Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9297 totalt)
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Underdrive pulley - är det nåt att ha?

Vore skitenkelt att skruva dit, men ger det nåt? Det finns en remskiva som ger 20% minskad rotationshastighet på marknaden för min bil. Jänkarna älskar den men det är inte uppenbart för mig hur stora fördelarna är:

    Mindre roterande massa - mindre tröghetsmoment. Ger ca 0,2-0,4 % "mereffekt" vid acceleration på ettan
    Mindre rotation av generator: mindre förluster i remmar, fläktarbete, friktion etc
    Mindre massa - 1 kilo mindre är ett sparat kilo! thumbs up


Kostar en tusenlapp, men är det nån idé?


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



"Har sett" seriösa tester på en relativt vässad Alfa där en nedväxling av generatorn gav 1,5-2hk vilket på denna maskin motsvarde mindre än 1%. Den lämnade ca 210 hk om jag minns rätt.
Den elektriska vattenpumpen gav dock mer. Runt 3-5 hk. Allt vid 7000 rpm.

Dock är det många bäckar små och på en racenaskin är det ju absolut sådant som kan göra utslag. men tusan vet om det är det första jag skuklle ändra på på en gatleksak? Men om man ändå ska byta osv så är det ju absolut en trevlig sak.

Man ska nog dock inte ange hk utan just %...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13319



Andreas Lidström skrev:
"Har sett" seriösa tester på en relativt vässad Alfa där en nedväxling av generatorn gav 1,5-2hk vilket på denna maskin motsvarde mindre än 1%. Den lämnade ca 210 hk om jag minns rätt.
Den elektriska vattenpumpen gav dock mer. Runt 3-5 hk. Allt vid 7000 rpm.

Dock är det många bäckar små och på en racenaskin är det ju absolut sådant som kan göra utslag. men tusan vet om det är det första jag skuklle ändra på på en gatleksak? Men om man ändå ska byta osv så är det ju absolut en trevlig sak.

Man ska nog dock inte ange hk utan just %...


ger inte en elvattenpump mer?
jänkarna brukar ju prata om tvåsiffriga hästkraftsökningar..
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Evil Anders Jeppsson skrev:
Andreas Lidström skrev:
"Har sett" seriösa tester på en relativt vässad Alfa där en nedväxling av generatorn gav 1,5-2hk vilket på denna maskin motsvarde mindre än 1%. Den lämnade ca 210 hk om jag minns rätt.
Den elektriska vattenpumpen gav dock mer. Runt 3-5 hk. Allt vid 7000 rpm.

Dock är det många bäckar små och på en racenaskin är det ju absolut sådant som kan göra utslag. men tusan vet om det är det första jag skuklle ändra på på en gatleksak? Men om man ändå ska byta osv så är det ju absolut en trevlig sak.

Man ska nog dock inte ange hk utan just %...


ger inte en elvattenpump mer?
jänkarna brukar ju prata om tvåsiffriga hästkraftsökningar..


Tänkte att jag skulle dra in jänkarnas siffror men lät bli då det brukar bli ganska många kusar på omoderna V8:or mig veterligen. Mkt som ska dras runt osv. Här snackar vi ju en förfinad Italiensk maskin... På din kabn jag säkert tro att man kan hitta både 10hk och mer på toppvarv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Känns ju som en billig liten mod som dessutom sparar ett kilo. Bilen väger ju bara 850 kg så det blir ju 849 kg när jag bytt!

o folk byter ju avgassystem och tjänar 2 hk (jag med)!

Vet du hur mkt man växlade ner den på alfan?

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Så trimmar man folkor! Ändra utväxlingen till kylfläkten samt klipp av vingspetsarna

Tycker att lösningen du visar är juste. Visst, en del pengar för lite väsen men är man prylgalen och viktfetishist så är man

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Vattenpumpen är avsedd att hålla en lämplig vattenhastighet. På en racebil så kan det vara lämpligt att sänka pumpvarvet eftersom motorn går på ett högre varv. Men i stadstrafik kan det vara så att vattnet får för låg fart. Då uppstår varma punkter i topplocken.
För låg fart betyder även att vattnet stannar längre tid på respektive platser och kommer därför kallare tillbaka från kylaren och varmare ur motorn. Vi har alltså en större temperaturskillnad mellan block och toppar. Man ahr gjort försök att köra vattnet "baklänges" i motorn medelst impellerpump, för att åstadkomma en jämnare temperatur över cylinderloppen. Fler in och uttag av vattnet runt motorn används av samma orsaker.
Nu tolererar motorn rätt stora skilnader i vattenhastighet, men man bör ha bieffekterna i åtanke. En elpump är en bra annordning eftersom en pump som föjler motorvarvet ger för låg hastighet på tomgång och på tok för hög vid högvarv. Remmotståndet kan få remmar att hoppa av remskivan mm.
Även generatorn kan övervarvas eller åt andra hållet inte klara voltspänningen på tomgång när kylfläktarna är igång. Då kan ECU;n lägga ner t,ex.
Det är alltså inte helt odelat bra alla gånger att minska på remskivan.
Göran Malmberg]

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Vattenpumpen drivs av balansaxlarna så det är inget problem på Ecotecen. Gissar att spänningen oxå klarar sig, har inte hört nåt annat iaf.

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Re: Underdrive pulley - är det nåt att ha?

apex skrev:
    Mindre roterande massa - mindre tröghetsmoment. Ger ca 0,2-0,4 % "mereffekt" vid acceleration på ettan
    Mindre rotation av generator: mindre förluster i remmar, fläktarbete, friktion etc
    Mindre massa - 1 kilo mindre är ett sparat kilo! thumbs up


Kostar en tusenlapp, men är det nån idé?


Vattenpumpen drivs väl med samma rem? Vanligen är vattenpumpen av en rätt dålig (läs billig) design som skovlar runt vattnet någotsånär vid "normala" motorvarv. Vid höga motor- och pumpvarvtal så kan pumpen börja kavitera och pumpa sämre än vid lägre varv. Om man växlar ner pumpen så kan den kanske (OBS kanske) funka bättre vid höga motorvarv. Jag vet inte hur mycket sämre kylningen blir när man sitter i en bilkö mitt i sommaren.

När du räknat på tröghetsmomentet har du räknat med generatorn och vattenpumpen också?

De som nån gång kört en VW bubbla som fläktremmen hoppat av på brukar nog märka att motorn får mera effekt. För en stund...

_________________
Sten Isaksson
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



apex skrev:
Vattenpumpen drivs av balansaxlarna så det är inget problem på Ecotecen. Gissar att spänningen oxå klarar sig, har inte hört nåt annat iaf.


OK. Vinsten blir ju mindre när det bara gäller generatorn men visst borde det väl vara lönt i alla fall. Spänningen borde också vara OK.Jag har sett nån bild där spänningen är konstant över 2000 rpm (motorvarv) så om du kör mest racing skulle det säkert gå att använda en ännu mindre remskiva.

_________________
Sten Isaksson
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Andreas Lidström skrev:
Man ska nog dock inte ange hk utan just %...


Nja, en generator drar väl lika mycket effekt vid X rpm oberoende av motorns effekt...

_________________
William Ekström
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Re: Underdrive pulley - är det nåt att ha?

Sten skrev:


När du räknat på tröghetsmomentet har du räknat med generatorn och vattenpumpen också?

De som nån gång kört en VW bubbla som fläktremmen hoppat av på brukar nog märka att motorn får mera effekt. För en stund...


Nej, vi gjorde ett program för att räkna på ett lättat svänghjul, så jag bara lade till en 1,3 och 0,3 kg remskiva. Sen har man ju effekten att ändringen i det minskade momentet för att snurra igång generatorn ska multipliceras med ca 3, eftersom det är en utväxling mellan vevaxelremskiva och generatorremskiva

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Att vikten på remskivan skulle ge hästarna som de amerikanska hemsidorna påstår tror jag inte mycket på. Jag har underdrive pullys på 7an (vevhjul, vattenpumphjul och generatorhjul) och gillar dom. Har inte provat endast att ändra dom men har inte märkt någon nackdel att dreva ner prylarna.

Enl. firman jag köpte dom av hade de på en bil med 300 rwhp fått ut 8rwhp genom byte av remhjulen. Billiga hästar.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Det är väl inte vikten på remskivan som är den stora vinsten utan allt tungt som man måste accelerera i generatorn.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Ja, kag bli mer o mer övertygad:

    Minskat tröghetsmoment i remskiva 0,2-0,3 %
    Minskad acceleration av generator 0,5-1,0 % (nu gissar jag)
    Minskat statisk motstånd i remmar, generatorfläkt etc 1%


Kanske kan ge ett par hk vid acc och på fulleffekt, för 1000 spänn! thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Härligt att ingen har kommenterat det än....

En effekt som ett tung remskiva kan ha (beroende på design) är ju som svängningsdämpare. Utan svängingsdämare skall tydligen der främre ramlagret leva ett lite hårdare liv än resten. Inget att bry sig om på en racebil men på en leksak med blandat användningsområde kan det spela roll.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Vad händer med servopumpen när man drevar ner? blir det trögare att styra

Var köper man multiribremmar eller vad det heter.

Hur mycket stjäler igentligen fläkten, min sitter på vattenpumpens axel.

_________________
Jan Ekehage
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



JanneZ3 skrev:
Vad händer med servopumpen när man drevar ner? blir det trögare att styra


Behöver man inte bry sej om på Speedstern thumbs up
Servo är ju bara onödigt tjafs som förstör känslan

_________________
Johan Classon
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag o beepbeep har en dialog ang. elektrisk vattenpump vara eller icke vara.

Jag anser att en elektrisk vattenpump, speciellt i vårt projekt, en 911 med vattenkyld SAAB B234 motor.
Vore en stor fördel då man kan kontrollera pumphastigheten oberoende av motorvarvtalet och placera pumpen lägre ner för bättre viktfördelning, en bisak är ev. effektvinst.
Då är det bara generatorn som behöver rem, ett problem mindre för vår del.

En sak klurar jag på, eftersom den e elektrisk, finns då risk att den stannar utan att jag vet om det, hur garderar jag mig mot detta?

Vore trevligt med en fortsatt diskussion i ämnet.

Förlåt för trådkapningen!

_________________
Kör cheva numer.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Härligt att ingen har kommenterat det än....

En effekt som ett tung remskiva kan ha (beroende på design) är ju som svängningsdämpare. Utan svängingsdämare skall tydligen der främre ramlagret leva ett lite hårdare liv än resten. Inget att bry sig om på en racebil men på en leksak med blandat användningsområde kan det spela roll.


Trist att det skulle finnas en hake! Det är ett fett hjul som sitter där, kanske gjort i flera delar t.o.m.

På vilket sätt verkar hjulet svängningsdämpande??


_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004
Inlägg: 586



Mattias Hellöre skrev:
Jag o beepbeep har en dialog ang. elektrisk vattenpump vara eller icke vara.

Jag anser att en elektrisk vattenpump, speciellt i vårt projekt, en 911 med vattenkyld SAAB B234 motor.
Vore en stor fördel då man kan kontrollera pumphastigheten oberoende av motorvarvtalet och placera pumpen lägre ner för bättre viktfördelning, en bisak är ev. effektvinst.
Då är det bara generatorn som behöver rem, ett problem mindre för vår del.

En sak klurar jag på, eftersom den e elektrisk, finns då risk att den stannar utan att jag vet om det, hur garderar jag mig mot detta?

Vore trevligt med en fortsatt diskussion i ämnet.

Förlåt för trådkapningen!


det finns elektriska flödesvakter ni borde kunna använda ...
små smidiga som används bla. i vattenkylda datorer .. de har iofs små anslutningar oxå ....
Citera
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (9297 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande