| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Underdrive pulley - är det nåt att ha?
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9297 totalt) |
|
Vore skitenkelt att skruva dit, men ger det nåt? Det finns en remskiva som ger 20% minskad rotationshastighet på marknaden för min bil. Jänkarna älskar den men det är inte uppenbart för mig hur stora fördelarna är:
Mindre rotation av generator: mindre förluster i remmar, fläktarbete, friktion etc Mindre massa - 1 kilo mindre är ett sparat kilo! Kostar en tusenlapp, men är det nån idé?
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
"Har sett" seriösa tester på en relativt vässad Alfa där en nedväxling av generatorn gav 1,5-2hk vilket på denna maskin motsvarde mindre än 1%. Den lämnade ca 210 hk om jag minns rätt.
Den elektriska vattenpumpen gav dock mer. Runt 3-5 hk. Allt vid 7000 rpm. Dock är det många bäckar små och på en racenaskin är det ju absolut sådant som kan göra utslag. men tusan vet om det är det första jag skuklle ändra på på en gatleksak? Men om man ändå ska byta osv så är det ju absolut en trevlig sak. Man ska nog dock inte ange hk utan just %...
|
||||
ger inte en elvattenpump mer? jänkarna brukar ju prata om tvåsiffriga hästkraftsökningar.. |
||||
Tänkte att jag skulle dra in jänkarnas siffror men lät bli då det brukar bli ganska många kusar på omoderna V8:or mig veterligen. Mkt som ska dras runt osv. Här snackar vi ju en förfinad Italiensk maskin... På din kabn jag säkert tro att man kan hitta både 10hk och mer på toppvarv.
|
||||
|
Känns ju som en billig liten mod som dessutom sparar ett kilo. Bilen väger ju bara 850 kg så det blir ju 849 kg när jag bytt!
o folk byter ju avgassystem och tjänar 2 hk (jag med)!
Vet du hur mkt man växlade ner den på alfan? _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Så trimmar man folkor! Ändra utväxlingen till kylfläkten samt klipp av vingspetsarna
Tycker att lösningen du visar är juste. Visst, en del pengar för lite väsen men är man prylgalen och viktfetishist så är man
_________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Vattenpumpen är avsedd att hålla en lämplig vattenhastighet. På en racebil så kan det vara lämpligt att sänka pumpvarvet eftersom motorn går på ett högre varv. Men i stadstrafik kan det vara så att vattnet får för låg fart. Då uppstår varma punkter i topplocken.
För låg fart betyder även att vattnet stannar längre tid på respektive platser och kommer därför kallare tillbaka från kylaren och varmare ur motorn. Vi har alltså en större temperaturskillnad mellan block och toppar. Man ahr gjort försök att köra vattnet "baklänges" i motorn medelst impellerpump, för att åstadkomma en jämnare temperatur över cylinderloppen. Fler in och uttag av vattnet runt motorn används av samma orsaker. Nu tolererar motorn rätt stora skilnader i vattenhastighet, men man bör ha bieffekterna i åtanke. En elpump är en bra annordning eftersom en pump som föjler motorvarvet ger för låg hastighet på tomgång och på tok för hög vid högvarv. Remmotståndet kan få remmar att hoppa av remskivan mm. Även generatorn kan övervarvas eller åt andra hållet inte klara voltspänningen på tomgång när kylfläktarna är igång. Då kan ECU;n lägga ner t,ex. Det är alltså inte helt odelat bra alla gånger att minska på remskivan. Göran Malmberg] _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re: Underdrive pulley - är det nåt att ha?
Vattenpumpen drivs väl med samma rem? Vanligen är vattenpumpen av en rätt dålig (läs billig) design som skovlar runt vattnet någotsånär vid "normala" motorvarv. Vid höga motor- och pumpvarvtal så kan pumpen börja kavitera och pumpa sämre än vid lägre varv. Om man växlar ner pumpen så kan den kanske (OBS kanske) funka bättre vid höga motorvarv. Jag vet inte hur mycket sämre kylningen blir när man sitter i en bilkö mitt i sommaren. När du räknat på tröghetsmomentet har du räknat med generatorn och vattenpumpen också? De som nån gång kört en VW bubbla som fläktremmen hoppat av på brukar nog märka att motorn får mera effekt. För en stund... _________________ Sten Isaksson |
||||
OK. Vinsten blir ju mindre när det bara gäller generatorn men visst borde det väl vara lönt i alla fall. Spänningen borde också vara OK.Jag har sett nån bild där spänningen är konstant över 2000 rpm (motorvarv) så om du kör mest racing skulle det säkert gå att använda en ännu mindre remskiva. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
Re: Underdrive pulley - är det nåt att ha?
Nej, vi gjorde ett program för att räkna på ett lättat svänghjul, så jag bara lade till en 1,3 och 0,3 kg remskiva. Sen har man ju effekten att ändringen i det minskade momentet för att snurra igång generatorn ska multipliceras med ca 3, eftersom det är en utväxling mellan vevaxelremskiva och generatorremskiva _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Att vikten på remskivan skulle ge hästarna som de amerikanska hemsidorna påstår tror jag inte mycket på. Jag har underdrive pullys på 7an (vevhjul, vattenpumphjul och generatorhjul) och gillar dom. Har inte provat endast att ändra dom men har inte märkt någon nackdel att dreva ner prylarna.
Enl. firman jag köpte dom av hade de på en bil med 300 rwhp fått ut 8rwhp genom byte av remhjulen. Billiga hästar. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
|
Ja, kag bli mer o mer övertygad:
Minskad acceleration av generator 0,5-1,0 % (nu gissar jag)
Minskat statisk motstånd i remmar, generatorfläkt etc 1% Kanske kan ge ett par hk vid acc och på fulleffekt, för 1000 spänn! _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Härligt att ingen har kommenterat det än....
En effekt som ett tung remskiva kan ha (beroende på design) är ju som svängningsdämpare. Utan svängingsdämare skall tydligen der främre ramlagret leva ett lite hårdare liv än resten. Inget att bry sig om på en racebil men på en leksak med blandat användningsområde kan det spela roll. |
||||
|
Jag o beepbeep har en dialog ang. elektrisk vattenpump vara eller icke vara.
Jag anser att en elektrisk vattenpump, speciellt i vårt projekt, en 911 med vattenkyld SAAB B234 motor. Vore en stor fördel då man kan kontrollera pumphastigheten oberoende av motorvarvtalet och placera pumpen lägre ner för bättre viktfördelning, en bisak är ev. effektvinst. Då är det bara generatorn som behöver rem, ett problem mindre för vår del. En sak klurar jag på, eftersom den e elektrisk, finns då risk att den stannar utan att jag vet om det, hur garderar jag mig mot detta? Vore trevligt med en fortsatt diskussion i ämnet. Förlåt för trådkapningen! _________________ Kör cheva numer. |
||||
Trist att det skulle finnas en hake! Det är ett fett hjul som sitter där, kanske gjort i flera delar t.o.m. På vilket sätt verkar hjulet svängningsdämpande??
_________________ Torbjörn Fagerberg
||||
det finns elektriska flödesvakter ni borde kunna använda ... små smidiga som används bla. i vattenkylda datorer .. de har iofs små anslutningar oxå .... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (9297 totalt) |