Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nån som är kunnig ang. Koni dämpare ?
2810 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har precis köpt 4st begagnade gula Koni till min Scirocco.

Dom är justerbara men inte via ett vred på toppen av dämparen utan men trycker tydligen ihop den
helt och sedan vrider man på kolven. Är det någon som har erfarenhet av såna dämpare?
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag ska ställa dom första gången jag installerar dom m.m.
All info mottages tacksamt.
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003

Här sen Okt 2003

Stötdämparverkstan, på söder i sthlm säljer och renoverar koni.
Dom kan även bygga om dina stötdämpare, till justerbara även i kompression,
(dom med ratt på upptill är justerbara på returdämpningen)
http://stotdamparverkstad.se/

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tackar thumbs up
Ska kika lite närmare på dämparna nån kväll och se om jag kan lura ut hur de fungerar.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag hade (notera tempus ) gula till min bil. De två fram gick att justera ovanpå toppen men de därbak var så som du beskriver. Jag gjorde en inställning - en gång - när jag monterade dem. Jag tryckte då ihop dem till max, vred till ändlägena och ställde de sedan i mitten. Tanken var då att jag skulle kunna få till en hyfsad möjlighet att justera bilens balans med enbart de fram. Endast i värsta fall skulle jag behöva ta ner de igen. Det fungerade dock så bra att jag inte behövde justera mer... (Men det var ju ingen dedikerad räserbil, utan vardagsvagnen som fick tjäna som banbil.

Mölndal
Här sen Feb 2003

Jag körde med Konis gula varianter på min Scirocco 2:a när det begav sig. Den kändes lite svampig när man började få roligt... Så jag började skruva på den där ratten i toppen på benen, försäljaren hade ju sagt till mig att det var så man bar sig åt och att man inte skulle behöva plocka loss benen varje gång... Så jag skruvade på och jag tyckte inte det hände så speciellt mycket tillräckligt lite för att man inte skulle märka nån skillnad i.a.f.

Sen så sålde jag bilen till en polare (efter att den blivit påkörd) som av nån anledning plockade loss benen, då provade han att trycka ihop dom helt och ratta lite thumbs up Som en ny bil att köra, dämparna gick från att vara cykelpumpar till stötdämpare och bilen gick som på räls Veckan efter det så blev den en 'garagebil' istället för gatbil och numera går den under projektnamnet 2010 vilket verkar vara det årtalet som känns mest troligt att den dyker upp på vägarna igen.

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Tanken är väl att de främre dämparna nån gång skall bytas/byggas om till toppjusterbara dito.
Ska iaf bli intressant att se skillnaden på Koni och Biltemas rallygasdämpare som sitter på bilen nu
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

jag har koni classic på min (köpte dem innan jag kunde så mycket..)
och de bygger på samma princip att man ska trycka ihop dämparen för att justera den.

Byggde mig ett enkelt justerverktyg som jag tyvärr inte har bild på... MEN jag ska försöka förklara det -

det ser ut som ett T och i 'spetsen' sitter det en 5 mm insex fastsvetsad. det kortare, tvärgående staget i andra änden är bara för att ha som handtag.

Justering: lossa toppmuttern som håller axeln i ramen - tryck ihop den med verktyget och skruva, släpp upp och spänn skruven... man behöver inte ens lägga sig under bilen...
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

SciroccOMats skrev:
Har precis köpt 4st begagnade gula Koni till min Scirocco.

Dom är justerbara men inte via ett vred på toppen av dämparen utan men trycker tydligen ihop den
helt och sedan vrider man på kolven. Är det någon som har erfarenhet av såna dämpare?
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag ska ställa dom första gången jag installerar dom m.m.
All info mottages tacksamt.

om dämparna är hela och du har originalfjädrar i bilen, skall du ställa dämparna i mjukaste läget.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag har inte orginalfjädrar, jag har APEX 40mm sänkfjädrar som skall användas till dem, iaf till att börja med.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

SciroccOMats skrev:
Ska iaf bli intressant att se skillnaden på Koni och Biltemas rallygasdämpare som sitter på bilen nu

Jag har kört (ex.vis på Ringen) två bilar som blivit utrustade med Gula Koni och i båda var väghållningen underbar. Det ena var en Golf Mk IV och den andra en BMW 328i.

Tokholm
Här sen Jan 2003

SciroccOMats skrev:
Jag har inte orginalfjädrar, jag har APEX 40mm sänkfjädrar som skall användas till dem, iaf till att börja med.

S.k. sänkfjädrar brukar inte vara särdeles mycket hårdare än originalfjädrar, så jag tror nog att du kan använda min tidigare rekommendation.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ice skrev:
SciroccOMats skrev:

S.k. sänkfjädrar brukar inte vara särdeles mycket hårdare än originalfjädrar, så jag tror nog att du kan använda min tidigare rekommendation.

Tackar !
Vad skulle man göra utan alla tips och råd man får här på rejsa. thumbs up
Citera
Allmänt banåkaforum
Nån som är kunnig ang. Koni dämpare ?
2810 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande