Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5280 totalt) |
Noble M12
Har sedan jag för första gången fick syn på Noble M12'an i en engelsk tidning blivit mer och mer intresserad av bilen. Tittade just på Top Gear i BBC World där Jeremy Clarkson till min glädje "testade", d.v.s. åkte runt och sladdade med bilen i fråga. Han öste lovord över bilen. Ett av omdömena var något i stil med "It absolutely will not understeer". (Torde vara den perfekta bilen för Mäkinen med andra ord?). Vad säger den kunniga rejsa.nu-panelen? Hur ball är den egentligen på en skala? Låt höra lite kommentarer. http://www.noblecars.com/ |
||||
Den verkar supertuff!
Men hur markandsför de den egentligen? På siten står max. downforce i mät i G-kraft men den anger inte ens vad det är för motor? I reklamfilmen fladdrar 310 hk och 2,5 liter förbi men.... Den som köper en sådan här bil vill nog veta ALLT. Som ex.vis: har den diffbroms, 6-vxl. låda, flerkolvsok, justering av bromsbalans, kräningshämmare, rebound etc. etc....? Mvh /Micke P.S. Häver sig inte bilen lite lustigt i den ena filmen? Den ser "mjuk" ut? D.S. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Men gubbar, ni får börja läsa evo!
De har haft reportage om Noble M12 för något år sedan och bilen var också med i deras "Trackday car of the year". Jag skall se om jag kan leta fram tidningen och ge er lite mer info. Utgångsmotorn har jag för mig är en 2,5 l Ford V6 som dock är kraftigt modifierad. ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Ändå det bästa som hitills kommit på svenska. Jag skrev till Dackevall att de kunde väl öppna ett postgirokonto och så fick dem som vill ha en tidning betala in - när det fått ihop tillräckligt med flis så gör de en ny tidning? (Har inte fått något svar.) Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Där står faktiskt lite mer på sidan, om du under specifikation klickar på "Click for printable specification list" kommer du till följande sida: http://www.noblecars.com/specif_prin Men det var dåligt utmärkt, jag klickade där av en slump. _________________ Mvh ola Persson ![]() |
||||
Så där ja. Då blev man liiiite klokare. Dock inte tillräckligt eller hur? Diffbroms, sexpunktsbälten etc.... Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Som sagt det har stått lite i EVo om den. I senaste numret finns lite info om kommande förbättringar.
Några länkar: http://www.pistonheads.com/roadtests http://www.realdriver.com/road_tests |
||||
jodå inget fel på den motor...
Noble developed, all alloy Duratec 2.5 litre V6 BRA FORD MOTOR Mounted mid transverse Four overhead camshafts Four valves per cylinder Twin Garrett T25 water-cooled turbo chargers. DUBBEL TURBo _________________ Christoffer E |
||||
Jamen, sådär blir det ju lite ungefär..... jag skrev oxo och beklagade mig när dom la ner, fick svar att dom lovade att göra ett nummer då och då! Har dom inte gjort ett nummer sedan dom "la ner"? ooops, det blev visst lite offTopic... Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Med risk för att förstöra tråden ännu mer så gillade jag också Sportbilen, men det kändes nästan som om de sprang i väggen när de hade tagit sig igenom de flesta av Tom B-Ms bilar.
evo är en underbar publikation, men de tenderar att ha brittiska glasögon på sig när de jämför bilar. Hur många Noble produceras det? De borde ju komma ut på begagnatmarknaden framöver och trots att den har turbo och en gigantisk bakvinge så är ju bilen snygg! Ska man klassa den som GT-vagn eller sportbil? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Den måste utan tvekan klassas som sportbil. Liten, lätt, bullrig och rapp i reaktionerna.
|
||||
Jag tycker om M12, men inte designen, känns alldeles för gammal. Ett kritiskt test hittar ni på
http://www.jackals-forge.com/lotus/n Kom ihåg att den nu har 340 hk! Mailade till Noble för någon månad sedan och fick följande svar "Dear Peter Thank you for your enquiry regarding the Noble M12 GTo. The Noble M12 GTo is available in both left and right hand drive. Although our U.K. dealer network is now in place, we have not yet appointed a dealer in your country. If you wish to purchase a car direct from our factory we will support you through your purchase in any way we can. As regards the cost of a Noble M12 GTo, the ex works cost would be £38,255.32, plus cost of delivery, plus any taxes and import duties relevant to your country. Should you have any queries please do not hesitate to contact our office. Regards Alan Wallace Sales & Marketing Manager" |
||||
_________________ ![]() |
||||
Bumpar en gammal tråd
![]() Nån som vet hur många noble bilar som finns i sverige? Finns det nån här på rejsa kanske? ![]() Dom första modellerna börjar ju bli rätt billiga nu ![]() |
||||
Jag mötte en på E6an mellan Göteborg och Uddevalla förra sommaren, det var dock en nyare modell och kunde inte se om den var svenskreggad.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Jag har åkt med den bilen... Flinet kommer tillbaka varje gång jag tänker på det _________________ Torbjörn Gustavsson Mitt Cayman "bygge": https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316869 |
||||
Har sett ett gäng i england, aldrig här hemma dock.
Riktigt ball bil tilll överkomligt pris, sen är det ju det där att köpa något från en väldigt liten tillverkare, men mycket är ju ford-delar som jag förstått det. Skulle väl även finnas en modell med v12? (två mondeoblock hopslaget typ) _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (5280 totalt) |