Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsoks fråga..
1768 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Bromsoks fråga..

om man har ett 4-kolvs ok med olika stora kolvar vilken ska sitta "först"?
Jag har för mig att jag läst här att den lilla ska sitta först, men efter 45min sökande gav jag upp....

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Re: Bromsoks fråga..

ThomasT skrev:
Jag har för mig att jag läst här att den lilla ska sitta först, men efter 45min sökande gav jag upp....

Ja, annars är dom alltid märkta med en rotationspil. Vad är det för ok?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Bromsoks fråga..

ThomasT skrev:

De små.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

varför??

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

fuling skrev:
varför??

Flame bait warning

Amatörmässig analys: Jag har en känsla av att beläggets "leading" edge tvingas ner mot skivan. Mindre kraft behövs=mindre bromskolvar. Lite på samma sätt som om man lägger handen mot en roterande skiva. Fingrarna mot rotationen och de vill "hugga". Fingrarna med rotationen går bra.

Karlstad
Här sen Apr 2003

På wilwoods hemsida förklara dom detta så här ang. deras Str 6-k ok som har olika storlekar på kolvarna (ja, 2 små före den stora i rotationsriktningen på dessa)

Citat:
The STR features a differential six piston bore configuration that is easily matched with common pedal ratios and master cylinder bore sizes. The size, and location of each piston effectively varies the pressure load to compensate for natural temperature changes that occur over the length of the pad. This assures flat pad wear during extreme heat build-up on long green flag runs

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

De små ska sitta först. Huvudsakligen för att beläggen har en viss tjocklek, typ 15 mm som ger ett tippande moment som Jet beskrev intuitivt. Det momentet vill rotera belägget så att nosen dyker in i skivan och bakkanten lyfter. Därför behöver man lite mer kraft i beläggets bakkant för att motverka. Momentet är INTE försumbart litet och kan enkelt beräknas så att man kan bestämma areorna och positionerna på de kolvar som ska trycka i fram respektive bakkant.

Däremot är jag lite tveksam till Wilwoods resonemang (ett företag som inte övertygar i övrigt). Den enda temperaturskillnad LÄNGS belägget jag sett är en liten skillnad mellan framkant och bakkant där bakkanten har varit marginellt varmare. Ett varmare belägg slits snabbare än ett kallt vid samma tryck, så alltså skulle man ha den mindre kolven bakåt om man följer deras resonemang. Fast de hävdar tvärt om. Finns en risk att de är jänkare, va?

/ Jonas Jarlmark
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jonas Jarlmark skrev:
...Finns en risk att de är jänkare, va?

/ Jonas Jarlmark

Menar du att de skulle vara bra på att prata strunt.
Akta dig för ButterflyRacing när du säger så.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsoks fråga..
1768 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande