Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1768 besök totalt |
Bromsoks fråga..
om man har ett 4-kolvs ok med olika stora kolvar vilken ska sitta "först"? Jag har för mig att jag läst här att den lilla ska sitta först, men efter 45min sökande gav jag upp.... ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Re: Bromsoks fråga..
Ja, annars är dom alltid märkta med en rotationspil. Vad är det för ok? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Re: Bromsoks fråga..
De små. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() ![]() Amatörmässig analys: Jag har en känsla av att beläggets "leading" edge tvingas ner mot skivan. Mindre kraft behövs=mindre bromskolvar. Lite på samma sätt som om man lägger handen mot en roterande skiva. Fingrarna mot rotationen och de vill "hugga". Fingrarna med rotationen går bra. _________________ Jörgen Eriksson |
||
På wilwoods hemsida förklara dom detta så här ang. deras Str 6-k ok som har olika storlekar på kolvarna (ja, 2 små före den stora i rotationsriktningen på dessa)
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
De små ska sitta först. Huvudsakligen för att beläggen har en viss tjocklek, typ 15 mm som ger ett tippande moment som Jet beskrev intuitivt. Det momentet vill rotera belägget så att nosen dyker in i skivan och bakkanten lyfter. Därför behöver man lite mer kraft i beläggets bakkant för att motverka. Momentet är INTE försumbart litet och kan enkelt beräknas så att man kan bestämma areorna och positionerna på de kolvar som ska trycka i fram respektive bakkant.
Däremot är jag lite tveksam till Wilwoods resonemang (ett företag som inte övertygar i övrigt). Den enda temperaturskillnad LÄNGS belägget jag sett är en liten skillnad mellan framkant och bakkant där bakkanten har varit marginellt varmare. Ett varmare belägg slits snabbare än ett kallt vid samma tryck, så alltså skulle man ha den mindre kolven bakåt om man följer deras resonemang. Fast de hävdar tvärt om. Finns en risk att de är jänkare, va? / Jonas Jarlmark |
||
Menar du att de skulle vara bra på att prata strunt. Akta dig för ButterflyRacing när du säger så. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1768 besök totalt |