Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 8257 besök totalt |
Dubbla MC motorer
Jag har en fråga angående att montera dubbla mc motorer i en kit car, har gjort en spartansk ritning i det eminenta Paint programet som ni kan ta en titt på. Jag kan tänka mig att det svåraste blir att få lagringen längst upp att hålla. Skriv alla synpunkter och lösningar ni kan komma på. Mvh Johan ![]() _________________ Johan Börjesson |
||||
Lagringen överst ska väl egentligen inte bli ett problem då motorerna själva balanserar ut mycket av kraften.
Kör man däremot med dubbla MC växellådor i varje motor, så lär det nog behövas en del pyssel innan lådorna växlar unisont. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Hmm... Hur funkar det att köra med? Måste väl nästan ha någon slags elektronisk "diff" för att reglera gas fram/bak (individuell traction control per motor?), om det inte bara ska spinna fram i tid och otid? ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Den här är väl RWD...
http://www.tigerracing.com/cars/tiger-z100-main.php |
||||
den bilen som tiff körde (sönder för övrigt
![]() _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
Seven-bilarna med dubbla motorer har nån sorts växellåda som kopplar ihop dem. Sedan har man samma "vajersystem" till växlingen så att man växlar båda exakt likadant (två spakar integrerade i en, så att säga). Sen gäller det väl att ha lite mekanisk känsla och växla försiktigt
![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Tanken var att använda 2st identiska Fireblade 900rr motorer och växlingen skulle skötas med hjälp av två servomotorer. Ett litet Simens PLC styrsystem ligger i gömmorna och skulle vara perfekt för att styra detta då jag har tänkt använda paddlar vid ratten med el brytare. Har även tänkt bygga nåt mekaniskt med en växelspak och vaijrar som backup. Frågan gäller i första hand om det funkar att synca två motorer och att få orginallådorna att hålla.
Mvh Johan _________________ Johan Börjesson |
||||
Ett par firmor i England har specialiserat sig på dubbelmotorer. Bilar finns av alla slag, både för gata och ren racing. Två motorer på längden fram med två korta kardaner till en samlingsväxellåda har installerats i bilar av seventyp med bakhjulsdrift. OK bara med högerstyrning eftersom vänster fotutrymme till stor del går åt. Drivningen har analyserats och bilar testats i tidningen Which Kit. Dubbelmotorer har prövats tvärställda bak i grass track racing, hill climb bilar och i mindre sportbilar. Så tekniken är helt etablerad, tricket tycks vara anordningen av ett flexibelt drev för den ena motorn. Växling måste ske synkront. Evt felväxling ett steg tycks dock kunna hanteras, men begränsning är övervarv på den motor som kommer fel.
_________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
om du bygger en gatregistrerad amatörbyggd bil så håll oss informerade hur det går!
Högintressant att se hur den bedöms i registreringen, om du tex kan komma undan med att den ena motorn bara är en "reservmotor" eller urkopplad "ballast" för viktfördelningen etc.... ![]() Annars tror jag ett av de större bekymren blir att du riskerar att hamna på fel sida om vikt/effektgränsen.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Men tror ni annars på idén med att ha en motor på var sida om kardan axeln med dreven tätt ihop för att slippa för mycket sido slitningar på övre lagret, eller är det en dum idé över huvudtaget?
_________________ Johan Börjesson |
||||
En gång var jag och kollade på tractor pulling. Flera sådana "traktorer" har massor av V8:or ihopkopplade (6 st, satt två och två längsmonterade i bredd och 3 på längden. Fast det var ngn som hade trassel med transmissionen. _________________ Pär Hylander |
||||
om du får originallådorna att hålla beror nog mest på om du lyckas hålla vikten nere på ekipaget. Sticker vikten iväg kommer nog dreven att sticka också, så kallad naturlig lättning. Annars kommer nog konceptet med 2 drev nära varandra att fungera ypperligt. Och synkning av motorer på detta sätt eller med samma vevhus går i stort sett på ett ut. Även en ensam radfyra lider av att cylindrarna inte jobbar ihop hela tiden. Skulle nog skippa klabbet med elektronik för växling, bygga ett gemensamt mekaniskt system. Eventuellt en brytare som klipper tändning några microsekunder när du börjar rycka i spaken. _________________ Roland Johansson |
||||
Många kopplar ihop två tvärstående motorer via varsin kedja till en bakomliggande mellanaxel, som sedan driver diffen via nästa kedjedrev. Man får kompakt installation med naturligt tvärställda motorer. Att ha dem på varsin sida en sådan mellanaxel kan givetvis också gå, det blir ju samma sak.
Dubbelmotorer är i sig inget nytt. Bugatti byggde några bilar had dubbla parallellstående motorer hopkopplade med drev i s k U-motor. Alfa Romeo buggde BiMotore med en motor framför och en bakom föraren, hopkopplade via kardaner till en mellanväxel. BRM byggde en 3L F1-motor som H-16 med två åttor liggande på varandra hopkopplade med växlar. En galen konstruktör försökte bygga en Indianapolisbil med två Porscheboxersexor, en framför framaxeln och en bak på Porschevis med egna växellådor. Den kvalade som tur var inte in och hur den djärve förarens huvud såg ut på insidan vill jag inte tänka på. Citroen byggde sin CV2 i ett ökenutförande med dubbla aggregat på samma koncept och VW har som gamla BMC lekt med standardbilar på samma sätt. Mini Moke, Golfar, och vanliga hundkojor har ju byggts med varierad framgång med dubbla motorer och lådor. Men mitt råd är att kolla upp först vad som redan gjorts och fungerar. Which Kit och gamla (tyvärr nerlagda) CCC hade många artiklar. Även Racecar Engineering hade en analys av en minisportbil som såg ut som en LeMans racer med dubbla MC-motoer. _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
_________________ MackeMaehlum |
||||
700-1000 kgs bilar med 1000-1300cc mc-motorer finns det många lådorna brukar inte vara det största problemet _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 8257 besök totalt |