Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -76, GT-projekt med mittmonterad boxermotor.. | 1, 2, 3 >> 25401 besök totalt |
köpte mig en V4 att leka med.. någon måste ju ge fuling lite konkurrens
(på tal om fuling var faktiskt min första bil en 95'a..) tillbax till nuvarande bil.. vet inte riktigt vart detta projekt bär hän men den som lever får se.. bilderna från blocket.. som vanligt gick tändningslåset sönder med en gång.. som på alla V4'or tur att biltema har grejjer för V4-ägare passade perfekt i hålet för tändningslåset.. orangea blinkers kan man fan inte ha.. Orange är den absolut fulaste färgen som finns.. före.. i bromsvätska.. efter.. matta och jävliga men det fixades med en skvätt klarlack.. baklamporna visades sig tyvärr vara genomfärgade så jag får hitta på nått där.. den moderna fula plastfronten som sitter på en 76'a kan man ju inte ha så jag skaffade den snyggaste fronten (årsm. 65-68) istället.. fronten provisoriskt på plats med stripes.. skruvhålen passade inte riktigt.. senare problem.. bad-ass front.. fråga mig inte varför blinkersen på förarsidan pekar så konstigt för det vet jag inte fronten har gamla hederliga hella-lampor med ordentlig kupning monterade men tyvärr är dom nog i för dåligt skick så dom får bytas till moderna platta strålkastare folkracebur.. 40x2,5mm huvudbåge, 40x2mm i övrigt.. väger inte mycket.. ska dock kompletteras med fler rör.. en tidstypiskt räser-ratt hittades i gömmorna.. gjorde även en fantastisk upptäckt när jag rotade med bilen förut.. alla skärmar utom vänster bak är i glasfiber = 4350kr sparade = betydligt mer än jag köpte bilen för.. som ni kanske förstår ska denna bil inte byggas enligt nått jävla SBF-reglemente eller nån sån skit.. detta är MIN bil som ska byggas som JAG vill.. det innebär bl.a. att varken felhjulsdrift eller en sunkig fordmotor ingår i framtidsplanerna.. amatörbyggt fordon får det väl bli så therealpinto får gärna komma med många kommentarer bilen är körbar som den står, dock slirar kopplingen hejdlöst så det är svårt att komma upp i farter över 30km/h.. eftersom nästan allt utom bilens yttre delar kommer kapas bort kommer det finns mycket delar över ifall någon fantast vill samla på sig massa saabskrot.. gratis givetvis.. men det blir senare.. jag äger ingen bra svets eller andra flashiga maskiner och liknande så detta blir ett riktigt vedbodsbygge med fula svetsar och mycket ögonmåttande osv.. _________________ //Johan Karlsson |
||
om du reggar den som ombyggt så kan man få ha ganska mycket med effekt i en Saab En kompis har tex lyft ner en 16v turbo motor Saab så klart _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
mittemellan.. asfaltsrallybil eller gatbil med andra ord.. den preliminära planen är audi-transaxel, mittmotor, bromsar och hjulupphängningar från BMW E34.. eftersom jag har en E34 som bruksbil så hade jag tänkt göra så att jag kan använda samma uppsättning hjul på båda bilar eftersom hjul är det absolut dyraste när det gäller bilar.. både V4 och E34 har dessutom så gott som samma hjuldiameter original.. _________________ //Johan Karlsson |
||
jepp.. har alltid gillat karossformen på 96'orna men jag har tråkigt nog aldrig sett någon bygga nått kul av en..
hoppas bara att projektet blir genomfört oxå.. egentligen ville jag bygga en GT40 men 40k för en totalt värdelös glasfiberkaross osv. var inget lockande.. började då leta på blocket efter lämpliga mittmotorbilar och på den vägen är det.. sätter man en audilåda här får man ca. 55cm över till motorn så det gäller att hitta en kort men powerful motor.. _________________ //Johan Karlsson |
||
Hur ofta har man inte vänt sig om på stan för att kolla på den där trimmade V4:an som kommer åkande, och så kommer där bara ännu en sketen blingad Pokemon-Impreza. Men boxerfyran är ju kort, låg, kraftfull, och låter helrätt. Perfekt som mittmotor i en 96:a! Ännu ett av mina drömprojekt...
_________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||
Att en saab V4 o en Sabaru låter lika är lågiskt. Kolla tändföld o grenrörsdraging.
Japp de är lika vanskapata dåda 2 Man kan få en V4a att låta som en rätt skapt motor genom att dra ihopp rör i grenröret rätt. Hur lyckas man paja tändingslåset? Jag har inte lyckats ÄN, och antalet 95/96 jag har haft har jag tappat räkingen på. _________________ Johan Sjölinder |
||
Hujedamej, varför skulle man vilja det?! _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||
Hmm, varför bygger man avstämda grenrör i huvudtaget? På min gata i stan gör man det för att optimera effketen.
När det begav sig tror jag saab, när de åkte V4 i skogen, använde byfonen till grenrörbyggen ps Sen är det rätt roligt att förvirra folk hur en V4a kan låta EDIT: ^MeTaNOLiC^ Ursäkta att det vart lite OT i din tråd. _________________ Johan Sjölinder |
||
en subaruboxer vore trevligt.. hörde en sådan åka förbi mig för bara några minuter sedan och den lät bra..
men pris/tillgång är nog inte riktigt rätt tyvärr.. audi V6 är helt klart ett tänkbart alternativ.. finns ett paket med V6'a och automatlåda på blocket och det ser ruskigt kompakt ut.. han vill ha 3000 för lådan och 3000 för motorn.. automatlåda tänker säkert alla men det är för mig ingen främmande tanke då jag tycker bilar med automat ger mycket mer körglädje än manuella.. det förbättrar dessutom möjligheterna att behålla rattväxeln ett annat alternativ är en VR6'a men jag vet inte om den får plats på längden.. väntar på mått från en snubbe.. vag-koncernen har lämpligt nog adapterplattor mellan audilådor och VR6'or i sitt standardsortiment.. vill helst inte ha tvärställd motor eftersom det är töntigt och ger sämre viktfördelning.. edit: tändninglåset gick sönder på min första V4 oxå så det blev att vålda sönder det med.. kanske jag som har otur med låsen _________________ //Johan Karlsson |
||
Fränt som fanken!
Jag tycker du ska behålla fullyktorna och allrahelst de snygga original lykttorkarbladen, mmmm! Komplettera med mittmotor, typ en Rolls Royce Griffon, så ha du en ultimat sleeper. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
hehe.. nja..
är inte ute efter något sleeperstuk utan mer ett racecustomstuk.. t.ex. blir det peppmirrors.. jag gillar att blanda det bästa av alla världar.. lacken blir dock sleepig.. benvit.. _________________ //Johan Karlsson |
||
_________________ Fredrik Andersson Volvo 760 T5 -83 Bubbla -65 |
||
Grenrören som följer med borde väl räcka om du är ute efter V4-liknande ljud? Är det maximalt udda så kanske något liknande danska racersportvagnen Aquila är att ta efter. Den har BMW-V8 och de två cylinderbankarnas avgas mynnar på varsin sida om karossen (framför bakhjulen). Den låter skitskumt. En konst att få en BMW-V8 att låta så illa! Men precis som Fuling skrev innan beror ju ljudet bl.a på tändföljd och grenrörsdragning så hur ljudet blir på Subarun med den lösningen har jag ingen aning om (parallelltwin, Ducati, HD...?) _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||
jo, det får bli som det är original.. motorn är lite slö (125-150hk) så det kan hända att det hamnar ett par sniglar på grenrören oxå men det är ett senare problem..
motorn hämtas i löningshelgen bilder på motorn från nuvarande ägaren.. här är lådan fortfarande monterad men den kommer han skruva av innan jag hämtar den.. och lite ljudinspiration från youtube.. http://www.youtube.com/watch?v=a8sRO http://www.youtube.com/watch?v=2HkVp http://www.youtube.com/watch?v=cH_DJ _________________ //Johan Karlsson |
||
fördelare + förgasare =
men annars är väl wanklar rätt högvarviga och jag undrar hur det skulle funka med en automatlåda.. därmed inte sagt att jag ska köra med automatlåda (det beror på vad för billig låda jag ramlar över) men det är något jag har funderat på länge.. _________________ //Johan Karlsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 96 -76, GT-projekt med mittmonterad boxermotor.. | 1, 2, 3 >> 25401 besök totalt |