| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
billig torrsumpslösning, ideer?
|
7168 besök totalt |
|
hej, funderar på att konstruera ett torrsumpssystem till min audi s2, känns som det kan vara vettigt,men att köpa färdigt kit är inte vettigt, är snuskigt dyrt. svetsa och kapa mm är jag inte rädd för. har kollat lite trådar här och var, men känner att jag behöver mer info och ideer, gärna från nån som lyckats få till en hemmabyggd billig torrsump, bilder är ju ett plus. mvh richard _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Klarar du kan klara dig med en accusump eller motsvarande så är det så enkelt och billigt du kan få det.
Men det finns ju fabrikslösningar att kopiera (GM LS7 tex), om man inte ska ta standard eftermarknadslösningar. |
||
|
Re:
ja visst det hade säkert funkat, huvudsaken är ju att jag aldrig tappar oljetryck och rasar lager.. men vore ju fint att kunna ha oljan på ett mer fördelaktivt ställe, är ju inte miljonär så billigt och enkelt är väl ledordet. accusump vet jag på tok för lite om för att uttala mig om, torrsump likaså men jag vill lära mig. lite bilder och förklaringar hur det funkar vore fint om nån har på bra system. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Det finns nån saab med oljepumpen utanpå blocket, jag har för mig de varit snack antingen här eller på typ locost forumet om torrsump baserad på en sån pump! Där var tanken att låta saab pumpen dra olja ur tråget till en tank bredvid och ha fall från den tanken till std pumpen.
Med andra ord bara flytta sumpen från motorn. Kan funka! Jag var tokeggad då (för några år sedan) och skaffade en pump som fortfarande ligger i samma plastpåse den låg i då jag fick paketet
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
|
||
|
Re:
har för mig att jag sett den tråden oxå, men vad blev resultatet? var det nån som lyckades pilla ihop det? ang accusumpen verkar det vara en riktigt smart lösning, men förstår inte vart luften som trycks in i ledningen om/när oljepumpen suger luft ska ta vägen? i mina ögon ser det ut som det bara blir en fördröjning tills luften når lagren osv, eller tänker jag dumt nu? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Re:
Min tanke också.. Då den luften sedan trycks in i motorn blåser man väl bort oljan från lagren precis som om motorn suger luft utan Accusump? Jag har själv rasat en maskin i min Corvette pga tappat oljetryck pga dålig oljekontroll/tråg och är väldigt öppen för lösningar. Finns det någon som själv kör med Accusump och kan bekräfta att det verkligen fungerar för banåka? //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
|
Lita att läsa kanske, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Finns mer sök på "Accusump" i forumet. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Vad är problemet och vad ska uppnås? Är det undertryck i vevhuset, mindre oljedimma, högre sump, större oljevolym, stabilare oljetryck eller minimera risken för att pumpen suger luft och tappar trycket totalt?
oljeskrapa på veven, bafflat tråg, förlängd oljepickup, vac-u-pan kan skapa torrsumpsfördelar för struntpengar. Accusump låter som 80-talets "turboräddare", lös orsaken istället för att plåstra på probemet. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
ja just nu går jag i funderingar kring torrsump, måste gå att få till relativt enkelt och billigt om man tillverkar själv,
saab 99:s oljepump att tömma tråget med och trycka in oljan med org pumpen igen borde väl funka? kan ju inte vara raketforskning för att få till en torrsump..eller? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Re:
vac-u-pan? hur ser en sån ut och hur funkar det? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Re:
verkar som det skulle kunna ge lite fördelar, problemet är att jag kör med katalysator och har bredbandslambasonden kopplad i slutet på min downpipe, känns som att den skulle kunna reagera konstig på oljeångor? sen är det i första hand säkrare smörjning av motorn jag är ute efter, förstår inte riktigt hur enbart mer vakuum skulle minska risken för att oljepumpen suger luft i svängar acceleration broms osv? hur funkar det för dig? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
Re:
För mig VAR problemet att jag förra året tappade oljetrycket vid inbromsning och vänstersvängar. Nu har jag ny motor och ett nytt oljetråg som rymmer mer olja på sidorna och som dessutom har bafflar och "trapdoors". Skulle det vara så att jag får en oljetrycksdipp vid något tillfälle även med det nya tråget KAN ju kanske en akumulator vara något att satsa på, under förutsättning att teorierna även fungerar i praktiken. Min stora fråga är: om jag tappar oljetrycket pga oljan skvalpar bort och oljepumpen börjar pumpa luft (som blåser bort filmen på lagren), -kommer då inte denna luft även att samlas i akumulatorn? Tryckdroppet i pumpen gör ju att oljan i akumulatorn släpps ut till motorn, men denna olja borde ju då rimligtvis blandas med en del luft från oljepumpen.. -Stämmer detta? Luftbubblor borde vara detsamma som oljetrycks-drop..? Enligt Cantons produkt spec är ju akumulatorn ursprungligen framtagen för oljetrycksdrop vid banracing och har senare även använts för dragracing.. -så den borde ju funka.. Torrsump är inte aktuellt i detta läge för min del. //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
|
Vacuumet är bra för att kolvringarna tätar mycket bättre, mindre luft för kolvarna att flytta, ingen oljedimma för veven att vispa runt i bland annat. Vac-u-pan är en riktig raggarlösning - men det fungerar. Dock inte så bra för lambda, kat eller trånga dämpare som brukar sitta på moderna bilar.
Ett förslag är att lägga/svetsa plåtar i form av ett "V" så att olja kan rinna ner i mitten av sumpen men inte rinna upp på sidorna vid stora g-krafter och se till att pick uppen är så långt ner som möjligt. Bäst vore igentligen att ta loss sumpen och fylla rekomenderd mängd minus det som finns i block filter, kylaren, turbo och topp. Oljan kommer luta runt 45° i sumpen vid 1g vilket borde vara lätt att simulera i garaget. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Vac-u-pan funkar teoretiskt, men i bromsbänken gör det ingen skillnad, det är för lite undertryck för att ge den effekt man vill.
Accusump funkar kanon, har använt det på många olika motorer för att motverka just det du har problem med, senast på JTCC-motorer där vi hade enorma problem med trycket i drift på banan (vevhusventilationen på moderna motorer är designade av djävulen, eller nåt...). Luftbubbleproblemet är icke existerande, du nojar i onödan. F ö så uppfanns accu'n av Alpinas motorsport avdelning 1976 för att lösa problemen med M30'n, när man inte längre fick använda torrsump i gr2. Så den är väl beprövad... _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
Re:
Detta inlägg var väl svar på mitt tidigare antar jag? Men då låter det ju helt kanon då!
Jo det är lätt att man snöar in på teorier och spekulationer men det är ju kalas om luftbubbleproblematiken inte är något problem Stort tack för svaret.
//Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||
|
Ja, det var det. Såg först nu att det var till en vette, funkar alldeles utmärkt där med, kan ju vara så att det råkat hamna en accu på en Camaro Cup-motor förr i tiden...
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
Re:
hir stor behöver accusumpen vara för att göra nån nytta vid tex konbana eller en tight svängig bana med mycket broms/acceleration och hårda svängar, vill verkligen bygga bort kommande oljetrycksproblem så det blir idiotsäkert, visst vore det kul om man kunde slippa att veven plaskar runt i olja men det kanske kostar mer än det smakar, går ju att ställa upp laddtrycket den dagen man tycker bilen är slö
det kanske går att använda en luftkolv eller hydraulkolv att bygga om till en accusump? eller vad pratar vi om för prisklass på ett färdigt kit? sen skulle det funka att sätta den långt ifrån motorn, typ i skuffen, gör ju inte så mycket att få en extra liter eller två i oljemängd, antar att det är rätt så försumbart att bygga så för viktfördelningens skull, men utrymmesmässigt vore det bra. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||
|
http://www.trendab.se/oljeackumulato
Personligen skulle jag aldrig riskera att ha ett utvecklingsproblem med ett hemmabygge. Samma med så långa slangar som till skuffen... Sätt den under instrumentpanelen om det är för trångt ute i motorutrymmet. Ovanstående räcker till i volym för ditt behov, om du inte har en jättemotor, då kanske du behöver gå upp ett snäpp i strolek. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||
|
Re:
Tex http://www.merlinmotorsport.co.uk/OI Placering långt bort bör ju inte vara nåt problem i princip (slangdragning, tempskillnad kanske kan ha påverkan, men jag tror inte det). Storlek på lösning varierar (det finns garanterat nån guideline), förmodligen ganska mycket beroende på vilken ventil man väljer. Det är större risk att glömma stänga en manuell vintil när du stänger av (och därmed dumpa hela accusumpens innehåll ner i tråget). Rätt använd kan man ju teoretisktha nära fullt oljetryck i lagren redan innan du börjar dra runt startmotorn (tändingen öppnar ventilen till den trycksatta accusumpen), den finessen (värdet får var och en värdera) ger inget mekaniskt torrsumpsystem. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7168 besök totalt |