Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
57994 besök totalt
andsva
Onsala
Här sen Jul 2008

Kul att se att det blev en ny M3 thumbs up . Jag känner så väl igen mig i att man kör på för fulla muggar på ett projekt och plötsligt får man för sig att det är dags och sälja. Efter några dagar finner jag mig ofta att surfa på bilar i princip likadana som den jag nyligen sålt (till min egen förvåning och frugan tittar på en med en blick som bara kan betyda att hon funderar på att ringa grabbarna med de vita rockarna.. ).

Jag har för mig att jag också var spekulant på den bilen. Var den bosatt på Gotland innan du tog över?

Andreas

Nyköping
Här sen Sep 2003

Re:

Sunk skrev:
Fredrik Gabrielsson skrev:
Härligt att du har en M3 igen. Då kanske vi kan jagas lite runt Gotland-ring i sommar igen?

(Jag åkte vit gammal 911)

Hej! Kul att se dig här

Det kommer definitivt bli lite körning på Gotland i sommar igen. Har ingenting inplanerat ännu men det brukar bli några vändor varje sommar då några vänner har sommarhus där.
Har du själv planerat in någonting??

M v h

// Johan

Jo, det är bokat att vi åker över vecka 31. Jag tar med mig bilen och sticker upp och kör någon dag. Hoppas att vi träffas där så ska vi se om du kan hålla lika bra fart med den nya bilen

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

andsva skrev:
Kul att se att det blev en ny M3 thumbs up . Jag känner så väl igen mig i att man kör på för fulla muggar på ett projekt och plötsligt får man för sig att det är dags och sälja. Efter några dagar finner jag mig ofta att surfa på bilar i princip likadana som den jag nyligen sålt (till min egen förvåning och frugan tittar på en med en blick som bara kan betyda att hon funderar på att ringa grabbarna med de vita rockarna.. ).

Jag har för mig att jag också var spekulant på den bilen. Var den bosatt på Gotland innan du tog över?

Andreas

Visst kan det vara så, men i mitt fall var det mer att den blåa bilen blev lite trasig och jag fick möjlighet att sälja den i stället för att kosta på den en massa mer pengar. Åkte sedan diesel ett tag men det var svårt att få fart på den bilen på bana.. blev sen ett racebygge som fick läggas ned pg av lite personliga aspekter och började då titta efter en 328 som blev en M3:a i stället från.. precis, Gotland! Så det kan mycket väl ha varit samma bil du varit spekulant på.

M v h

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Sunk skrev:
Härligt att du har en M3 igen. Då kanske vi kan jagas lite runt Gotland-ring i sommar igen?

(Jag åkte vit gammal 911)

Hej! Kul att se dig här

Det kommer definitivt bli lite körning på Gotland i sommar igen. Har ingenting inplanerat ännu men det brukar bli några vändor varje sommar då några vänner har sommarhus där.
Har du själv planerat in någonting??

M v h

// Johan

Jo, det är bokat att vi åker över vecka 31. Jag tar med mig bilen och sticker upp och kör någon dag. Hoppas att vi träffas där så ska vi se om du kan hålla lika bra fart med den nya bilen

Vi har inte bestämt ännu när vi åker till Gotland men förhoppningsvis så ska bilen med. Gotland Ring är ju så rolig så det vill jag inte missa
Det kommer inte bli samma fart i denna då det är en standardbil som får lite modifieringar, den blåa hade jag kommit ganska långt med så den var det bra fart i.. men det kommer nog räcka till för att ha roligt i alla fall.

Då ses vi förhoppningsvis på GR i sommar då !

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Liten sammafattning av den senaste veckans kvällsmeckande:

Att göra:
- Sätta på coilover kitet
- Byta plats på främre topplagringarna
- Nya bromskivor runt om
- Ny stötdämparlagringar bak
- Montera nya excentriska bussningar fram
- Byta bromsslangar och bromsvätska

Har gått sådär..

Fjäderbenen fram hamnade på fel sida.. bussningarna till främre krängarna försvunna (har beställt nya från TMS så de kommer nog i veckan).. min verkstadspress från JULA började vika sig i ramen när jag pressade i den första bussningen fram så nu har jag en halvt ipressad bussning.. insåg att jag beställt fel fjädrar bak, fick råd om 70 nm vilket säkert är bra på coilover bak men inte på standardlösning, så nu behöver jag nya bakfjädrar oxå.. hittade oxå att bussningarna i bakvagnen är spruckna så nu blir det till att riva ner avgassystemet, diffen osv.. för att kunna få ner bryggan. Sen upptäckte jag att jag fått fel bromsskivor från Mekonomen, har beställt Brembo skivor men fick 5 (!) st olika skivor av olika märken där en var rätt och fyra för små..

Så nu ser att göra listan ut som följer:
- Byta plats på främre fjäderben
- Byta plats på främre topplagringarna KLART!
- Byta bromsskivor på Mekonomen
- Nya stötdämparlagringar bak KLART!
- Laga pressen så att det går att montera nya excentriska bussningar fram
- Riva ner bakvagnen och byta bussningar där oxå..
- Bromsslangar KLART!

Så efter en veckas jobb har jag mer att göra än jag hade förra veckan Men men, det är bara att vidare.. dock ser träffen på Gelleråsen ut att bli utan BMW..

Gör om gör rätt - var det inte så

// Mästerskruvaren
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Sakta men framåt..
Nu sitter allt i framvagnen på plats (inkl nya bultar/skruvar) förutom att jag inte fått dit bussningshållarna i karossen, nån som har ett tips på hur man med våld trycker bussningshållarna rätt? Sned domkraft har jag läst om men finns något annat mindre våldsamt förslag?

Kvar att göra:
- alu-bussningar i bakvagn
- andra fjädrar bak (har nu för klena fjädrar men 140 nm kommer i veckan..)
- byta koppling
- skulle gärna ha dit ett lättare/mer välljudande avgassystem oxå.. (köpes!!)
- hjulinställning/CW..

Sen blir det förhoppningsvis någon testa/inställningsrepa innan den inplanerade resan till Nurburgring vecka 30!

Har lättat bilen oxå genom att ta bort hållaren för CD-växlaren samt tagit bort lite ljuddämpande mattor.. men ligger nog inte på plus ännu då krängare & annat är tyngre än orginal
Ska ta bort ljudanläggning oxå men får nog leva med att det är en tung bil om den ska fortsätta vara i orginalskick..

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
I bland går det som man tänkt, och i bland går det som vanligt..

Skulle få hjälp med att byta kopplingen, tyvärr skadade hjälpen foten och sedan har det inte hänt så mycket. Så nu står bilen med en nedriven växellåda och jag får inte ihop kopplingen.. Får den inte ens att passa på de tre pinnarna den skall sitta på.. ska man fila ur dom eller hur f**n får man dit den nya kopplingen? Den är identisk med den gamla orginalkopplingen och tillverkad av Sachs så den borde passa!!?? Kommer bli en mardröm att få tillbax växellåda och alla skumma grejer min hjälp skruvade loss förut..

Har oxå dragit sönder gängorna när jag skulle få dit länkarmsbussningarna i framvagnen, hur gör man för att få dessa ligga parallellt med gängorna när man skruvar? Jag har tagit i för kung och fosterland och spänt upp hjulupphängningen med ena armen och sedan styrt in själva bussningshållaren med en skruvmejsel och det var tydligen inte så bra.. för hur jag än gör så drar skruvarna snett och gängorna ger sig. Hur gör man nu? Nya bultar och gänga om??

Bakvagnen får jag inte ens ner, den sitter fast. Så mitt lilla modifieringsmeckande som skulle vara klart mitt på sommaren är i sämre skick än någonsin.. Jag ska inte skruva bilar, det bara är så..!

Har i alla fall fått dit nya bromsar runt om, nya dämpare och fjädrar samt stålomspunna bromsslangar.. men det känns som att det är långt till touch-down. Och klockan tickar på..

Alla tips och idéer emottages tacksamt då jag som klantskruvare nr 1 inte kommer någonstans. Kanske ska släpa upp bilen (den har ju inte ens hjul längre..) på en transport och köra bilen till någon verkstad och be dem skruva ihop allt åt mig igen. Jag vill ju ha en fungerande bil och inte nåt dj:a mekano som ligger i högar på garagegolvet..

Å säsongen är snart slut.. aargghh!!

//
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Efter regn kommer solsken.. nu sitter den nya kopplingen på plats, snart så är det bara.. å bara.. å bara.. men sen så är den klar!! Hoppet om att komma ut på bana innan snön kommer är i alla fall nedlagt.

Nu är det igen en massa folk på väg till Ringen, frestande att ta ledigt från jobbet i morgon, slänga på nya däck på "bruksdieseln" och tuffa iväg söderut, men, men, vad är väl en bal på slottet? De kanske får snö sent på Nurburgring i år??

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Ha! Kan glädjande meddela att nu är växellådan på plats igen. Fick lite kompetent hjälp och vips var växellådan tillbax där den var innan jag skruvade bort den.

Det har tagit nästan ett halvår att byta koppling, tur att jag inte debiterar mig själv per timme för det skulle jag inte ha råd med..

Börjar förstå det där med Keep It Simple konceptet och skall nog anamma det framöver..

Jag har ett riktigt lyx-problem med bilen dock, och det är vad jag skall ha den till? Skall den få fortsätta vara helt orginal och bara vara en fin e36 M3:a? Eller ska jag lätta den lite och ha bättre bromsar, bättre väghållning osv.. Och köra lite gatbilskörning? Eller ska jag spåra ur helt och se till att få bur i bilen och bygga om den för vagnbok?

En fin orginalbil är ju trevligt men vad ska man en sån till?? Låsa in i ett förråd i 20 år och sedan ta ut den och sälja den dyrt?? och att bara glida runt i en bil är inte min grej.
Så nja, någon typ av banåkning får det nog bli. Och ska man åka bana så kan jag inte nog påtala hur viktigt det är att ha sin bil så säker som det bara går och då borde man ha bur i bilen.. Och godkända stolar & bälten. Men då har man ju kommit långt bort från den fina orginalbil som nu står i garaget..

Eller ska jag helt enkelt ge upp och byta ut M3:an mot en 964:a? Eller ge upp bankörning överhuvudtaget? Kanske skaffa en båt i stället? Eller måste det ena utesluta det andra?

Men hur var det nu, Jo, Keep It Simple.. så det får bli ett steg i taget. Tog kopplingen ett halvår så får vi se hur långt jag kommit när våren och säsong 2011 blommar igång.. Jag kanske, kanske till och har den tillräckligt klar för att köra ut den ur garaget framåt vårkanten för första gången på många månader..

F**n, det ÄR kul med bilar.. även om det tar tid. Ursäkta svordomen men tankar, funderingar, drömmar, idéer, mer eller mindre vansinniga planer, revideringen av dessa planer och att tillåta sig själv att ändra sig, inte bara en gång utan många gånger, det ÄR kul... Bankörning och bilhobbyn är ju så mångfasetterad och innehåller så otroligt många dimensioner förutom själva bilkörningen.. inte många andra intressen som kan slå det inte!

// Johan
Citera
Rydband
Trelleborg
Här sen Apr 2006

Re:

Sunk skrev:

Jag har ett riktigt lyx-problem med bilen... [en massa text]
// Johan

Känner igen mig i vartenda ord där!
Har tyvärr inte kommit fram till mycket mer än att; vad är vitsen med att ha/äga något om man ändå inte använder det?

Nyköping
Här sen Jun 2005

Re:

Sunk skrev:
Ha! Kan glädjande meddela att nu är växellådan på plats igen. Fick lite kompetent hjälp och vips var växellådan tillbax där den var innan jag skruvade bort den.

Kul att kunna hjälpa till lite, tack för en smidig affär föresten. Lyften redan använd då
motorn i "vraket" redan är urlyft thumbs up

Hoppas att resten av din monteringen/byggnationen går bra

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Rolfson skrev:
Sunk skrev:

Kul att kunna hjälpa till lite, tack för en smidig affär föresten. Lyften redan använd då
motorn i "vraket" redan är urlyft thumbs up

Hoppas att resten av din monteringen/byggnationen går bra

Det är jag som skall tacka både för hjälpen och för den smidiga affären

// Johan
Citera
Exit

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Lite bilder från helgens pyssel..

Kan man bara lägga nållagren såhär direkt på fjädrarna?? Verkar konstigt, men de passar ingen annanstans..??

Å hur får man loss denna?? Bara att slå med en slägga o träbit?? Har försökt med en liten avdragare men det gick inte alls..
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004

nållagren ska vara under huvudfjädern.

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

JanneZ3 skrev:
nållagren ska vara under huvudfjädern.

Det verkar vettigt.. tack!!

//
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Re:

Sunk skrev:
Å hur får man loss denna?? Bara att slå med en slägga o träbit?? Har försökt med en liten avdragare men det gick inte alls..

En sån här fungerade för mig, finns på Swedol

München
Här sen Jul 2006

Man får va lite försiktig bara, dom där avdragarna är av varierande kvalite, jag drog av en när jag försökte, knäcktes vid det grövsta stället, väldigt poröst gods, sen körde jag med en gaffel elelr vad man ska kalla det och knackade av, nackdelen är att man förstör damaskerna så ska man använda bärarmarna igen är det inget bra alternativ.
Köptes på biltema, långt skaft med gaffel som är smal längst ut sen blir tjockare.

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Re:

Johan Christensson skrev:
Sunk skrev:

En sån här fungerade för mig, finns på Swedol

Ultura skrev:
Man får va lite försiktig bara, dom där avdragarna är av varierande kvalite, jag drog av en när jag försökte, knäcktes vid det grövsta stället, väldigt poröst gods, sen körde jag med en gaffel elelr vad man ska kalla det och knackade av, nackdelen är att man förstör damaskerna så ska man använda bärarmarna igen är det inget bra alternativ.
Köptes på biltema, långt skaft med gaffel som är smal längst ut sen blir tjockare.

Tack för bra tips!!

//
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Prova Butterflyracings tips med att knacka på spindeln/öglan från sidan. Fungerar inte det så på med lite rostlösningsolja och lite värme på spindeln/öglan och knacka igen.

Halden
Här sen Maj 2004

Re:

Magnus Lidholm skrev:
Prova Butterflyracings tips med att knacka på spindeln/öglan från sidan. Fungerar inte det så på med lite rostlösningsolja och lite värme på spindeln/öglan och knacka igen.

Tenk bara på att du ska slå från två håll samtidigt, då brukar dom komma thumbs up

Här sen Maj 2008

Trådstartare
Så, då var växellådan tillbaks och fastskruvad - det var ju inte så svårt att byta koppling Jisses vad trångt det är runt växellådan på en e36:a.. Kardanen är på plats och avgassystemet har bara ett par fastdragningsskruvar kvar.. Till och med växelspaken sitter fast igen..
Så projekt byta koppling som tagit ca ett halvår får anses klart!

Står i stor tacksamhetsskuld till min meck-kompis Robert som hjälpt mig med detta - så otroligt mycket lättare när man är två!

Nu är det det hjulupphängningen fram och coilisarna som skall på i nästa steg.. efter det är det lite pynt i form av täcklock för dimljusen och annat smått, sen är det dags för uppstart efter snart ett år i garaget.
Hoppas på att bli klart för besiktning lagom till att snön ger upp för i år, sen blir det små förbättringar i taget - vill kunna köra lite i år med bilen!

Snart vår!!!

// Johan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
57994 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande