|
andsva
Onsala
Här sen Jul 2008
Inlägg: 13

28 Maj 2010 14:01
Kul att se att det blev en ny M3  . Jag känner så väl igen mig i att man kör på för fulla muggar på ett projekt och plötsligt får man för sig att det är dags och sälja. Efter några dagar finner jag mig ofta att surfa på bilar i princip likadana som den jag nyligen sålt (till min egen förvåning och frugan tittar på en med en blick som bara kan betyda att hon funderar på att ringa grabbarna med de vita rockarna..  ).
Jag har för mig att jag också var spekulant på den bilen. Var den bosatt på Gotland innan du tog över?
Andreas
_________________ Andreas Svartling
|
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 109
_________________ Fred rik Gab riel sson
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

28 Maj 2010 18:03
Senast ändrad av Exit, 28 Maj 2010 18:26, ändrad totalt 2 gånger
Re:
andsva skrev: | Kul att se att det blev en ny M3 . Jag känner så väl igen mig i att man kör på för fulla muggar på ett projekt och plötsligt får man för sig att det är dags och sälja. Efter några dagar finner jag mig ofta att surfa på bilar i princip likadana som den jag nyligen sålt (till min egen förvåning och frugan tittar på en med en blick som bara kan betyda att hon funderar på att ringa grabbarna med de vita rockarna.. ).
Jag har för mig att jag också var spekulant på den bilen. Var den bosatt på Gotland innan du tog över?
Andreas |
Visst kan det vara så, men i mitt fall var det mer att den blåa bilen blev lite trasig och jag fick möjlighet att sälja den i stället för att kosta på den en massa mer pengar. Åkte sedan diesel ett tag men det var svårt att få fart på den bilen på bana.. blev sen ett racebygge som fick läggas ned pg av lite personliga aspekter och började då titta efter en 328 som blev en M3:a i stället från.. precis, Gotland! Så det kan mycket väl ha varit samma bil du varit spekulant på.
M v h
// Johan
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

06 Jun 2010 21:21
Senast ändrad av Exit, 02 Jul 2010 21:43, ändrad totalt 1 gång
Liten sammafattning av den senaste veckans kvällsmeckande:
Att göra:
- Sätta på coilover kitet
- Byta plats på främre topplagringarna
- Nya bromskivor runt om
- Ny stötdämparlagringar bak
- Montera nya excentriska bussningar fram
- Byta bromsslangar och bromsvätska
Har gått sådär..
Fjäderbenen fram hamnade på fel sida.. bussningarna till främre krängarna försvunna (har beställt nya från TMS så de kommer nog i veckan).. min verkstadspress från JULA började vika sig i ramen när jag pressade i den första bussningen fram så nu har jag en halvt ipressad bussning.. insåg att jag beställt fel fjädrar bak, fick råd om 70 nm vilket säkert är bra på coilover bak men inte på standardlösning, så nu behöver jag nya bakfjädrar oxå.. hittade oxå att bussningarna i bakvagnen är spruckna så nu blir det till att riva ner avgassystemet, diffen osv.. för att kunna få ner bryggan. Sen upptäckte jag att jag fått fel bromsskivor från Mekonomen, har beställt Brembo skivor men fick 5 (!) st olika skivor av olika märken där en var rätt och fyra för små..
Så nu ser att göra listan ut som följer:
- Byta plats på främre fjäderben
- Byta plats på främre topplagringarna KLART!
- Byta bromsskivor på Mekonomen
- Nya stötdämparlagringar bak KLART!
- Laga pressen så att det går att montera nya excentriska bussningar fram
- Riva ner bakvagnen och byta bussningar där oxå..
- Bromsslangar KLART!
Så efter en veckas jobb har jag mer att göra än jag hade förra veckan  Men men, det är bara att  vidare.. dock ser träffen på Gelleråsen ut att bli utan BMW..
Gör om gör rätt - var det inte så
// Mästerskruvaren
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

02 Jul 2010 21:42
Sakta men framåt..
Nu sitter allt i framvagnen på plats (inkl nya bultar/skruvar) förutom att jag inte fått dit bussningshållarna i karossen, nån som har ett tips på hur man med våld trycker bussningshållarna rätt? Sned domkraft har jag läst om men finns något annat mindre våldsamt förslag?
Kvar att göra:
- alu-bussningar i bakvagn
- andra fjädrar bak (har nu för klena fjädrar men 140 nm kommer i veckan..)
- byta koppling
- skulle gärna ha dit ett lättare/mer välljudande avgassystem oxå.. (köpes!!)
- hjulinställning/CW..
Sen blir det förhoppningsvis någon testa/inställningsrepa innan den inplanerade resan till Nurburgring vecka 30!
Har lättat bilen oxå genom att ta bort hållaren för CD-växlaren samt tagit bort lite ljuddämpande mattor.. men ligger nog inte på plus ännu då krängare & annat är tyngre än orginal
Ska ta bort ljudanläggning oxå men får nog leva med att det är en tung bil om den ska fortsätta vara i orginalskick..
// Johan
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

01 Sep 2010 20:15
Senast ändrad av Exit, 18 Okt 2010 10:17, ändrad totalt 2 gånger
I bland går det som man tänkt, och i bland går det som vanligt..
Skulle få hjälp med att byta kopplingen, tyvärr skadade hjälpen foten och sedan har det inte hänt så mycket. Så nu står bilen med en nedriven växellåda och jag får inte ihop kopplingen.. Får den inte ens att passa på de tre pinnarna den skall sitta på.. ska man fila ur dom eller hur f**n får man dit den nya kopplingen? Den är identisk med den gamla orginalkopplingen och tillverkad av Sachs så den borde passa!!?? Kommer bli en mardröm att få tillbax växellåda och alla skumma grejer min hjälp skruvade loss förut..
Har oxå dragit sönder gängorna när jag skulle få dit länkarmsbussningarna i framvagnen, hur gör man för att få dessa ligga parallellt med gängorna när man skruvar? Jag har tagit i för kung och fosterland och spänt upp hjulupphängningen med ena armen och sedan styrt in själva bussningshållaren med en skruvmejsel och det var tydligen inte så bra.. för hur jag än gör så drar skruvarna snett och gängorna ger sig. Hur gör man nu? Nya bultar och gänga om??
Bakvagnen får jag inte ens ner, den sitter fast. Så mitt lilla modifieringsmeckande som skulle vara klart mitt på sommaren är i sämre skick än någonsin.. Jag ska inte skruva bilar, det bara är så..!
Har i alla fall fått dit nya bromsar runt om, nya dämpare och fjädrar samt stålomspunna bromsslangar.. men det känns som att det är långt till touch-down. Och klockan tickar på..
Alla tips och idéer emottages tacksamt då jag som klantskruvare nr 1 inte kommer någonstans. Kanske ska släpa upp bilen (den har ju inte ens hjul längre..) på en transport och köra bilen till någon verkstad och be dem skruva ihop allt åt mig igen. Jag vill ju ha en fungerande bil och inte nåt dj:a mekano som ligger i högar på garagegolvet..
Å säsongen är snart slut.. aargghh!!
//
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

09 Sep 2010 21:33
Senast ändrad av Exit, 18 Okt 2010 10:47, ändrad totalt 1 gång
Efter regn kommer solsken.. nu sitter den nya kopplingen på plats, snart så är det bara.. å bara.. å bara.. men sen så är den klar!! Hoppet om att komma ut på bana innan snön kommer är i alla fall nedlagt.
Nu är det igen en massa folk på väg till Ringen, frestande att ta ledigt från jobbet i morgon, slänga på nya däck på "bruksdieseln" och tuffa iväg söderut, men, men, vad är väl en bal på slottet? De kanske får snö sent på Nurburgring i år??
// Johan
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

18 Okt 2010 10:46
Ha! Kan glädjande meddela att nu är växellådan på plats igen. Fick lite kompetent hjälp och vips var växellådan tillbax där den var innan jag skruvade bort den.
Det har tagit nästan ett halvår att byta koppling, tur att jag inte debiterar mig själv per timme för det skulle jag inte ha råd med..
Börjar förstå det där med Keep It Simple konceptet och skall nog anamma det framöver..
Jag har ett riktigt lyx-problem med bilen dock, och det är vad jag skall ha den till? Skall den få fortsätta vara helt orginal och bara vara en fin e36 M3:a? Eller ska jag lätta den lite och ha bättre bromsar, bättre väghållning osv.. Och köra lite gatbilskörning? Eller ska jag spåra ur helt och se till att få bur i bilen och bygga om den för vagnbok?
En fin orginalbil är ju trevligt men vad ska man en sån till?? Låsa in i ett förråd i 20 år och sedan ta ut den och sälja den dyrt?? och att bara glida runt i en bil är inte min grej.
Så nja, någon typ av banåkning får det nog bli. Och ska man åka bana så kan jag inte nog påtala hur viktigt det är att ha sin bil så säker som det bara går och då borde man ha bur i bilen.. Och godkända stolar & bälten. Men då har man ju kommit långt bort från den fina orginalbil som nu står i garaget..
Eller ska jag helt enkelt ge upp och byta ut M3:an mot en 964:a? Eller ge upp bankörning överhuvudtaget? Kanske skaffa en båt i stället? Eller måste det ena utesluta det andra?
Men hur var det nu, Jo, Keep It Simple.. så det får bli ett steg i taget. Tog kopplingen ett halvår så får vi se hur långt jag kommit när våren och säsong 2011 blommar igång.. Jag kanske, kanske till och har den tillräckligt klar för att köra ut den ur garaget framåt vårkanten för första gången på många månader..
F**n, det ÄR kul med bilar.. även om det tar tid. Ursäkta svordomen men tankar, funderingar, drömmar, idéer, mer eller mindre vansinniga planer, revideringen av dessa planer och att tillåta sig själv att ändra sig, inte bara en gång utan många gånger, det ÄR kul... Bankörning och bilhobbyn är ju så mångfasetterad och innehåller så otroligt många dimensioner förutom själva bilkörningen.. inte många andra intressen som kan slå det inte!
// Johan
|
Rydband
Trelleborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 82

18 Okt 2010 13:59
Re:
Sunk skrev: |
Jag har ett riktigt lyx-problem med bilen... [en massa text]
// Johan |
Känner igen mig i vartenda ord där!
Har tyvärr inte kommit fram till mycket mer än att; vad är vitsen med att ha/äga något om man ändå inte använder det?
_________________ @ndre S@ndbEURrg
|
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332
_________________ Rolf Stålheim
Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

06 Dec 2010 20:52
|
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964

07 Dec 2010 12:23
nållagren ska vara under huvudfjädern.
_________________ Jan Ekehage
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

07 Dec 2010 13:12
Re:
JanneZ3 skrev: | nållagren ska vara under huvudfjädern. |
Det verkar vettigt.. tack!!
//
|
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 290

07 Dec 2010 14:41
Re:
Sunk skrev: | Å hur får man loss denna?? Bara att slå med en slägga o träbit?? Har försökt med en liten avdragare men det gick inte alls..
 |
En sån här fungerade för mig, finns på Swedol
_________________ Johan Christensson
|
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327

07 Dec 2010 15:44
Man får va lite försiktig bara, dom där avdragarna är av varierande kvalite, jag drog av en när jag försökte, knäcktes vid det grövsta stället, väldigt poröst gods, sen körde jag med en gaffel elelr vad man ska kalla det och knackade av, nackdelen är att man förstör damaskerna så ska man använda bärarmarna igen är det inget bra alternativ.
Köptes på biltema, långt skaft med gaffel som är smal längst ut sen blir tjockare.
_________________ Viktor Starkman
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare
|
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539

07 Dec 2010 19:40
Prova Butterflyracings tips med att knacka på spindeln/öglan från sidan. Fungerar inte det så på med lite rostlösningsolja och lite värme på spindeln/öglan och knacka igen.
_________________ Magnus Lidholm
|
sachs
Halden
Här sen Maj 2004
Inlägg: 93

07 Dec 2010 21:56
Re:
Magnus Lidholm skrev: | Prova Butterflyracings tips med att knacka på spindeln/öglan från sidan. Fungerar inte det så på med lite rostlösningsolja och lite värme på spindeln/öglan och knacka igen. |
Tenk bara på att du ska slå från två håll samtidigt, då brukar dom komma
_________________ Henrik Sachs
|
Exit
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728
Trådstartare

17 Feb 2011 23:01
Så, då var växellådan tillbaks och fastskruvad - det var ju inte så svårt att byta koppling  Jisses vad trångt det är runt växellådan på en e36:a.. Kardanen är på plats och avgassystemet har bara ett par fastdragningsskruvar kvar.. Till och med växelspaken sitter fast igen..
Så projekt byta koppling som tagit ca ett halvår får anses klart!
Står i stor tacksamhetsskuld till min meck-kompis Robert som hjälpt mig med detta - så otroligt mycket lättare när man är två!
Nu är det det hjulupphängningen fram och coilisarna som skall på i nästa steg.. efter det är det lite pynt i form av täcklock för dimljusen och annat smått, sen är det dags för uppstart efter snart ett år i garaget.
Hoppas på att bli klart för besiktning lagom till att snön ger upp för i år, sen blir det små förbättringar i taget - vill kunna köra lite i år med bilen!
Snart vår!!!
// Johan
|
|