Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Går volvos 4 kolvsok att bredda?
1, 2, 3   >>
7224 besök totalt
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Ämnet är väl själva frågan skulle vilja ha dom till en 296x28mm skiva och har för mig dom bara tar 24mm std?

Att jag frågar är för att jag vet att 2 kolvs ATE oken till äldre oplar (Ascona/Manta bl a) går bredda..

Regards, Johan Eriksson.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

går och går. det går ju att skruva isär dem och sätta en spacer, om man kan tillverka en?

Men hur får du det att funka med en 296mm skiva? blir det till att kapa material från beläggen eller går det ändå?

Kristoffersson Engineering
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Går volvos 4 kolvsok att bredda?

Cassius skrev:
Ämnet är väl själva frågan skulle vilja ha dom till en 296x28mm skiva och har för mig dom bara tar 24mm std?

Att jag frågar är för att jag vet att 2 kolvs ATE oken till äldre oplar (Ascona/Manta bl a) går bredda..

Går att bredda.

om de är 'tvådelade' så tillverka mellanrumsbrickor. Annars dela oken (vinkelkap på frihand är del) och tillverka ett par mellanrumsbrickor.

Tipset är annars att skippa tunga gjutjärnsok, finns många aluok som väger mindre.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
Cassius skrev:

Går att bredda.

om de är 'tvådelade' så tillverka mellanrumsbrickor. Annars dela oken (vinkelkap på frihand är del) och tillverka ett par mellanrumsbrickor.

Tipset är annars att skippa tunga gjutjärnsok, finns många aluok som väger mindre.

Nämn ett ok som kostar under 1000kr styck som tar en 296x28mm skiva och helst inte är ett glidok Det enda jag kommit fram till är BMW 7 serien (E32) som jag har för mig är ett 2 kolvs?

Jaga kilon hinner jag säkert i framtiden, nu var de mer uppgraderingsmässigt jag tänkte + att 240 oken väl ändå inte är svinigt tunga? (Dom väger säkert inte mer än det som redan sitter på bilen i vart fall )

PerKr: Jag har sett dom användas på ~285mm skivor utan bekymmer så det ska nog gå ordna

Hursom går dom alltså dela! Bra Har någon här koll på om dom brukar vara skruvade ihop då? Eller är dom normalt sett gjutna i ett stycke?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Passar dom verkligen bra till en 296mm skiva då 240 skivorna är 263mm? Nu är det ett tag sen jag lyfte i ett men oken väger kring 8kg/st.

Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Dom är ihop skruvade med 4 bult men leta reda på ett par friska ok som möjligt el helst ett par "nya" ok då är det inga problem att dela på dom . Men tänk på en sak det är inte godkänt hos SBP å bredda oken men dom ska ju se det oxå HeHe så lackar du oken snyggt så syns det ju inte

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

NFSPEED skrev:
Dom är ihop skruvade med 4 bult men leta reda på ett par friska ok som möjligt el helst ett par "nya" ok då är det inga problem att dela på dom . Men tänk på en sak det är inte godkänt hos SBP å bredda oken men dom ska ju se det oxå HeHe så lackar du oken snyggt så syns det ju inte

Eller fult, för då lär de inte ens kolla

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Mercedes R129 (dvs SL-cabbarna) har bl.a. 300x28mm skivor och sådana gjutjärnsok hittar du billigt...
De finns även i aluminium, men då satt de på w124 500E och på w201 Evolution II, så inte lättast att hitta...

Fyrkolvsok är bägge varianterna

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Cassius skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Cassius skrev:

Går att bredda.

Nämn ett ok som kostar under 1000kr styck som tar en 296x28mm skiva och helst inte är ett glidok Det enda jag kommit fram till är BMW 7 serien (E32) som jag har för mig är ett 2 kolvs?

Jaga kilon hinner jag säkert i framtiden, nu var de mer uppgraderingsmässigt jag tänkte + att 240 oken väl ändå inte är svinigt tunga? (Dom väger säkert inte mer än det som redan sitter på bilen i vart fall )

PerKr: Jag har sett dom användas på ~285mm skivor utan bekymmer så det ska nog gå ordna

Hursom går dom alltså dela! Bra Har någon här koll på om dom brukar vara skruvade ihop då? Eller är dom normalt sett gjutna i ett stycke?

Kolla efter pjåche tillexempel på bildelsbasen. De flesta har 4kolvs ok i alu. Jag har köpt ok i vettigt skick (speciellt om bilen inte är för gammal) för 500:- styck. Den skroten tog enhetspris på ok efter årsmodell...

Boxter har väl ungefär 300mm*28mm skiva så dessa borde passa perfekt till 296*28mm

Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Tackar för tipsen! Ska kolla upp merca cabbarna och kika runt lite på Porsche ok, dock känns det svårt att hitta schyssta porsche ok till rätt kurs men det är ju värt ett försök! Fördelen med Volvo oken är ju att dom kostar 600st nya på Biltema och 765st nya på Meca! Men får man i Alu ok som knappt är dyrare är de väl inte så mycket att fundera på

Regards, Johan Eriksson.
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

Nissan 300zx TT har 4-kolvs ok med 280x30mm skivor orginal men går att göra med betydligt större, finns kit för 200sx upp till 345mm skivor med dessa ok, själv kör jag 296mm på min men ska beställa 314mm skivor.

Kostar ofta runt 1500:- paret på nogs forumet, finns i både aluminium och gjutjärn.

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Volvo-ok?

Girling-oken är rätt smidiga, ATE-oken är bojsänken.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Volvo-ok?

Girling-oken är rätt smidiga, ATE-oken är bojsänken.

Dom som Meca säljer är Lucas-Girling i vart fall.

Kikade lite efter porscheok, men dom enda 4 kolvs oken jag kunde hitta på landets skrotar kostade i vart fall ett par tusen styck... Merca oken figgz tipsade om var inte dyra! Sitter dessutom på CL med V8 och S klass från 91-98 (W140 karossen för dom modellerna alltså) samt även alla W124 karosser med V8or (i vart fall V8or på 4 liter och uppåt)

Ska kika lite på Nissan ok också, hur kan man se skillnad på om det är gjutjärn eller aluminium?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

Re:

Cassius skrev:

Ska kika lite på Nissan ok också, hur kan man se skillnad på om det är gjutjärn eller aluminium?

Jodå det ska gå att se, kolla i denna länk så har du lite bilder och förklaringar: http://importnut.net/300zxbrakeswap.htm

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

En variant är kanske att välja en skiva som är 24 mm? Lite mindre krångel då.
Eller, om skivan går in i oket, gör belägget tunnare. Inte ekonomiskt i längden, men det är den lösning jag väljer på bakbromsarna...

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

SRyLul skrev:
En variant är kanske att välja en skiva som är 24 mm? Lite mindre krångel då.
Eller, om skivan går in i oket, gör belägget tunnare. Inte ekonomiskt i längden, men det är den lösning jag väljer på bakbromsarna...

Klart man kan göra det! Volvo 740 skiva skulle funka, men då jag liks går i uppgraderingstankar varför inte göra det ordentligt? omega 3000 skivan är 10mm större i diameter och 6mm tjockare. Det är samma jobb att montera båda skivorna men 3000 skivan borde ge bättre avkylning eftersom den är tjockare! Finns det då ok som funkar så kör jag på det.

Roligast hade ju varit att ringa nån firma och beställa typ wilwood skivor runt om med matchande ok men då rusar priset iväg också... Det jag kikat på som eg är overkill för bilen i fråga fram tills jag fått ut de dubbla tilltänkta i första läget ur motorn är ändå inte ens en sjättedel så dyrt som ett komplett XYZ kit runt om!

(tankarna går just nu i 296x28mm skivor fram med 4 kolvsok, 263x22 skivor bak med enkolvs glidok som har inbyggd handbroms)

Regards, Johan Eriksson.
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005

cassius: peppe har inte svarat i sin tråd på osc, men han har ap 4-kolvsok som tydligen var rätt vanliga,
pma till honom och kolla.

Fagersta
Här sen Aug 2010

Det är alltid intressant att se vad du bygger. thumbs up Är det kadetten?
Törs väl knappt föreslå det, men Ford Focus har flera fina dimensioner i ST- o RS-modellerna. Scorpio kombi har 20mm skivor bak, med handbroms.
16 tums fälgar med två varv eltejp? Mina 15tummare har minimal frigång till oken med 300mm skivor...

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

SRyLul skrev:
Det är alltid intressant att se vad du bygger. thumbs up Är det kadetten?
Törs väl knappt föreslå det, men Ford Focus har flera fina dimensioner i ST- o RS-modellerna. Scorpio kombi har 20mm skivor bak, med handbroms.
16 tums fälgar med två varv eltejp? Mina 15tummare har minimal frigång till oken med 300mm skivor...

Det gäller Kadetten ja

Jag vill gärna behålla 15"arna och då jag har ganska lågt ET och ganska bra avstånd från anläggningsytan till skivan får jag rätt bra med plats så jag tror det ska funka bra med 296mm skivorna! omegan har ju 15" std fälgar så.

Problemet som uppstår bak är att man måste ha en skiva som är omkring 70mm hög, det gäller ju byte från trumma till skivor så.. volvo 240 framskivorna är 67.5 och det är de närmaste jag hittat! Toyota Supra MK3/4 har en som ligger på 68 också men 291mm ventilerade bak känns lite väl mycke Sen har BMW en del skivor som skulle kunna funka men dom är stora dom med! 263 och ventilerat är överdrivet redan som det är! så vilka skivor jag ska satsa på har jag redan spikat, bakre oken också (som även är i aluminium till skillnad mot Ford oken) så det är fram kvar! och där ligger för närvarande Merca eller Nissan oken bäst till!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nocturnal
Helsingborg
Här sen Nov 2008

Finns billigt på Ebay i UK.
Dessa till exempel är helt nya: http://cgi.ebay.co.uk/BREMBo-FORD-FOCUS-RS-CALIPERS-/220739394569?pt=U . . . .

Ska passa 300x28mm. Sådana kommer upp dagligen och brukar sluta på 100-150 pund.

saab 900 supertouring
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Trådstartare
Re:

Nocturnal skrev:
Finns billigt på Ebay i UK.
Dessa till exempel är helt nya: http://cgi.ebay.co.uk/BREMBo-FORD-FOCUS-RS-CALIPERS-/220739394569?pt=U . . . .

Ska passa 300x28mm. Sådana kommer upp dagligen och brukar sluta på 100-150 pund.

Bra tips! tackar!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
7224 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande