| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sätta manuell låda på BMW 540 V8 motor
|
2 besök senaste veckan (11835 totalt) |
|
Har länge funderat på att få tag på en 540 V8 motor, och har antligen snubblat på en. Nja, en hel bil egentligen, med automatlåda. Då endast motorn är intressant och kommer användas till en en annan bil som endast kommer användas till okynneskörning (bana mm) så vill man ju ha manuell låda. Jag googlade lite men hittade inga direkt raka svar på vilka grejer man ska använda, men det verkar ju finnas grejer från andra bilar som går att använda iallafall. Läste mig till att svänghjul ska tas från en bil och låda från en annan, blir lite snurrig av alla BMW koder och undrar därför om nån BMW guru som kan detta kan ge mig en lista på var man hittar vad. Eller har man sån tur att nån som läser detta kanske har nåt att avyttra?
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
|
Svänghjul och låda passar bara från M60,M62,S62 motor famljerna = V8 sitter i 530,730(finns både som sexa och åtta) 540,740 samt M5 E39
Den manuella lådan från både 3L och 4L går att använda. Svänghjul och koppling från 3L går att använda men kopplingen kommer inte att hålla i längden. Så du ska ha svänghjul och koppling från 3 eller 4L men helst från den större. Lådan funkar det med vilken som, från 3L är den femväxlad och 4L har en sexväxlad. M5 har ett annat svänghjul och starkare koppling än 4L men lådan är samma. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
har skälv varit inne på denna bana då jag hade en mkt billig 540 bil på g.. (naturligtvis aut)
Som jag tänkte vore ballt å fått manuell.. Som jag fatta det då när jag sökte lite snabbt så skulle låda/koppling å allt från en 530 vara bult on. Men sen så får man ju programera om, eller hur man nu löser det så motorn fattar att automatlådan inte är med i bilden längre, för saknas signalerna från aut lådan vill den väl inte gå alls!? Naturligtvis var jag för långsam å allt rann ut i sanden, men vore mkt trevligt om någon prövat. och fått det att lira, och vad som behövde göras.. Heja Bertill Go maskin!! _________________ Tobias Svenrot Kör oftast DogeRam2500Cummins, MB Gl, Golf Mk1 Gti-84, Golf Mk1 Gli cab eller något av mina andra (46) fordon! |
||||
|
Har en kopis som har en 530 E34 manuell och bytte till en motor från en 540 automat. Han flyttade över svänghjul och koppling men den höll inte så länge innan den började slira med den större motorn. Inga problem med elektroniken utan det var bara att plugga ihop kabelhärvan och köra.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
Nu ska vi se här. Jag kan inte mycket om BMW's alla modeller. Jag fattar inte det du skriver riktigt "finns både som sexa och åtta". Är inte sexan rak medan åttan är V, är det alltså samma delning mot lådan på sexan och åttan? Med 3L och 4L menar du då 3 liters och 4 liters motorer? om man nu ska göra detta så är det ju lika bra att satsa på grejer som håller, alltså ska man ju ha 4L koppling och sv hjul direkt. Eller ännu hellre M5 då. Vad anser ni om styrsystemet, nåt att behålla? Kanske det krånglar när automaten är borta ur leken? Eller ska man byta till eftermarknadssprut direkt? _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
|
Modellen BMW 730i och BMW 530i finns både med V8 och sexa beroende på årsmodell. Nej bultmönster till lådan är ej samma på sexa och V8.
Med 3L och 4L menas att det ä 3,0 liter och 4,0 liter. För att krångla till det finns BMW's V8or som 3.0, 3.5, 4.0, 4.4, 4.6 och 4.8 liter och i M5 som 4.9 allt beroende på årsmodell och motorkod. En 540 eller 740 kan ha en 4.0 eller 4.4 beroende på om det är en M60 eller M62 motor _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
ok.
Med FSR's förtydliganden så blev Niklas svar begripligt för mig! Tack till er båda!
Kändes ett tag som att mitt nästa inlägg skulle bli nåt i stil med: "Köpes: Kit för konvertering av BMW 540 V8 motor från automat till manuell" men nu känns det som att jag vet någorlunda vad jag ska leta efter. Om nu ingen har ett kit att sälja vill säga...
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
|
Re:
530 lådor är billiga och finns att hitta rätt lätt.. manuella m5/540 e39 lådor däremot växer inte på träd, och synkringarna är ofta slut i dom.. Och som vanligt med allt roligt från bmw så får man köpa en helt ny renoverad låda isf för delarna man vill ha.. för dom säljer inte sånt separat.. :/ har en 540 e39 låda liggandes som väntar på att ja ska får arslet ur och ta isär och renovera.. men den blir de nog dog ringar isf synkringar i när den byggs om.. Om ja ändå ska plocka isär och fixa.. dogringar är förenklat sagt typ synkringar med hullingar.. man kan väl lite snällt påstå att synkringar är för vardagskörning och dogringar är väl när man kastat hanskarna åt sidan..
sen om det finns att köpa färdiga kitt eller om det är custom order lär framtiden utvisa.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
|
Re:
Ska du ha dogringar får du nog köpa ett sånt här kit http://www.samsonasmotorsport.com/in _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Re:
3liters har väl 240mm koppling och till den finns det stort utbud på kraftigare kopplingar men 4liters har 265mm, i den dimensionen är det inte så stort utbud på efermaknaden. _________________ mvh Kristian |
||||
|
Re:
Jo fast då måste man göra om bulthålen i svänghjulet för såklart har dom ju en speciell bultdelning på 3liters. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (11835 totalt) |