| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
fjäderhårdhet?
|
1638 besök totalt |
|
fjäderhårdhet?
skulle bara vilja dubbelkolla.. köpte fjädrar nu till min bil (bil:550kg bak/450kg fram, mittmotor.) säljare rekomenderade ca 100Nm fjäder/hjul om man har ungefär de vikterna(ganska vanlig banåkarvikt 1000kg) 100Nm vid utväxling fjäder/hjul ca 1:1. och ska använda bilen till bankörning med bra däck. är detta vad ni som testat och kör med era bilar tycker oxå? säljaren sa att det är svårt och man får chansa å prova lite om man inte ska räkna en massa, så tänkte om det är i de trakterna ni hamnat efter utvärdering? _________________ emil andreasson |
||||
|
Re: fjäderhårdhet?
Har du två bilar eller en vimsig säljare? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
detta gäller bak.
utväxling hjul-fjäder 2:1 (hjulet rör sej dubbelt så mycket som fjädern) ca 300mm däckbredd, r-däck eller slicks, byggd för banåka, får gärna vara hård, behöver inte tänka på comfort bilen väger max 600kg bak _________________ emil andreasson |
||||
|
1: (bil:550kg bak/450kg fram, mittmotor.)
2: MR=0,5 fram (hjulet rör sig 2ggr kontra fjädern) 3: MR=0,5 bak (hjulet rör sig 2ggr kontra fjädern) ok så långt? Hur vet du att det är MR 0,5 bak o fram? Hmm inget påhopp utan jag vill försöka få rätt indata. Du vet ski... in, ski... ut R-däck e slicks=ok 4: Bredder på däck fram o bak? Hälst skall man även ta med krängarna i smeten också. Då behövs även rollcentrem mm mm. Nu vart det mycket
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
ja nu vart det mycket.. men ska försöka
hur jag vet mr? med hjul på så på 50mm slag på stötdämparen så rör sej hjulets utsida 100mm, det vet jag men om det är korrekt uppfattat av mej att det är mr o,5 vet jag inte.. 235 breda däck fram ca 300mm breda bak(295 eller 315mm) tackar så mycket för hjälpen! skulle inte kunna lösa det själv
när det gäller krängare så sitter det knivhämmare från sellholm på bilen fram, ingen bak nu. _________________ emil andreasson |
||||
|
Ett frukansvärt höftskott
fram 280N/mm(70) bak 260(65) eller 400(100) 350(87,5) (xx)=på hjulet Lova att inte åka till Fjollträsk med ett järnrör om det blir fel nu bara
om hjulet rör sig 100mm o stötdämparn 50 är MR 0,5 _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
tackar!
en sådan hård fjäder blir den helt stum och inte fjädrar ner något av bilens tyngd? tänkte på vilken längd jag ska köpa(så man hamnar lite mitt i höjdjusteringen) den 190Nm fjädern fjädrade in 10mm av bilens tyngd. _________________ emil andreasson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
fjäderhårdhet?
|
1638 besök totalt |