Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
HJÄLP!! Vilken slangstorlek?? JIC F VS. BSP M
865 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare

Pga utrymmes problem vill jag byta ut min befintliga oljekylare och slangar mot slangar med banjo kopplingar.

Idag har jag en oljekyl med 1/2 BSP Male anslutning, jag vill alltså istället ha Female anslutning för att det ska lira med en banjo koppling. Alternativen jag har att välja mellan är -6, -8, -10 och -12 JIC Female. Men vilken ska jag välja Jag vill ju ha samma flöde som tidigare, jag tror det är -12 JIC F jag ska ha men hade varit väldigt tacksam om någon kunde bekräfta.

Dessutom undrar jag om det här snacket att banjo kopplingar skulle ha så mycket sämre flöde, jag utgår från att detta bara är snack?

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Titta hur en banjokoppling är konstruerad och hur stora hålen är invändigt så förstår du att det är stor chans att den stryper mer än nästan alla andra typer av kopplingar.

Guson

Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Det kanske finns 90graders böjar med mindre radie än de jag har idag? För tillfället bygger de säkert 5-7cm, jag skulle behöva tjäna 2-3cm för att det ska gå helt fritt.

Nya slangar behöver jag pressa hur som helst.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Guson skrev:
Titta hur en banjokoppling är konstruerad och hur stora hålen är invändigt så förstår du att det är stor chans att den stryper mer än nästan alla andra typer av kopplingar.

Guson

Visserligen kan de strypa en del men frågan är om det är kritiskt. De banjo kopplingar man brukar använda har ju relativt stora hål och verkar ju fungera utmärkt iom att de säljs färdiga kit med oljekylare och banjokopplingar.

http://www.trendab.se/monteringskit-med-termoblock-p-384-c-184.aspx

Tror att jag kommer att använda banjo kopplingar till min oljekylare men det kan nog funka med sådana böjar som Dignell har också. Ska till garaget och måtta ikväll. Lutar åt en 19 eller 25 raders 123mm bred typ denna http://www.trendab.se/oljekylareoilcooler-19-radrow-p-231-c-184.aspx

Sik_co
Östergötland
Här sen Sep 2005

Finns 90g som bygger betydligt mindre än va standard kopplingarna gör. Tror jag har några kvar hemma som jag kan måtta på. Ska kika och återkomma. Ev med bild..

Edit:
Kollar lite nu på kopplingarna och då mätt på -10. De ligger runt 50-55mm totalt beroende på om man vill ha JIC eller rörgänga.
Att banjo skulle bli en strypning tvivlar jag på men själv kör jag adapter från 1/2 till 3/8 dvs 90 böjen blir betydligt mindre och en 06 slang.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Sik_co skrev:
Finns 90g som bygger betydligt mindre än va standard kopplingarna gör. Tror jag har några kvar hemma som jag kan måtta på. Ska kika och återkomma. Ev med bild..

Något liknande denna borde väl fungera utmärkt?

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/oil_System/oil_Hose_Fittings/ . . . .

BTW: Någon som vet var man kan köpa sånna här snygga spacers till oljeslangarna?

Bild snodd ur Miarpe's tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41500&postdays=0&postor . . . .

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Du skall hålla dig borta från KORTradie 90-böjar så länge som möjligt p.g.a flödet!
LÅNG 90graders & 45-är inga problem.
Sen är minsta arean 13mm slang för olja i en motor (1/2-tum BSP)
JIC-10 är 1/2 iaf.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Skruva banåkabil
865 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande