Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
5 besök senaste veckan (71261 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

thumbs up
Ser riktigt bra ut, även invändigt i bilen. Kommer denna gå original motormässigt eller ska den ärva saker från långloppan?

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003

thumbs up

Vem har jagat dig med blåslampa?
Nu har du juh riktigt bra tempo

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Motorplaner:

steg 0: Som den är nu, dvs orginal med chip och öppet filter.
steg 1: Bygga extraktorrör och sätta på individuella spjäll + megasquirt.
steg 2: Renovera motorn och trimma mer.

Jag har ingen aning om hur långt det är mellan stegen, och planerna kan ändras, men så där ser det ut i huvudet just nu. Steg 1 kommer nog inte förräns efter nästa säsong, om jag nu inte blir uttråkad i vinter.

Joo jag har min egen blåslampa, ska flytta snart och har satt upp som mitt eget personliga mål att bilen ska rulla för egen maskin till nya stället. :fly:

Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006

Ser bra ut, gott om plats runt grenröret.

Blir det provkörning i kväll?
Är hemma och biltrailern är redo utifall att

Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tyvärr fick jag inte oljeläckan tät. Med motorn varm droppar det 2 droppar per sekund, det är alltså en liten rännil av olja som kommer ur motorn. Först trodde jag det var frankenstein-tråget men det verkar vara mellan oljepump och block det läcker.

Inte så trevligt att köra 30 mil med ett sånt läckage. Så jag funderar på att försöka få det tätt med JB weld eller nån annan sk kemisk metall. Så jag kan köra hem bilen och fixa det på riktigt.

Men annars känns installationen stadig nu. Har varmkört den på pallbockar ett par gånger och den verkar vara vattentät nu iaf (efter att ha fått spänna några klämmor).

Kardan skakar (föga förvånande) vid 120 mätar-km/h men det går kanske att köra ändå. Blir ny kardan när jag är på plats dit jag ska flytta.

Har skyddat i princip alla kablar med plaströr. Alla kabelkopplingar är antingen lödda med krympslang ovanpå eller Elfas kabelskor med inbyggd krympslang med lim. Elsystemet känns stabilt.

Testade hur damasken blir, den är inte fastsatt än dock, men det blir väl en ring med skruv och stora brickor bara.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Bilen lever sedan en vecka, har gjort en temporär fulfix för att hindra oljeläckage, efter det har jag kört drygt 20 mil och den verkar rulla på snällt.

Har till och med gjort lite nyttokörning med den:

Måste ju passa på medans man fortfarande har dragkrok på den.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
En liten uppdatering.

Jag flyttade till min hemort Åland i början av november och körde sista bitarna av flyttlasset i asconan från Linköping. Bilen gick prima hela vägen. Efter det har det varit fullt upp att komma i ordning i nya lyan osv, men jag har börjat pilla lite på bilen igen nu.

Motorn är lyft ur bilen igen för att få ett nytt oljetråg samt förstärkt oljepump (svag punkt på dessa motorer). Ny kardan ska fabrliceras som inte kastar 1 mm.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Lite bilder på vintermeket.

Byggde nytt tråg. Klippte ut bitar och passade ihop dem, sen lämnade jag in dem för svetsning. Jag har ingen TIG och kan inte använda en TIG så det var ett lätt val.

Lappade ihop hålen i torpedväggen som blev när värmepaketet försvann.

Byggde en liten specialare för att få ihop kylsystemet.

Så här ser det ut på plats.

Min tank har börjat läcka, nån gammal fulfix från 80-talet misstänker jag. Tror jag ska bygga en helt ny tank med inbyggd catch-tank.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Bilen lever igen!

Hade igång i helgen, nu verkar allt vara tätt, inget oljespill.

Motorn går riktigt bra, den känns pigg som attan! Jag är riktigt sugen på att ta ut den på banan nu!

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tänkte mest markera att bilen finns kvar, och går bra.

I helgen fick jag äntligen användning av mina rallydäck jag köpte för några år sen. Några som hade plogat upp en fin bana på en vik så vi var ett gäng och körde där. Bilen gick riktigt fint och det var som vanligt skitskoj att gasa!

Tyvärr gav lådan upp (trots rätt mild behandling) men så går det ju ibland när man köper begagnat.. Omegalådorna är inte svåra att få tag i så det löser sig.

Jag fick ny tank nyligen också, borde kanske ta några bilder och ladda upp här.

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Så här kul hade vi i helgen, här är det min far och syster som får prova ratta Opeln.

Det som hänt med bilen sen förra året är väl inte mycket, men lådan har jag bytt, och så har jag byggt om lite av elsystemet samt installerat kupefläkt.

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Snyggt! B-Asconan är riktigt fin (hade en åttietta 2,0 GT/E Berlina med rött plysch en gång). Pappa din verkar njuta

Porsche 968 CS
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Så där ska det se ut!

denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

Underbar bild, den där får nog figurera bakrundsbild på min dator en stund thumbs up

Härligt att det funkar så bra med nya motorn också

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Nu är bilen besiktigad också.

Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
5 besök senaste veckan (71261 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande