| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Förlänga a-armarna, ska man akta sig för något?
|
1931 besök totalt |
|
Då man klarat ett bekymmer kommer man på ett annat
Jag kommer ju åka med breddare på Kadetten, dom breddar ca 8cm per sida och hjulen jag har bör fylla std skärmarna bra alltså måste jag ut med dom 5-8cm per sida för att hamna där jag vill i breddarna! Samma gäller bak men då jag åker stel bakaxel ser jag inte nått jättebekymmer med spacers där geometrimässigt? Fram sticker ju scruben iväg rätt bra därav tankegångarna... I alla fall! Fram. Dubbel a arms framvagn. Dämparen sitter i övre och upp till innerskärm och fjädern mellan framvagnsbalk och undre bärarm. Händer det nått speciellt om jag i största möjliga mån försöker behålla original vinklarna på spindelleder och bara förlänger allt rakt ut? Jag tänkte använda original bussningshylsor och även std biten ytterst för nedre spindelled. Jag vet att Kadett C lider lite av bumpsteer, kommer något att hända där? Mer/mindre? Sen känner jag en viss oro inför att få tillräcklig styrka i bärarmen för fjädern... :S om jag förlänger den övre bärarmen mindre för att få mer camber utan justering (kommer givetvis försöka få in mer justering) blir det nån förändring jämfört med lika mycke förlängning och mer justermån? Jag har läst de jag hittat på ämnet, men det är mest diskussion för eller emot långa bärarmar som utgånspunkt, har inte hittat något om ren och skär förlängning med dubbla a armar
Edit: en bild på std uppsättningen, bärarmarna är ganska korta, övre i krokarna av 250mm och nedre nånstans runt 350.. hittar inte mina anteckningar
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag ser ingen direkt nackdel att bara förläng bärarmarna. Jag har gjort det, ca +50mm.
Bara ha i bakhuvudet att bärarmsinfästingrna i karrossen kommer få större belstingar och även själva bärarmarna. MEN om du skall ha fjäder på std läge blir MR pisslitet, mao det kommer fodras en mastodånt fjäder.
Det duger helt klart. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Jo MR kommer bli åt flatters... men de får jag väl ta då! Inte så mycke att göra åt... alternativet är att bygga om framvagnsbalken och då sniffar man nog på gränserna av vad ombyggt fordon tillåter
Men det var ju bra att veta i alla fall, att de inte ska vara nått extra man måste komma ihåg
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Det är inga problem att modifiera framvagnsbalken för att få vettig placering på dämpare/fjäder/bärarmar, du är ändå rätt långt från amatörbyggt fordon. Bättre att åtgärda det och få det bra :-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
OK, får undersöka hur det går att lösa då
||||
|
Re:
hehe jag ska göra vad jag kan kommer jag till original mr som är runt 0.55 är jag inte missnöjd i vart fall
||||
|
Med MR 0,55 så blir det 0,3 (0,55^2) vad gäller fjäderkonstanten mellan fjäder o hjul.
Mao man behöver 3,3ggr så hård fjäder som med MR=1 Så MR suger häst.... redan std
Sen med låga MR blir det problem med dämparkraftern om nu dämparen o fjäder är på samma ställe. Brukar gå att få till MR runt 0,8(0,8^2->0,64) utan alltför mycket strul. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Ett tips.
om du ändå bygger om fjäderinfästingarna. Skaffa såna där rör med yttre gänga och stor mutter, så du kan lägga dit tex 60 mm fjädrar (vilket det finns stort utbud av). Då får du justerbar ride också. Och mindre diameter, så du kan ha fjädern längre ut (bättre MR). Bara fördelar alltså
_________________ William Ekström |
||||
|
Re:
Är det nu jag inte skall berätta att jag har MR 0,36?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Det går säkert om jag vinklar fjädern mer, men att flytta ut den flera centimeter kan vara knivigare, 3-4cm kan gå däremot!
Det har jag redan gjort Dessvärre även köpt fjädrar men dom är ju inte så fasligt dyra att skaffa nya!
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1931 besök totalt |