Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3523 besök totalt |
Hur mäter man masströghetsmomentet?
'hittade följande i en jättegammal tråd:
'nå'n som har en bra mätmetod? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Såg att några norrmän hade kollat lite på det. Dom hade tagit och byggt en ramp som dom lät olika typer av däck rulla nedför.
Iom att man vet höjden på rampen och hur lång tid det tar för däcket att rulla ner. Så borde det funka att räkna ut det hela. Vet att några i skolan skulle kolla på hur stort masströghetsmoment våra fälgar och däck har. Dom hade hängt upp en fälg och ett däck ifrån taket. Vet inte exakt hur mätningarna går till. Kan kolla med honom när jag träffar han. Här är en bild iaf http://www.md.kth.se/formulastudent/ _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag antar att ice var ute efter masströghetsmomentet för en hel bil och det känns lite svårare. Man vill ju gärna ha hyfsat god mätnoggrannhet, så det vore skoj att veta hur man enklast får det hemma i garaget?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Nix, motvarighetet till massa fast för roterande rörelse istället för linjär! _________________ Pär Hylander |
||||
Följande borde fungera för en hel bil men överdrivet praktiskt vill jag inte påstå att det är
![]() 1.Skaffa en lös platta att ställa bilen på. Av betong stål eller ett annat lämpligt mtrl. Det viktiga är att det är lätt att räkna ut tröghetsmomentet på plattan. 2. Häg upp plattan i en vertikal torsionsfjäder, tex ett stålrör. 3. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen. 4. Ställ bilen på plattan 5. Sätt rotation på plattan och notera egenfrekvensen igen. Mha skillnaden i egenfrekvens kan man härleda bilens tröghetsmoment. Vill man inte härleda brukar det finnas färdigt i formelsamlingar. Lycka till! ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Samma metod fugerar även med att hänga upp bilen i en travers, så slipper man plattan. Problemet är väl att få tag i en travers med vällagrad krok så att inte friktionen har inverkan. Sen behöver man bara ett ok (helst utan masströghet ![]() Vet att mätningen faktiskt utförts på detta sätt på mitt jobb (där för övrigt även Gripenland jobbar) för många år sedan. Som fjäder använde de en bladfjäder från en Volvo Duett! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3523 besök totalt |