| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Glasblästring av stål
|
2 besök senaste veckan (17074 totalt) |
|
Glasblästring av stål
Har precis köpt mig ett blästerskåp där det ingick en del glaskulor på köpet. Provade först på lite gjutna aluminiumdetaljer och de blev som nya efter blästringen. Provade därefter på några rostiga stålbitar och då fick man stå och nöta en evighet för att se resultat. Funkar det inte att glasblästra stål och man måste ha annat blästermedel till det? _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||||
|
Det beror på vilken yta du vill ha - jag har glasblästrat mängder med rostiga bildelar med bra resultat. Men som du själv skriver så får man stå och nöta ganska mycket för att få det snyggt...
Kolla att du har tillräckligt med blästermedel och tryckluft annars blir det segt. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Som blästerkonstruktör borde jag ju veta något om detta..
Antar att det är ett lite mindre skåp av jula/biltema typ detta handlar om? Isåfall brukar de ligga på mellan 300-500 liter/minut.. Jämfört med våra pistoler som ligger på 1500 liter/minut (kräver rätt bra kompressor...) Våra pistoler som vi bygger, så funkar det utmärkt att köra med glaskulor på gamla riktigt ordentligt rostiga grejjer.. Jag har på under 1 minuter ätit hål i en 2mm plåt med aluminiumsilikat med våra pistoler.. Tog ungefär 6-7 minuter att blästra 2st riktigt rostiga bromsok med aluminiumoxid... Anledningen till varför du får nöta som fan är att din kompressor och din pistol, de är toligen rätt underdimensionerade. För att slippa nöta så länge så kan det va en ide att skaffa Aluminiumoxid. Då tror jag du kommer maximera avverkningen. Aluminiumoxid funkar bra på: rostfritt, glas, stål, sten och aluminium. Glaskulor brukar vi säga är mer polerade och rengörande än avverkande.. Fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan
Jag försöker inte sälja något nu, våra grejjer är industrisaker som tyvärr kostar därefter.. vårt minsta skåp 650x800 kostar ~40 loppor... Så jag är glad att chefen godkänner hemarbeten även för oss tjänstemän... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
Jag började min karriär med det billiga (ca 1300:-) blästerskåpet som säljs av Biltema/Jula/Verktygsboden och en liten enfas kompressor. Helt värdelöst..... Kompressorn dög bara att blåsa rent med och blästerskåpet kunde man lika gärna slängt i containern direkt.
Nu har jag en 2-cylindrig Atlas Copco kompressor med 10 hk motor och skåpet är "Blästermusslan" som är ett gammalt proffsskåp, om än inte så stort. Perfekt med ett blästringsproffs! Kollar man runt så säljs det på t.ex. Verktygsboden aluminiumoxid, aluminiumsilikat och glaskulor i två storlekar (0.125-0.5 mm samt 0.149-0.250 mm). Vad är det för användningsområden för dessa fyra sorter? _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||||
|
Re:
[OT]Drester Blästermussla?[/OT] |
||||||
|
Re:
[quote="Fixxe"]Som blästerkonstruktör borde jag ju veta något om detta.. Antar att det är ett lite mindre skåp av jula/biltema typ detta handlar om? Isåfall brukar de ligga på mellan 300-500 liter/minut.. Jämfört med våra pistoler som ligger på 1500 liter/minut (kräver rätt bra kompressor...) Våra pistoler som vi bygger, så funkar det utmärkt att köra med glaskulor på gamla riktigt ordentligt rostiga grejjer.. Vart går det att köpa blästersaker från det företag du jobbar på? Är spekulant på en ny pistol! _________________ Patrik Lissjos |
||||||
|
oj här händer det grejjer.
Ja här på rejsa tror jag nog det finns ett proffs inom varje område typ.. Visst kan man sätta våra pistoler i ett billigt skåp! Blås på med lite tryck och vips har du hål i väggen
Klär man insidan med lite slitgummi så håller nog faktiskt tror jag. www.sbm.se så kan ni se en översikt på vad vi bygger. (inte att förväxlas med sbm-fordonsmärkning...) Vi bygger nämligen i princip mest oneofakine maskiner, allt från maskiner som blästrar vindkraftsverk till en maskin som skulle blästra insidan och ovansidan på kolvringar... Men inte utsidan och undersida.. Mestadels bygger vi större slungrensmaskiner dock. Lissjos: En gammal mussla funkar utmärkt!! Våra grejjer går bara att köpa hos oss.. Vi tillverkar allt själva, har inga återförsäljare. En komplett pistol går på ~4400+moms om jag inte minns fel. Inga problem att handla direkt av oss, vi har dock inte "överdisk" shop, utan fakturering är det som gäller.. Din kompressor är nog i precis i gränslandet.. Kör man stålkulor behöver man 1500 minutliter vid 8bar.. Kör man glas räcker det med ~6bar och ungefär 1200 minutliter. Så du kanske får pausa lite ibland om du byter till vår pistol. Stenåldersregeln är ju 1000minutliter = 10hk på kompressorn... HenrikL: angående de olika rensmedlen du skrev så klipper jag inte lite från vår produktinfo jag har..
Fristråle är när man tar på sig en dräckt, går in i ett stort rum med en brandslang i princip.. Den effekten som man har på blästringen då är mycket mycket större än man kan ha i ett vanligt skåp. Angående storleken på kornen.. Jag förutsätter att vi bara snackar glaskulor just nu.. 0.125-0.5 är ganska grovt spann.. Det måste vara riktigt rester de sopat upp från golvet nästan... 0.149-0.250 är faktiskt exakt samma som ett av våra rensmedel. Det är vårt tredje grövsta glasrensmedel. (av 8.. där finaste är 0.0-0.05. Grövsta är 0.42-0.84) Både dessa funkar säkerligen alldeles utmärkt att ha i ett litet hemmaskåp. Ju finare rensmedel, ju finare blir ytan.. ganska logiskt... Något som förvånade oss på jobbet, va när vi analyserade biltemas aluminiumsilikat de säljer, 4 liter för 75kr.. Det är VÄLDIGT bra avverkning i det.. inte så drygt kanske dock.. Som vi kom fram till, så är det i princip nermalda grova putsband, typ 60korn. Så behöver ni något som avverkar bra så är det inte alls fel. "Riktigt" rensmedel kommer på 25kg säckar, och kostar ungefär (nu kanske jag ljuger jättemycket.. är ju konstruktör.. inte sälj..) 10-25kr/kg, så det är ju inte hutlöst. (Beror på sort och kornstorlek.) _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
Är det med en lite mindre pistol, 300-500minutliters, så hade jag först kört med aluminiumoxid för att få bort all färg och skit. Få bort hårt sittande färg med glas och en liten pistol tar låååång tid...
Sedan glaskulor. Som jag sa, så verkar glas mer rengörande och polerande, så nästan vilket som funkar. Men 0.149-0.250 kommer funkar utmärkt och du får en bra yta redo för lack! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
stora skillnaden är att oxid är skarpkantat, silikatet är mer kulformat.
Detta ger mer avverkning. Sen kan oxiden återanvändas med bibehållen avverkningsförmåga, vilket silikatet är sämre på. om det är sex gånger bättre och håller 6 gånger längre, det kan jag tyvärr inte svara på riktigt. silikat tror jag bara går att få i 3 olika grovlekar 0.25-0.5 0.25-1.0 0.25-1.4 medans oxiden går att få i många fler grovlekar ner till 0.063-0.105.. Även grövre upp till 1.2-1.4. Alltså kan man med oxid få finare yta än med silikat där den blir mer grovhuggen. Har jag varit du, så hade jag provat det billigaste först
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
Re:
Kan hobby-Magnus återvinna blästermaterialet eller är det bara "häll tillbaka det använda och hoppas på vettig effekt" för oss? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
beror på hur hobby-magnus blästrar
Är det i ett skåp? (ja jag räknar in biltema/jula modellen nu) isåfall återvinns den automatiskt hela tiden. Problemet med silikat är att det ganska fort blir pullveriserat/utslitet och inte kommer avverka så bra längre. Man märker mycket mer skillnad än vad man tror på nytt rensmedel och slitet! Säg att man ska blästra rent en riktigt ärgad och rutten aluminumdetalj. In med oxid i skåpet, blästra rent. Töm skåpet på oxid och in med glaskulor och blästra så man får fin yta. Sen kan man utan problem tömma det på glas och hälla i oxid igen och blästra på nytt. Har skåpet någon form av utsugning? Isåfall skall utsuget vara så kraftigt att det suger ut damm, vilket kommer från både pullveriserat rensmedel och avverkat material. Men det skal ju inte suga ut rensmedlet, då kommer det ta slut i skåpet.. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
vad rensmedel är?
rensmedel är ett annat ord för blästersand/blästermedel bara.. kärt barn..
man är nog lite arbetsskadad.. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
Kan tips om lite aluminiumoxid..
Säljes utan kvitto av min chef nämligen.. 400kg tunna, perfekt kvalitet för skåp! Vi kör med det i vårt ena test-skåp vi har i verkstaden. Gå ihop en ett gäng så blir det inte så dyrt ändå.. Han går säkert att pruta lite till med... http://www.blocket.se/goteborg/Blast Står i Laholm dock.. inte stenungssund.. ordinarie pris på detta rensmedlet är 32kr/kg vid 25kg. (22kr/kg vid mer än 250kg) Så det är riktigt billigt! (OBS! jag får inte ut ett öre av detta, så det är inte menat som något annonserande) Angående utsug, så har jag ingen erfarenhet av damsugare.. Men gör någon form av sugvägg med lite fälla.. Jag ska se om jag kan få till någon bild på hur jag menar... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
|
Såhär något..
Kanske är lite svårt i en mussla, men på något sätt kan man ju säkerligen göra det, behöver ju inte vara rakt och fyrkantigt utan man kan ju göra det med hjälp av ett rör eller slang.. Sedan med en dammsugare och lite extra trasor i så tror jag nog det kan funka rätt bra. Är ju bara damm man vill suga ut, inte rensmedel...
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Glasblästring av stål
|
2 besök senaste veckan (17074 totalt) |