Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EOBD och eftermarknadssprut?
2 besök senaste veckan (4752 totalt)
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Bilen: Peugeot 206 1.6 16V -02, med trimambitioner. Används primärt som gatbil, men kommer ut på konbana vid irreguljära tider.

Problemet: SBP(inkluderar även andra besiktningsorgan) OBD-läser bilar efter -01 för att se att det inte felkodat något i systemet mellan besiktningsbesöken. Detta ställer till det om man vill byta ut sin ordinarie styrbox mot en som är fullt mappbar.
Jag har försökt kolla igenom en del av marknaden för eftermarknadssprut och dom som klarar av det är sprut som ligger i 20 000 kr -klassen, vilket är lite för mycket för min budget.
Mitt EMS är kopplad till BSI-box(styrkontroller) som tar upp signaler till mätare via CAN, så programmerbart CAN behövs. Vidare är EMSet kopplat till OBD-uttaget såklart, vilka pratar på två pinnar, en pinne för att väcka systemet, andra för överföring, och är också CAN-signal, som jag förstått det.
Finns det några system som har OBD-kommunikation?

Tillägg: Är medveten om att det inte är lagligt att byta styrbox, men det dom inte vet, tar dom inte skada av. Mitt mål är att ha en miljömässig mapp inprogrammerad samt köra med kat för att kunna använda bilen utan att släppa ut en massa otrevligheter.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Håll originalboxen lyckligt ovetande om att annat sker runtomkring den så finns det nåt som svarar ok på OBD-kollen?

Kanske räcker det att boxen får ström och har fejkade sensorer kopplade. Det samlas ju inte felkoder om du bara har "tändningen påslagen" sen förra besiktningen (om de nu inte kollar att det finns varvtalssignal och andra bevis på att allt står rätt till).

Jag blev lite lycklig att det var 01 och inte 99... Men nån gång i framtiden kanske det blir en lite nyare hobbybil.

Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Dubbelkolla det mot besiktning dock, Niklas, för vissa är undantagna och ska kollas även om dom är äldre än 01.

Jag har varit lite osäker på det där om ha boxen bredvid, tänkte att den skulle felkoda järnet om den inte hade kontakt med sina sensorer, men man skulle kunna fejka motstånden ju.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fnatte skrev:
Dubbelkolla det mot besiktning dock, Niklas, för vissa är undantagna och ska kollas även om dom är äldre än 01.
Ingen kodläsare på 98an i januari iaf (iofs import från Japan via England).

Jag får se om det kommer fram nån läsare på 03an i vår.

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Känns som om det skulle kunna finnas marknad för en liten burk som ansluts till OBDuttaget, istället för originalECUn, och glatt meddelar att "livet är toppen och inga felkoder finns" så fort nån frågar.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

2fast4u skrev:
Känns som om det skulle kunna finnas marknad för en liten burk som ansluts till OBDuttaget, istället för originalECUn, och glatt meddelar att "livet är toppen och inga felkoder finns" så fort nån frågar.
Den burken heter original ECU som knäckts och moddats.

Du behöver nog handla i Kina om du ska få tag på nåt. I USA är det ju ett Federalt brott att sälja grejer med syfte att luras om sånt här så där finns det ingen marknad (efterfrågan finns men ingen vill ta fram och sälja).

Vad som behövs beror ju mycket på vilken utrustning som bilprovningen använder (och hemska tanke om de andra firmorna sen gör annorlunda/hårdare).

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
2fast4u skrev:
Den burken heter original ECU som knäckts och moddats.

Du behöver nog handla i Kina om du ska få tag på nåt. I USA är det ju ett Federalt brott att sälja grejer med syfte att luras om sånt här så där finns det ingen marknad (efterfrågan finns men ingen vill ta fram och sälja).

Vad som behövs beror ju mycket på vilken utrustning som bilprovningen använder (och hemska tanke om de andra firmorna sen gör annorlunda/hårdare).

Bilprovningen använder Autocoms CDP-instrument och de sätter bara ombesiktning på fel som gäller utsläpp om jag fattat rätt. Mao ganska lätt att lura eftersom de i nuläget inte kollar några ärvärden typ motorvarvtal osv. Om de kommer på att folk luras är det däremot inga problem för dem att kolla så så att ärvärden stämmer mot varvtal, pedalläge mm.

Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Patrik- funkar Autocomen mot alla system på marknaden? Kollar man wikipedia om CAN står det att beroende på pinnarna i kontakten pratar dom annorlunda, men autocomen kanske är anpassad till det?

Ljungby
Här sen Jul 2003

Den tar de flesta "vanliga" bilar. Kolla denna länken så ser du några av systemen den klarar:

http://www.websitefolder.net/autometric/art-1.asp?id=279&iPageID=4 . . . .

Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Tack, Patrik.

Mariestad
Här sen Aug 2005

De där piggybacksystemen borde ju vara bsa i de här lägena då originalstyrsystemet sitter kvar o jobbar som vanligt. Typ Civinco.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Coupe76 skrev:
De där piggybacksystemen borde ju vara bsa i de här lägena då originalstyrsystemet sitter kvar o jobbar som vanligt. Typ Civinco.
Det är bättre att kalla dem parallellinstallationer om de tar över motorstyrningen helt och hållet.

Men avancerade självtester av avgasreningsfunktioner kan vara knepiga att hålla nöjda.
Tex om det vill feta på lite och på så vis märka utslag på lambda för kontroll, för att ta ett novisexempel, så blir det rejält svårt att undvika felkod om originalstyret inte längre har kontroll över spridare och tändning.

Simpla "piggypacks" som endast kan fördröja signaler eller lura sensorer att insugstempen är annourlunda är ju lika bra som silvertejp för karossreparationer, det funkar men det är inte rätt.

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Vad jag har förstått så tar Civinco/Unichip m.fl. inte över helt utan man modifierar befintliga utsignaler till spridare och tändning (t.ex. förlänger eller förkortar spridarpulser) baserat på en egen mapp. Om man gör så borde även det exemplet du tar upp fungera (original ECU fetar på blandningen, piggybacksprutet tittar i sin tabell om det vid denna lastpunkt ska göras något med originalsignalen och gör ev. detta). Ändringen borde då få genomslag.

Dock får man ju se till att man inte blockerar/simulerar lambdasignalen till originalsprutet, den måste ju kunna se förändringen. Detta borde dock även innebära att man inte har 100% koll på slutresultatet om original ECU är adaptiv och kanske hittar på saker som den inte gjorde vid mappningstillfället.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Det borde gå fint att bygga ihop en liten låda som svarar fint på felkodsutläsarens request frames.

Med en CANutläsare och felkodsläsare så kan man se hur informationen ser ut. Sen bygga en microdator som ser läsa in felkodsläsarens data, och utifrån datan svara enligt hur du tidigare loggat datan.

Finns en del att hitta på nätet om man söker lite på de standardiserade protokollen.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Absolut borde det gå att få ihop något liknande som du säger, LuddeR, men den elektroniken är inte min gebit, eller så jag har bara byggt upp ett oöverstigligt berg i huvudet om att det inte går
Det vore en bra väg att gå, för dom som vill spruta om sina nyare bilar.

2 besök senaste veckan (4752 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande