Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (17115 totalt) |
Re:
upptäckte denna nu & baserat på den siffran blir det ett komp på ca 8.86...jag sa cirka va ![]() du märker att det inte behövs mycket för att det ska göra skillnad 1mm = 9,15 1.875= 8,86 2mm = 8,52 & detta med 81,5 i borr, så det räcker att du gröper minimalt i toppen eller svarvar kolvarna 1 mm så kommer dessa saker göra "stor" skillnad folk har använt så långa stakar som 162mm. Det är möjligt att med 83mm borr & anpassade kolvar plocka 2,7 liter utan strokerveven för 20.000kr..... Räknade lite på kolvhastigheter & kom fram till följande: med 95,5 i slag @ 7000 rpm =22.3 m/s minns jag rätt så ligger den kritiska kolvhastigheten på 25 m/s vilket då inträffar vid 7850 rpm så det går att varva lite med dessa pjäser också men det lär inte behövas. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Re:
Bra att ni håller reda på mig!
När man räknar ut förbränningsrummets volym bakvägen från cylindervolymen och kompet så får man summan av volymen i toppen, kolven och packningsvolymen. 81²*pi*86,4/4000/(9,3-1)=53,6cm3 är alltså totalt med orginal topplockspacking. _________________ mvh Kristian |
||||||
Re:
Tack detsamma får jag säga ![]() motorvolym=44,49 cm3 på 2.2 & 49,79 cm3 på 2.5 med 81,5 i borr antar vi att packning & topp är detsamma så får vi istället för 53,6 -> 58,9cm3 & komp på 9,45 följer vi din formel & korrigerar så den stämmer, så får vi: (81,5²*pi*95,5/4000/(53,6+2,32))+1=9,9 Då har jag fått både 9,8 & 9,9 kan han då trolla bort 1mm på kolven &/lr gröpa lite i toppen så är han nere under 9,0...minns jag rätt så kan man svarva originalkolvarna minst 1mm utan problem ![]() ![]() OBS!! Jag går i dessa räkneexempel på dina formler & andra volymberäkningar så jag tänker inte hävda att jag har rätt förrän jag kommer åt mina papper & först då kan ge korrekta siffror!! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Här är lite info om std 3b motor från s2forum, utgå från std topp när ni räknar på min motor.
Bore (mm)........................81.........nu 81,5 Stroke (mm).....................86,4.......nu 95,5 Number of Cylinders...........5 Block deck height (mm)......220........nu 236 Rod Length (mm)...............144.........nu 155 Wrist Pin Diameter (mm).....20 Redline (rpm).....................7100 Max Piston Speed (m/s)......20,448 Rod/Stroke Ratio................1,666666667 Compression Height...........32,8 Ring Package (mm)............22,8 Displacement (cc)...............2226,094392 Compressed HG (mm).........1,875 Head Gasket Bore(mm).......82,5 Bore Area (cm^2)...............51,52996278 Cylinder head cc's...............44 Head gasket cc's.................9,661868021 Piston Dish cc's...................2 Cylinder BDC cc's...............445,2188784 Total Volume BDC..............500,8807464 Total Volume TDC..............55,66186802 Compression Ratio.............8,998633432 fast detta stämmer ju inte mot org? Jag vill inte svarva mina JE kolvar.. utan då köper jag hellre låg komp kolvar o sätter i, så kör jag med s2 8,0:1 kolvar så bör jag ju hamna över 8,5 i stroker motorn eller hur. Barre du skrev "kritiska kolvhastigheten på 25 m/s vilket då inträffar vid 7850 rpm" Kollar jag på S2 forum så har dom angett att dom har varvstopp först på 8500rpm o då 27m/s ! Jag tänkte iofs inte varva mer än typ 7400... _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
stämmer bra, du kommer hamna på ca 9,0, grovt räknat, men som sagt, bara en fingervisning...för nu ![]() 9,0 ska du ju inte fega ur på bara ![]() Gällande kolvhastigheter så visst kan man varva mer, absolut! Men det är där dom lättare kolvarna kommer in i bilden ihop med större kolvbult eller i starkare material. Hastigheten i kolven motsvarar en ganska häftig rörelseenergi, alltså rörelseenergi-lägesenergi-rörelseenegi. Tänk dig själv vilken kraft som belastar alla dina delar i motorn när en kolv kommer slungandes i 25m/s & sen ska stanna & vända på en bråkdels sekund.....helt plötsligt är tex en 200gram kolv ganska farlig så den kritiska kolvhastigheten varierar beroende på vikt & hastighet av det som kommer farande. Lägre vikt ökar toleransen, bättre & starkare material likaså. Frågan är vad dom kör med för kolvar & kolvnultar när dom varvar 8500 rpm?? Kan det verkligen vara originalkolvar & kolvbult?? isf är det jäää_ligt tåliga grejor...men bidrar fortfaarande till väldigt mycket stress på alla delar... här är en tråd du kan kika lite på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Vilket var det du skrev att det blir 9,0 i komp ? är det std S2 som jag frågade om?
Isåfall hur kan Audi ange 9,3:1 i alla fakta blad ? Eller menar du att 8,0 kolvarna kommer ge hela 9 i komp i 2.5L motorn? blir det så stor skillnad? Men allt under 9,3 är OK för mig. ------ Dom med 158mm stakar hade anget 23mm kolvbult men han med 159mm stake har bara 21mm. ------ Hittade en formel här på Rejsa om kolvhastighet o får då detta alltså: std S2 0,0864*2*8700/60 = 25,056 m/s Har hört om S2:or med mekaniska lyftare där dom varvar 10.000 ? det blir ju 28,8m/s !! diesel vev 0,0955*2*7900/60 = 25,148m/s med 2,7L stroker vev: 0,100*2*7500/60 = 25m/s Så 400 varv mindre kan man varva med stroker vev. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Med dina lågkompskolvar blir det ca 9 på dieselblocket.
vet man bara vad det är för material på kolvbulten så kan man få fram materialdata & där se vad för sträckgränser, brottgränser mm materialet har & då kan man få fram vid vilket varvtal du är uppe i dessa krafter...men det är lite överkurs ![]() Med dina lättare kolvar & viktad motor så tror jag knappast det är några problem att varva 7500-8000rpm för bottendelens skull. Så mycket varvar jag med originalkolvar & vid 8000 rpm kommer jag upp i "bara" ca 23m/s Det som också spelar in är ju toppen. Ventilflyt är ju inte heller önskvärt, men minns jag rätt så kör t ex Bollnert med "originaltopp", alltså ventilen osv & varvar 8000 rpm utan problem. Jag har bara bytt mina lyftare till lättare diton & kör f.ö standard på resten. hmmm, måste fixa en växellåda jag har liggandes till S2 för RWD ![]() ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Vore inte det enklaste att plocka ut en stake och kolv ur 2.5 liters blocket, mäta staken c-c och komphöjden på kolven och jämföra totala längden mot dina 155mm stakar och JE kolvar?
155+32,8mm = 187,8mm Jämför det mot 2.5 liters blocket så borde du bli lite klokare ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
2,5L blocket är ett diesel block.. så original stake o kolv är för diesel med dess höga komp och dessutom för 2ventils topp nu blir det bensin o 4ventils topp.. Bilderna jag tagit är med std 81mm S2 4ventils bensin kolvar i bägge blocken, med std S2 stakar i S2 blocket o med smidda 155mm stakar i diesel blocket. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Du borde fortfarande kunna mäta dig fram till skillnaden om inte dieselns kolvar gå 10mm över deckplanet! Jag skulle tippa att diselns kolvar går ungefär lika långt upp som S2 sakerna gör i S2 std blocket, dock skiljer kanske kolvdesign och förbränningsrum för att få upp kompet. Har jag rätt? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Re:
Jo men längd har dom ju redan räknat fram att det blir 0,45mm lägre ner kolven hamnar i Diesel blocket med 155mm stakar mot std S2 o det ser ut att stämma efter jag testat i blocken. Dock så blir det planing av topp o block så då blir det kanske 0,25mm skillnad. Det vi nu vill veta är vad kompet blir dels med std S2 kolvar samt med låg komp kolvarna jag skrivit om, Barre har ju räknat lite men han är ej säker än på att det är rätt då han ej är hemma o kan kolla allt.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Jag har rättat mitt tidigare inlägg så vi inte blir förrvirrade av felaktig info.
Med s2 8:1 kolvar i Diesel blocket med Diesel vev utan borrning skulle det bli: Blockhöjden ökar med 236-220=16mm Staklängden ökar med 155-144=11mm Den ökade slaglägden gör att kolven kommer (95,5-86,4)/2=4,55mm högre upp. Alltså kolven kommer att svänga 16-11-4,55=0,45mm lägre ner än orginal. orginal totala förbränningrums volym: 81²*pi*86,4/4000/(8-1)=63,6cm3 Förbränningsrummet ökar med 81²*pi*0,45/4000=2,3cm3 Nya kompet blir (81²*pi*95,5/4000/(63,6+2,3))+1=8,47 För att räkna kompet med 0,5mm borrad cylinder så måste jag veta exakt hur stort förbränningsvolymen är i toppen och kolven. Eller hur hög klämsplaten är mellan kolven och toppen. Men det kommer inte att påverka kompet mångaa %. _________________ mvh Kristian |
||||||
Kanon tack.
Barre fick ju fram på förra sidan att 0.5mm borr ger en ökning på ca 0.1 i komp. Skulle jag plana topp o block så dom 0.45mm i höjdskillnad försvinner så får jag det till ca 8.74 i komp + borrning= 8.84:1 Så ja kommer alltså hamna mellan 8.5 - 8.9 i komp beroende av hur mycke planing det blir, då jag ska mappa för 95oktan så är ju allt mellan 8.5-9 perfekt för mig. Blir till att sälja JE kolvarna vilka är perfekt för E85.. O köpa låg komp kolvarna istället. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Bore. 3.209 comp height. 1.300 forging. 81md4 pin dia. .787 pin length. 2.350 dbl spiro locks dich -.65 top ring 1.0mm 2nd ring 1.2mm oil ring 2.8mm actual weight 293 Jag komer inte ihåg vad kompet skulle va på dessa (kan de ha varit 8.7?) men dom er kjopta av jonus/skinne som ju har byggt många 2.5l audi maskiner med gått resultat. _________________ Henrik Sachs |
||||||
Re:
Dina är ju högre Comp heigt än mina ?? har du kortare stakar än 155mm ? Men Jonus kör ju bara E85 = hög komp är perfekt. okej amerikanska mått på mina: Bore: 3.209 Comp heigt: 1.291 forging. 81M pin dia. .787 pin length. 2.250 JE .050 wire locks top ring 1.22mm 2nd ring 1.52mm oil ring 3.02mm actual weight 304 Dessa kommer från Ultra motor Du har väldigt smala kolvringar... Läste detta precis: "when using narrow top rings like 1mm :look: you can look at them under a microscope after use and see where they have been twisting within the ringland. So realistically 1.2 to 1.5 steel top ring is a minimum requirement for reliability on the street to reduce torsional fatigue. " _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
Varsågod. Men barre räknade inte med att förbränningsrummet också ökar om cylindern borras, så det blir inte exakt. Men det inverkar så lite att det inte är något att bry sig om. _________________ mvh Kristian |
||||||
org kolvar, dieselblock, 155mm stakar, 95.5 vev
vi säger 500+whp, läge för e85 eller duger det med 98 oktan? hållbart ska det vara oxå.. en liten rolig sak, kompisen kör med org kolvar i sin maskin som höll i 4år drygt, massa stripkörningar och en del bana, hade ca 800hk i sin maskin... 2.2l...e85.. så org kolvar tror jag inte är så mycket sämre än dyra,fina förpackningar-kolvar rent praktiskt.. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
Är de nån som kan berätta bredden på storända samt lill ända på 155mm stakar för diesel blocken?
Alltså eftermarknads stakarna, orginal aat stakar mätte jag till strax under 22mm, har fått för mig eftermarknads prylarna är bredare? _________________ Erik Milberg |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (17115 totalt) |