Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Strokning samt org kolvar ger det högre eller lägre komp?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (17115 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Re:

RallyQuattro skrev:

Toppackning ihop pressad = 1,875mm


upptäckte denna nu & baserat på den siffran blir det ett komp på ca 8.86...jag sa cirka va

du märker att det inte behövs mycket för att det ska göra skillnad

1mm = 9,15
1.875= 8,86
2mm = 8,52

& detta med 81,5 i borr, så det räcker att du gröper minimalt i toppen eller svarvar kolvarna 1 mm så kommer dessa saker göra "stor" skillnad

folk har använt så långa stakar som 162mm. Det är möjligt att med 83mm borr & anpassade kolvar plocka 2,7 liter utan strokerveven för 20.000kr.....

Räknade lite på kolvhastigheter & kom fram till följande: med 95,5 i slag @ 7000 rpm =22.3 m/s
minns jag rätt så ligger den kritiska kolvhastigheten på 25 m/s vilket då inträffar vid 7850 rpm

så det går att varva lite med dessa pjäser också men det lär inte behövas.

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Re:

barre skrev:


där blev det lite fel va? 155-144=11 & inte 9 ?!


Bra att ni håller reda på mig!

barre skrev:

nja, men lugn nu Martin.... en sak till som vi inte haft med i beräkningen är följande! Hur tjock är topp-packningen!? Har du en gammal använd sådan liggandes så räkna ut volymen på den då den faktiskt kommer bidra till att kompet sjunker.


När man räknar ut förbränningsrummets volym bakvägen från cylindervolymen och kompet så får man summan av volymen i toppen, kolven och packningsvolymen.
81²*pi*86,4/4000/(9,3-1)=53,6cm3 är alltså totalt med orginal topplockspacking.

_________________
mvh
Kristian
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Re:

Kristian Kulla skrev:
barre skrev:


där blev det lite fel va? 155-144=11 & inte 9 ?!


Bra att ni håller reda på mig!

barre skrev:

nja, men lugn nu Martin.... en sak till som vi inte haft med i beräkningen är följande! Hur tjock är topp-packningen!? Har du en gammal använd sådan liggandes så räkna ut volymen på den då den faktiskt kommer bidra till att kompet sjunker.


När man räknar ut förbränningsrummets volym bakvägen från cylindervolymen och kompet så får man summan av volymen i toppen, kolven och packningsvolymen.
81²*pi*86,4/4000/(9,3-1)=53,6cm3 är alltså totalt med orginal topplockspacking.


Tack detsamma får jag säga Hade det i bakhuvudet faktiskt, men det fråntar inte det faktum att siffrorna, både dina & mina bara är en fingervisning. Dessutom är 53,6 till 2,2 liters-maskinen. Vi vet inte kompet på den nya så det fick bli ett antagande på volymer.

motorvolym=44,49 cm3 på 2.2 & 49,79 cm3 på 2.5 med 81,5 i borr
antar vi att packning & topp är detsamma så får vi istället för 53,6 -> 58,9cm3 & komp på 9,45

följer vi din formel & korrigerar så den stämmer, så får vi:
(81,5²*pi*95,5/4000/(53,6+2,32))+1=9,9

Då har jag fått både 9,8 & 9,9

kan han då trolla bort 1mm på kolven &/lr gröpa lite i toppen så är han nere under 9,0...minns jag rätt så kan man svarva originalkolvarna minst 1mm utan problem thumbs up & hamnar ha på 9,0 eller under så är det gott nog för att åka på så som han antagligen tänkt MED ett bra bottenregister. Kan lova att ajg kommer göra så

OBS!! Jag går i dessa räkneexempel på dina formler & andra volymberäkningar så jag tänker inte hävda att jag har rätt förrän jag kommer åt mina papper & först då kan ge korrekta siffror!!

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9432


Trådstartare
Här är lite info om std 3b motor från s2forum, utgå från std topp när ni räknar på min motor.

Bore (mm)........................81.........nu 81,5
Stroke (mm).....................86,4.......nu 95,5
Number of Cylinders...........5
Block deck height (mm)......220........nu 236
Rod Length (mm)...............144.........nu 155
Wrist Pin Diameter (mm).....20
Redline (rpm).....................7100
Max Piston Speed (m/s)......20,448
Rod/Stroke Ratio................1,666666667
Compression Height...........32,8
Ring Package (mm)............22,8
Displacement (cc)...............2226,094392
Compressed HG (mm).........1,875
Head Gasket Bore(mm).......82,5
Bore Area (cm^2)...............51,52996278
Cylinder head cc's...............44
Head gasket cc's.................9,661868021
Piston Dish cc's...................2
Cylinder BDC cc's...............445,2188784
Total Volume BDC..............500,8807464
Total Volume TDC..............55,66186802
Compression Ratio.............8,998633432 fast detta stämmer ju inte mot org?

Jag vill inte svarva mina JE kolvar.. utan då köper jag hellre låg komp kolvar o sätter i, så kör jag med s2 8,0:1 kolvar så bör jag ju hamna över 8,5 i stroker motorn eller hur.

Barre du skrev "kritiska kolvhastigheten på 25 m/s vilket då inträffar vid 7850 rpm"
Kollar jag på S2 forum så har dom angett att dom har varvstopp först på 8500rpm o då 27m/s !
Jag tänkte iofs inte varva mer än typ 7400...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Citat:
Jag vill inte svarva mina JE kolvar.. utan då köper jag hellre låg komp kolvar o sätter i, så kör jag med s2 8,0:1 kolvar så bör jag ju hamna över 8,5 i stroker motorn eller hur.

Barre du skrev "kritiska kolvhastigheten på 25 m/s vilket då inträffar vid 7850 rpm"
Kollar jag på S2 forum så har dom angett att dom har varvstopp först på 8500rpm o då 27m/s !
Jag tänkte iofs inte varva mer än typ 7400...


stämmer bra, du kommer hamna på ca 9,0, grovt räknat, men som sagt, bara en fingervisning...för nu

9,0 ska du ju inte fega ur på bara

Gällande kolvhastigheter så visst kan man varva mer, absolut! Men det är där dom lättare kolvarna kommer in i bilden ihop med större kolvbult eller i starkare material.
Hastigheten i kolven motsvarar en ganska häftig rörelseenergi, alltså rörelseenergi-lägesenergi-rörelseenegi.

Tänk dig själv vilken kraft som belastar alla dina delar i motorn när en kolv kommer slungandes i 25m/s & sen ska stanna & vända på en bråkdels sekund.....helt plötsligt är tex en 200gram kolv ganska farlig
så den kritiska kolvhastigheten varierar beroende på vikt & hastighet av det som kommer farande. Lägre vikt ökar toleransen, bättre & starkare material likaså.

Frågan är vad dom kör med för kolvar & kolvnultar när dom varvar 8500 rpm?? Kan det verkligen vara originalkolvar & kolvbult?? isf är det jäää_ligt tåliga grejor...men bidrar fortfaarande till väldigt mycket stress på alla delar...

här är en tråd du kan kika lite på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=541617&sid=4d5cf1d94e83727c . . . .

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9432


Trådstartare
Vilket var det du skrev att det blir 9,0 i komp ? är det std S2 som jag frågade om?
Isåfall hur kan Audi ange 9,3:1 i alla fakta blad ?

Eller menar du att 8,0 kolvarna kommer ge hela 9 i komp i 2.5L motorn? blir det så stor skillnad?
Men allt under 9,3 är OK för mig.

------

Dom med 158mm stakar hade anget 23mm kolvbult men han med 159mm stake har bara 21mm.

------

Hittade en formel här på Rejsa om kolvhastighet o får då detta alltså:

std S2
0,0864*2*8700/60 = 25,056 m/s
Har hört om S2:or med mekaniska lyftare där dom varvar 10.000 ? det blir ju 28,8m/s !!

diesel vev
0,0955*2*7900/60 = 25,148m/s

med 2,7L stroker vev:
0,100*2*7500/60 = 25m/s

Så 400 varv mindre kan man varva med stroker vev.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Med dina lågkompskolvar blir det ca 9 på dieselblocket.

vet man bara vad det är för material på kolvbulten så kan man få fram materialdata & där se vad för sträckgränser, brottgränser mm materialet har & då kan man få fram vid vilket varvtal du är uppe i dessa krafter...men det är lite överkurs Kolven kan lika gärna gå före bulten osv....så vi lämnar den biten. Oftast så är ju bultarna & kolvarna anpassade för ändamålet. Beställer man direkt från JE så anger man ju maxvarvtal också samt att man kan ange önskad dimension på bult osv....så det blir rätt.

Med dina lättare kolvar & viktad motor så tror jag knappast det är några problem att varva 7500-8000rpm för bottendelens skull. Så mycket varvar jag med originalkolvar & vid 8000 rpm kommer jag upp i "bara" ca 23m/s

Det som också spelar in är ju toppen. Ventilflyt är ju inte heller önskvärt, men minns jag rätt så kör t ex Bollnert med "originaltopp", alltså ventilen osv & varvar 8000 rpm utan problem. Jag har bara bytt mina lyftare till lättare diton & kör f.ö standard på resten.

hmmm, måste fixa en växellåda jag har liggandes till S2 för RWD men börjar bli riktigt sugen på att ta tag i 2,5 blocket nu...ditt fel MArtin

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2991



Vore inte det enklaste att plocka ut en stake och kolv ur 2.5 liters blocket, mäta staken c-c och komphöjden på kolven och jämföra totala längden mot dina 155mm stakar och JE kolvar?

155+32,8mm = 187,8mm

Jämför det mot 2.5 liters blocket så borde du bli lite klokare

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9432


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Vore inte det enklaste att plocka ut en stake och kolv ur 2.5 liters blocket, mäta staken c-c och komphöjden på kolven och jämföra totala längden mot dina 155mm stakar och JE kolvar?

155+32,8mm = 187,8mm

Jämför det mot 2.5 liters blocket så borde du bli lite klokare


2,5L blocket är ett diesel block.. så original stake o kolv är för diesel med dess höga komp och dessutom för 2ventils topp nu blir det bensin o 4ventils topp..
Bilderna jag tagit är med std 81mm S2 4ventils bensin kolvar i bägge blocken, med std S2 stakar i S2 blocket o med smidda 155mm stakar i diesel blocket.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2991



Re:

RallyQuattro skrev:
Cassius skrev:
Vore inte det enklaste att plocka ut en stake och kolv ur 2.5 liters blocket, mäta staken c-c och komphöjden på kolven och jämföra totala längden mot dina 155mm stakar och JE kolvar?

155+32,8mm = 187,8mm

Jämför det mot 2.5 liters blocket så borde du bli lite klokare


2,5L blocket är ett diesel block.. så original stake o kolv är för diesel med dess höga komp och dessutom för 2ventils topp nu blir det bensin o 4ventils topp..
Bilderna jag tagit är med std 81mm S2 4ventils bensin kolvar i bägge blocken, med std S2 stakar i S2 blocket o med smidda 155mm stakar i diesel blocket.


Du borde fortfarande kunna mäta dig fram till skillnaden om inte dieselns kolvar gå 10mm över deckplanet! Jag skulle tippa att diselns kolvar går ungefär lika långt upp som S2 sakerna gör i S2 std blocket, dock skiljer kanske kolvdesign och förbränningsrum för att få upp kompet. Har jag rätt?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9432


Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
RallyQuattro skrev:
Cassius skrev:
Vore inte det enklaste att plocka ut en stake och kolv ur 2.5 liters blocket, mäta staken c-c och komphöjden på kolven och jämföra totala längden mot dina 155mm stakar och JE kolvar?

155+32,8mm = 187,8mm

Jämför det mot 2.5 liters blocket så borde du bli lite klokare


2,5L blocket är ett diesel block.. så original stake o kolv är för diesel med dess höga komp och dessutom för 2ventils topp nu blir det bensin o 4ventils topp..
Bilderna jag tagit är med std 81mm S2 4ventils bensin kolvar i bägge blocken, med std S2 stakar i S2 blocket o med smidda 155mm stakar i diesel blocket.


Du borde fortfarande kunna mäta dig fram till skillnaden om inte dieselns kolvar gå 10mm över deckplanet! Jag skulle tippa att diselns kolvar går ungefär lika långt upp som S2 sakerna gör i S2 std blocket, dock skiljer kanske kolvdesign och förbränningsrum för att få upp kompet. Har jag rätt?


Jo men längd har dom ju redan räknat fram att det blir 0,45mm lägre ner kolven hamnar i Diesel blocket med 155mm stakar mot std S2 o det ser ut att stämma efter jag testat i blocken.
Dock så blir det planing av topp o block så då blir det kanske 0,25mm skillnad.

Det vi nu vill veta är vad kompet blir dels med std S2 kolvar samt med låg komp kolvarna jag skrivit om, Barre har ju räknat lite men han är ej säker än på att det är rätt då han ej är hemma o kan kolla allt..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Re:

Jag har rättat mitt tidigare inlägg så vi inte blir förrvirrade av felaktig info.

Kristian Kulla skrev:
Blockhöjden ökar med 236-220=16mm

Staklängden ökar med 155-144=11mm

Den ökade slaglägden gör att kolven kommer (95,5-86,4)/2=4,55mm högre upp.

Alltså kolven kommer att svänga 16-11-4,55=0,45mm lägre ner än orginal.

orginal förbränningsvolym 81²*pi*86,4/4000/(9,3-1)=53,6cm3

Förbränningsrummet ökar med 81²*pi*0,45/4000=2,3cm3

Nya kompet blir (81²*pi*95,5/4000/(53,6+2,3))+1=9,8


Röd text = korrigerat



Med s2 8:1 kolvar i Diesel blocket med Diesel vev utan borrning skulle det bli:

Blockhöjden ökar med 236-220=16mm

Staklängden ökar med 155-144=11mm

Den ökade slaglägden gör att kolven kommer (95,5-86,4)/2=4,55mm högre upp.

Alltså kolven kommer att svänga 16-11-4,55=0,45mm lägre ner än orginal.

orginal totala förbränningrums volym: 81²*pi*86,4/4000/(8-1)=63,6cm3

Förbränningsrummet ökar med 81²*pi*0,45/4000=2,3cm3

Nya kompet blir (81²*pi*95,5/4000/(63,6+2,3))+1=8,47


För att räkna kompet med 0,5mm borrad cylinder så måste jag veta exakt hur stort förbränningsvolymen är i toppen och kolven. Eller hur hög klämsplaten är mellan kolven och toppen.
Men det kommer inte att påverka kompet mångaa %.

_________________
mvh
Kristian
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9432


Trådstartare
Kanon tack.

Barre fick ju fram på förra sidan att 0.5mm borr ger en ökning på ca 0.1 i komp.

Skulle jag plana topp o block så dom 0.45mm i höjdskillnad försvinner så får jag det till ca 8.74 i komp + borrning= 8.84:1

Så ja kommer alltså hamna mellan 8.5 - 8.9 i komp beroende av hur mycke planing det blir, då jag ska mappa för 95oktan så är ju allt mellan 8.5-9 perfekt för mig.

Blir till att sälja JE kolvarna vilka är perfekt för E85.. O köpa låg komp kolvarna istället.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
sachs
Halden
Här sen Maj 2004
Inlägg: 93



Martin vad står de for spec. på je kolvarna (de brukar stå på kartongen dom ligger i)?
Så kan vi se hur dom er i forhållande till dom jag har i min. Jag har samma borr/stakar
som du har.

_________________
Henrik Sachs
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9432


Trådstartare
Bore: 81,51mm
invdome depth 2,49mm
comp. dist 32,79mm
int 4,57mm 24deg
304grams

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
sachs
Halden
Här sen Maj 2004
Inlägg: 93



Re:

RallyQuattro skrev:
Bore: 81,51mm
invdome depth 2,49mm
comp. dist 32,79mm
int 4,57mm 24deg
304grams


Bore. 3.209
comp height. 1.300
forging. 81md4
pin dia. .787
pin length. 2.350
dbl spiro locks
dich -.65
top ring 1.0mm
2nd ring 1.2mm
oil ring 2.8mm
actual weight 293

Jag komer inte ihåg vad kompet skulle va på dessa (kan de ha varit 8.7?)
men dom er kjopta av jonus/skinne som ju har byggt
många 2.5l audi maskiner med gått resultat.

_________________
Henrik Sachs
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9432


Trådstartare
Re:

sachs skrev:
RallyQuattro skrev:
Bore: 81,51mm
invdome depth 2,49mm
comp. dist 32,79mm
int 4,57mm 24deg
304grams


Bore. 3.209
comp height. 1.300
forging. 81md4
pin dia. .787
pin length. 2.350
dbl spiro locks
dich -.65
top ring 1.0mm
2nd ring 1.2mm
oil ring 2.8mm
actual weight 293

Jag komer inte ihåg vad kompet skulle va på dessa (kan de ha varit 8.7?)
men dom er kjopta av jonus/skinne som ju har byggt
många 2.5l audi maskiner med gått resultat.


Dina är ju högre Comp heigt än mina ?? har du kortare stakar än 155mm ?

Men Jonus kör ju bara E85 = hög komp är perfekt.

okej amerikanska mått på mina:
Bore: 3.209
Comp heigt: 1.291
forging. 81M
pin dia. .787
pin length. 2.250
JE .050 wire locks
top ring 1.22mm
2nd ring 1.52mm
oil ring 3.02mm
actual weight 304

Dessa kommer från Ultra motor

Du har väldigt smala kolvringar...
Läste detta precis:
"when using narrow top rings like 1mm :look: you can look at them under a microscope after use and see where they have been twisting within the ringland. So realistically 1.2 to 1.5 steel top ring is a minimum requirement for reliability on the street to reduce torsional fatigue.
"

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
sachs
Halden
Här sen Maj 2004
Inlägg: 93



Ja hogre comp height men jag ser inte att du har angitt -dich,
men som du skriver så blir de e85 på denna,
ang. ringarna så er de en banbil som alldrig kommer rulla på gatan.

_________________
Henrik Sachs
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Re:

RallyQuattro skrev:
Kanon tack.

Barre fick ju fram på förra sidan att 0.5mm borr ger en ökning på ca 0.1 i komp.



Varsågod.

Men barre räknade inte med att förbränningsrummet också ökar om cylindern borras, så det blir inte exakt.

Men det inverkar så lite att det inte är något att bry sig om.

_________________
mvh
Kristian
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204



org kolvar, dieselblock, 155mm stakar, 95.5 vev
vi säger 500+whp, läge för e85 eller duger det med 98 oktan? hållbart ska det vara oxå.. en liten rolig sak, kompisen kör med org kolvar i sin maskin som höll i 4år drygt, massa stripkörningar och en del bana, hade ca 800hk i sin maskin... 2.2l...e85.. så org kolvar tror jag inte är så mycket sämre än dyra,fina förpackningar-kolvar rent praktiskt..

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Milbroz
Falun
Här sen Maj 2007
Inlägg: 22



Är de nån som kan berätta bredden på storända samt lill ända på 155mm stakar för diesel blocken?

Alltså eftermarknads stakarna, orginal aat stakar mätte jag till strax under 22mm, har fått för mig eftermarknads prylarna är bredare?

_________________
Erik Milberg
Citera
Racetech
Strokning samt org kolvar ger det högre eller lägre komp?
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (17115 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande