Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4140 besök totalt |
Du har fel ![]() Skall man läsa din signatur som "Påtänd" ![]() ![]() Nej skämt åsido, så är det faktiskt tvärt om. Jag har aldrig kört en bana som frestar mer på bromsarna än Sturup. Problemet är bristen på raksträcker som kyler bromsarna i kombination med rätt många bromspunkter och kort bansträckning ger rejält med värmeuppbyggnad. Många gatbilar håller en 10 minuter sedan får man ta ett antal lugna varv.... Sedan är Sturup rätt kul, om än krävande, små fel i spårval får stora konsekvenser. Man kommer upp i ca 140-150kmh/h med 911:an över krönet på Sturup, jämfört med ca 180km/h på Knutstorps raka _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Porschedriver:
Min signatur bör nog utläsas påtänd i vissa lägen... ;-) aha där ser man... även den bäste kan ha fel ibland... hehe... på Gelleråsens raka kom jag upp i typ 155km/h med min 520i Touring -02 (helt standard förutom komfort och business paket) gissar att jag inte kommer ha speciellt höga farter på Sturup med den bilen... Om du kommer upp i 140-150 med 911an så lär jag nog ligga runt 120-30 som bäst (170hk 1,8 ton typ...) På gelleråsen körde jag 10 talet varv innan jag åkte in i depån och lät bilen vila, bromsarna funkade perfekt hela tiden, verkar som om BMW bygger bilar som är gjorda för fart... den är ju inte direkt lätt den stora kombin... Men det kanske blir lillbilen (316 compact) om man åker till Sturup, 102hk och 1400kg typ... iof betydligt mindre skivor osv på den också... men den är ju mer alert och borde ju passa bättre på den knixiga banan (den är troligen inte snabbare än kombin, men nog roligare att köra, tror jag...) ![]() |
||||
Sturup är den enda banan där jag har klarat av att överhetta mina bromsar på, banan tar den mer på bilen/föraren än man kan tro. Vad för fart brukar ni ha på start rakan? _________________ Pelle Persson |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
jag också!!! fast i maj om man ska hinna ställa på kärran ![]() ![]() |
||||
Jag tror jag hoppar! Blir tillräckligt med köra i april, licenstagning den 17:e(Knutan), kvällsträning den 20:e(Knutan) och Mantorp den 25:e
![]() Ha det! ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag ska också till träningen den 20:e, är du medlem i Hyllinge? En fråga dock, hörde att man skulle ha bur i bilen för att köra på träningen, stämmer detta? Rek. ni Hyllinge eller MGCC som klubb? Andra förslag på aktiva klubbar? ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Jag ska också till träningen den 20:e, är du medlem i Hyllinge? En fråga dock, hörde att man skulle ha bur i bilen för att köra på träningen, stämmer detta? Rek. ni Hyllinge eller MGCC som klubb? Andra förslag på aktiva klubbar? ![]() För att köra Hyllinges träningar så måste du har bur. Däremot så behöver du inte ha bur om du kör MGCC's klubbtävlingar. För att åka med MGCC behöver dock bilen betraktas som en sportvagn, och tolkningen av vad som är en sportvagn kan ibland förefalla fånigt snäv. Du åker Z3 väl? Tror den är ok, men är ej säker. Kolla med MGCC Upplever Hyllinges träningar som mer högtrafikerade och mer racingtäta än MGCC's klubbtävlingar (inkl träningspass samma dag). Jag är medlem i båda. Kostar 300 kr/år medlemskap i Hyllinge, då åker man träningarna gratis. Är man endast medlem i MGCC kostar träningen 150 kr/gång, dvs snabb återbetalning på medlemskapet i Hyllinge. _________________ Pär Hylander |
||||
Tack för era svar! Är du säker på att det krävs bur för täckta bilar? Det är väl bara "vanlig" körning på bana? Funderingar på andra klubbar som inte kräver bur?
Brukar man få mkt körtid på Hyllinges o MGCC:s bankörningar? _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Nej, det är inte bankörning på så sätt som vi brukar mena här, det är träning inför tävling. På Hyllinges krävs det att bilen uppfyller alla kriterier i Gemensamma tekniska reglementet. Även MGCC's aktiviteter på bana är att betrakta som träning inför tävling, eller tävling. _________________ Pär Hylander |
||||
Kräver det att man har vagnbok ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Träningskvällarna på Knutstorp brukar vara extremt välbesökta under våren. Mycket långloppsbilar och sånt som skall sorteras ut inför årets drabbningar. Brukar vara trångt både i depån och på banan, fort kör dom oxo dom asen.
![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4140 besök totalt |