Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Intresse för Sturupraceway?
<<   1, 2, 3
4140 besök totalt
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



patand skrev:
Tog en titt på banguiden (tänkte inte på att det fanns innan jag frågade var Sturup låg... ...verkar vara en skoj liten bana... en liten reflektion som kanske inte stämmer iof... verkar vara en bra bana för gatbilar då den visserligen har många inbromsningar/kurvor men inga där man har riktigt hög fart... borde inte vara allt för hård mot bromsarna (vilket torde vara största problemet på gatbilar, eller?)... har jag fel?

Berätta gärna ni som åkt där och vet mer!


Du har fel (lite åtminstonde)
Skall man läsa din signatur som "Påtänd"

Nej skämt åsido, så är det faktiskt tvärt om. Jag har aldrig kört en bana som frestar mer på bromsarna än Sturup. Problemet är bristen på raksträcker som kyler bromsarna i kombination med rätt många bromspunkter och kort bansträckning ger rejält med värmeuppbyggnad. Många gatbilar håller en 10 minuter sedan får man ta ett antal lugna varv....

Sedan är Sturup rätt kul, om än krävande, små fel i spårval får stora konsekvenser. Man kommer upp i ca 140-150kmh/h med 911:an över krönet på Sturup, jämfört med ca 180km/h på Knutstorps raka

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Porschedriver:

Min signatur bör nog utläsas påtänd i vissa lägen... ;-)

aha där ser man... även den bäste kan ha fel ibland... hehe... på Gelleråsens raka kom jag upp i typ 155km/h med min 520i Touring -02 (helt standard förutom komfort och business paket) gissar att jag inte kommer ha speciellt höga farter på Sturup med den bilen... Om du kommer upp i 140-150 med 911an så lär jag nog ligga runt 120-30 som bäst (170hk 1,8 ton typ...)

På gelleråsen körde jag 10 talet varv innan jag åkte in i depån och lät bilen vila, bromsarna funkade perfekt hela tiden, verkar som om BMW bygger bilar som är gjorda för fart... den är ju inte direkt lätt den stora kombin...

Men det kanske blir lillbilen (316 compact) om man åker till Sturup, 102hk och 1400kg typ... iof betydligt mindre skivor osv på den också... men den är ju mer alert och borde ju passa bättre på den knixiga banan (den är troligen inte snabbare än kombin, men nog roligare att köra, tror jag...)

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



porschedriver skrev:



Nej skämt åsido, så är det faktiskt tvärt om. Jag har aldrig kört en bana som frestar mer på bromsarna än Sturup. Problemet är bristen på raksträcker som kyler bromsarna i kombination med rätt många bromspunkter och kort bansträckning ger rejält med värmeuppbyggnad. Många gatbilar håller en 10 minuter sedan får man ta ett antal lugna varv....

Sedan är Sturup rätt kul, om än krävande, små fel i spårval får stora konsekvenser. Man kommer upp i ca 140-150kmh/h med 911:an över krönet på Sturup, jämfört med ca 180km/h på Knutstorps raka


Sturup är den enda banan där jag har klarat av att överhetta mina bromsar på, banan tar den mer på bilen/föraren än man kan tro.

Vad för fart brukar ni ha på start rakan?

_________________
Pelle Persson
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Finns det fortfarande ett intresse för att hyra Sturup?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



ca 10 pers. + 3tim. + efter påsk = jag är med

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13282



Eddie Varvstopp skrev:
ca 10 pers. + 3tim. + efter påsk = jag är med


jag också!!!
fast i maj om man ska hinna ställa på kärran
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Har sagt det förr och säger det igen... APRIIIIIL!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Jag tror jag hoppar! Blir tillräckligt med köra i april, licenstagning den 17:e(Knutan), kvällsträning den 20:e(Knutan) och Mantorp den 25:e

Ha det!

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
964c2 skrev:
Jag tror jag hoppar! Blir tillräckligt med köra i april, licenstagning den 17:e(Knutan), kvällsträning den 20:e(Knutan) och Mantorp den 25:e

Ha det!

/Björn


Jag ska också till träningen den 20:e, är du medlem i Hyllinge? En fråga dock, hörde att man skulle ha bur i bilen för att köra på träningen, stämmer detta? Rek. ni Hyllinge eller MGCC som klubb? Andra förslag på aktiva klubbar?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MatroxMGA skrev:

/Björn


Jag ska också till träningen den 20:e, är du medlem i Hyllinge? En fråga dock, hörde att man skulle ha bur i bilen för att köra på träningen, stämmer detta? Rek. ni Hyllinge eller MGCC som klubb? Andra förslag på aktiva klubbar? [/quote]

För att köra Hyllinges träningar så måste du har bur.

Däremot så behöver du inte ha bur om du kör MGCC's klubbtävlingar. För att åka med MGCC behöver dock bilen betraktas som en sportvagn, och tolkningen av vad som är en sportvagn kan ibland förefalla fånigt snäv. Du åker Z3 väl? Tror den är ok, men är ej säker. Kolla med MGCC

Upplever Hyllinges träningar som mer högtrafikerade och mer racingtäta än MGCC's klubbtävlingar (inkl träningspass samma dag).

Jag är medlem i båda. Kostar 300 kr/år medlemskap i Hyllinge, då åker man träningarna gratis. Är man endast medlem i MGCC kostar träningen 150 kr/gång, dvs snabb återbetalning på medlemskapet i Hyllinge.

_________________
Pär Hylander
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778


Trådstartare
Tack för era svar! Är du säker på att det krävs bur för täckta bilar? Det är väl bara "vanlig" körning på bana? Funderingar på andra klubbar som inte kräver bur?

Brukar man få mkt körtid på Hyllinges o MGCC:s bankörningar?

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MatroxMGA skrev:
Tack för era svar! Är du säker på att det krävs bur för täckta bilar? Det är väl bara "vanlig" körning på bana? Funderingar på andra klubbar som inte kräver bur?

Brukar man få mkt körtid på Hyllinges o MGCC:s bankörningar?


Nej, det är inte bankörning på så sätt som vi brukar mena här, det är träning inför tävling. På Hyllinges krävs det att bilen uppfyller alla kriterier i Gemensamma tekniska reglementet.

Även MGCC's aktiviteter på bana är att betrakta som träning inför tävling, eller tävling.

_________________
Pär Hylander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Pär Hylander skrev:
MatroxMGA skrev:
Tack för era svar! Är du säker på att det krävs bur för täckta bilar? Det är väl bara "vanlig" körning på bana? Funderingar på andra klubbar som inte kräver bur?

Brukar man få mkt körtid på Hyllinges o MGCC:s bankörningar?


Nej, det är inte bankörning på så sätt som vi brukar mena här, det är träning inför tävling. På Hyllinges krävs det att bilen uppfyller alla kriterier i Gemensamma tekniska reglementet.

Även MGCC's aktiviteter på bana är att betrakta som träning inför tävling, eller tävling.


Kräver det att man har vagnbok

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Träningskvällarna på Knutstorp brukar vara extremt välbesökta under våren. Mycket långloppsbilar och sånt som skall sorteras ut inför årets drabbningar. Brukar vara trångt både i depån och på banan, fort kör dom oxo dom asen.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



964c2 skrev:

Kräver det att man har vagnbok

/Björn


Nej, det går bra utan! (även Hyllinges klubbtävlingar)

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Intresse för Sturupraceway?
<<   1, 2, 3
4140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande