Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fjäder fråga
3 besök senaste veckan (2406 totalt)
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Fjäder fråga

Nu har jag fler dumma frågor
Har nu hittat coilover dämpare i england som verkar vettiga
Frågan är nu när jag ska välja fjädrar
Vissa ställen är måttet i "rate" o vissa i tryck "lbs" tror jag
http://www.rallydesign.co.uk/index.php?cPath=465_1152_1153_1154

Frågan är vilka ska jag ha för en banbil som kommer att väga c:a 1100kg o trolig viktfördelning på 60/40
Rallydesign där jag tänkte köpa coilovers är måttet rate
Tacksam för svar

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Fjäder fråga

wiking72 skrev:

Frågan är vilka ska jag ha för en banbil som kommer att väga c:a 1100kg o trolig viktfördelning på 60/40
Tacksam för svar

En bra rekommendation är att titta på någon som kör fort med en likadan bil och "låna" dessa fjädervärden.
om jag skall kunna säga något så krävs att jag analyserar geometrin, för det är fjäderns verkan på själva hjulet som är viktigt och inte fjädern som sådan. Sedan hänger det åxå på hur mycket fjädringsväg du har tillgång till,
så är bilen sänkt så måste hårdare fjädrar användas. Inte så enkelt alltså att ge ett bra svar.
Jag får känslan att någonstans runt 2 Hz borde du med din biltyp att ligga, och kan säljaren servera något som ger dessa värden så är det ju en bit på väg i alla fall.
mvh
Göran

Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
wiking72 skrev:

Tacksam för svar

En bra rekommendation är att titta på någon som kör fort med en likadan bil och "låna" dessa fjädervärden.
om jag skall kunna säga något så krävs att jag analyserar geometrin, för det är fjäderns verkan på själva hjulet som är viktigt och inte fjädern som sådan. Sedan hänger det åxå på hur mycket fjädringsväg du har tillgång till,
så är bilen sänkt så måste hårdare fjädrar användas. Inte så enkelt alltså att ge ett bra svar.
Jag får känslan att någonstans runt 2 Hz borde du med din biltyp att ligga, och kan säljaren servera något som ger dessa värden så är det ju en bit på väg i alla fall.
mvh
Göran

Har inte hittat någon som kör med coilovers på en likvärdig bil tyvärr
Bilen kommer att göras så låg som möjligt och ha ganska kortfjädringsväg(typ 5cm max)
Sen hur jag ska komma fram till rätt värde fattar jag inte för nu kom ju ännu ett mätningssätt(hz)
Tacksam för ytterligare hjälp;)

Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003

Är det orginal hjulupphängning?
om det är det så kan du räkna eller mäta hur hårda orginalfjädrarna är så köper du dubbla det värdet och börjar med det.

Bäst är det ju förståss om du kan mäta upp "motion-ratio" på hjulupphängningen och då räkna ut lämpliga fjädrar.

ps. när dom skriver "rate" så menar dom nog lbs/in alltså hur många pounds det behövs för att trycka ihop fjädern en tum.
N/mm eller kg/mm används också för att beskriva fjäderhårdhet.

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Coilovers på en std manta framvagn är ju lite att bygga, bygger du nya bärarmar i samma veva eller?

Jag hamnade nämligen just i den situationen nu då jag kom på att scruben kommer bli helt off på min Kadett med breddningen som ska dit. Bygger man ett fäste på övreänden av framvagnsbalken och sätter dämparen därifrån ner ut mot hjulet så långt ut som möjligt kan du få till ett MR på 0.75-0.80 med en vinkel på dämparen på ca 60 grader! Exakt såhär kommer jag göra, men då måste man som sagt göra nya bärarmar

För mig, som har lite lättare bil men ungefär samma viktfördelning (räknar på 1000kg ca) så har jag kommit fram till att 400 rate ska bli bra dit! Så bygger du på de sätt jag beskrivit skulle jag tippa på 4-450 rate ca eller drygt 70N/mm.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Kristian Kulla skrev:
Är det orginal hjulupphängning?
om det är det så kan du räkna eller mäta hur hårda orginalfjädrarna är så köper du dubbla det värdet och börjar med det.

Bäst är det ju förståss om du kan mäta upp "motion-ratio" på hjulupphängningen och då räkna ut lämpliga fjädrar.

ps. när dom skriver "rate" så menar dom nog lbs/in alltså hur många pounds det behövs för att trycka ihop fjädern en tum.
N/mm eller kg/mm används också för att beskriva fjäderhårdhet.

Inte orginal upphängning utan byggs egna A-armar fram samt ombyggnad till 3-länk bak
Men för en som inte har någon möjlighet att mäta fjädrarna så borde de väl finnas nån typ lathund på vikt fördelandet 60/40 på 1100 kg bil
Mest så man har nått att börja med

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

wiking72 skrev:

Har inte hittat någon som kör med coilovers på en likvärdig bil tyvärr
Bilen kommer att göras så låg som möjligt och ha ganska kortfjädringsväg(typ 5cm max)
Sen hur jag ska komma fram till rätt värde fattar jag inte för nu kom ju ännu ett mätningssätt(hz)
Tacksam för ytterligare hjälp;)

Hz anger ett svängningstal per sekund och är således ett förhållande mellan vikten på bilen och hur hård fjäderkonstanen är på hjulet. Hz är alltså ingenting som anger hur hård en fjäder är. Sedan är det är hur mycket kraft som krävs för att trycka upp hjulet som är den viktiga siffran, inte fjädern eftersom det är ett hävarmsförhållande mellan fjädern och hjulet. Jag kan därför inte säga hur hård fjäder du behöver med mindre än att jag vet utväxlingen på hävarmsförhållandet för din bil. Sen kan ju fjädern som sådan mätas på olika sätt, brukar vara N per mm, kilo per mm, eller pound per tum, men det är ju i princip samma sak bara olika måttenheter som tämligen enkelt kan räknas om. Vad jag menade var att dem som säljer coilovers till ett specifikt bilmärke, bör rimligen ha kunskapen hur man räknar ut vilken fjäder som behövs för att man skall få bilens styvhet till, till exempel 2 Hz. Ska man vara noga så skall stötdämparen anpassas till bilvikt och fjäderhårdhet, men det brukar kunna bli problematiskt. Har man inte kunskaperna så är det bästa att köpa
ett ERKÄNT bra "paket" stötdämpare o fjädrar för bilen i fråga, självklart då avsett för banåkning med sänkt bil.
Då har en fabrik anpassat sakerna så att man själv bara behöver ägna sig åt inställningar på banan, vilket kan vara mycket nog.

Jag har gjort många beräkningar för olika bilar och det är ett jobb som kräver mycket arbete, så man skall inte förvånas att en affär inte går iland med uppgiften. Och om dom klarar det så är det så mycket jobb att det blir lika dyrt som coiloversarna. Den typen av uppgifter du frågar efter hade jag kunnat rabbla upp i mängder av nivåer, om det hade gällt Pantera, men den erfarenheten har lärt mig att ligga lågt med att veta hur det skall vara fjädrat, om jag inte vet lika mycket om en annan bil.

Inte några lätta glädjande svar det här precis, men det är den bistra verkligheten. Men om bilen har orginalfjädrar så ta in fjädrarna till nån som kan mäta dem och köp fjädrar med dubbla hårdheten, som någon här föreslog. Men du måste givetvis ha stötdämpare därefter, annars blir det fel.

mvh
Göran

Göteborg
Här sen Jan 2005

http://img.photobucket.com/albums/v437/jer0628/IMG_3196_web.jpg

Tog en bild på min enkla modell Jag har inte tillgång till bilen förän till sommaren och då vill jag ha grejerna hemma så jag kan börja direkt!

Dämparen är gjord i 2 delar och går skjuta in och ut. Hålnätet där dämparen sitter är för att justera positionen i överkant för att sedan jämföra mot 2 olika infästningspunkter i undre bärarm. Gradskivan för att få en ungefärlig vinkel på dämparen.

Är det ungefär så du tänkt bygga? Jag har varit lite osäker på hur nära yttre spindelled jag kan sätta dämparen, modellen där har jag 3cm ca från centrum spindelled som är ca 40mm i diameter så det är troligt att jag måste flytta in infästningen lite. I mina jämförelser kom jag fram till att positionen på nedre infästningen är viktigare än vinkeln för MR. MR räknar du ut som sinus för vinkeln * (längden från inre bärarmsinfästning till stötdämparinfästning/längden från inre bärarmsinfästning till yttre spindelled) c-c mått givetvis.

Beroende på vinklar hamnade jag mellan 0.73 och 0.78 i MR, med kortare bärarmar blir MR högre. (min undre blir ca 365mm c-c)

Då du fått fram MR, laddar du hem fulings excel blad om väghållning: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

Knappa in vikter och liknande och justera fjäderkonstanterna för att få det Hz tal du är ute efter. Sen tar du det fjädervärde du fått i N/mm och delar det med MR värdet i kvadrat (N/mm)/MR^2

Sen delar du det nya värdet med 0,175 så får du svaret på vilken fjäder du ska ha i "rate"

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Skruva banåkabil
Fjäder fråga
3 besök senaste veckan (2406 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande