Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11762 besök totalt |
Hej! Det sitter en sådan motor på Uppsala Bildemo (4.0L V8 från en 540, 286hk). Ring och fråga vad dom vill ha för den. Jag tänkte köpa den för att sätta i Mattias 911:a men sen kom jag på att PCS:are kommer att bli mer irriterade av en SAAB 4:a ![]() ![]() Hur som helst så kan en sådan inte överladdas bara sådär. Den har för hög komp och varken spridare eller sprut är anpassade för övertryck. Dessutom kan du inte montera en sådan i en bil nyare än 1976...vilket din bil kanske inte är? När det gäller kompressorer vs. turbo så finns det många faktorer att ta i anspråk. För det första så finns det olika sorts kopressorer. Dom vanligaste är: 1. centrifugalkompressor , är som en halv turbo och drivs av uppväxlad vevaxel. Den är mest effektiv av kompressorer men har otrevliga egenhet att ladda mer ju mer man varvar så man får extratoppig vridkurva. Man kan vaxla upp den ännu mer så den laddar på låga varv men då måste den förbikopplas delvis på höga vilket drar ner effektivitet 2. Roots, ser ut som två åttor som åker in i varandra. Används av jänkare i dragracing och är ungefär sämst på allt förutom att den ger jämn tryck på alla varv och ingen lag. Den är sunkig, ineffektiv, ger pulserande flöde och är allmänt dålig sak som användes från början för att ventilera kolgruvor i 1800-tales England. Att dragracingpojkar fortfarande använder den har inget med saken att göra. Dom använder stötstänger och magnetos också. 3. Lysholm/wipplecharger, ser ut som skruvad Roots men är mer effektiv ,ger jämnare luftflöde och jämn tryck. Är troligtvis det bästa kompressor för bilmotorer. Sen har vi turbo. Den har ingen mekanisk kontakt med veven så den kan upplevas som lite fördröjd. Nackdelar med fördröjning övervägs till större del av fördelar som hög effektivitet, fakum att den delvis drivs av avgasernas värmeenergi samt att den bara har en rörlig del som i stort sätt aldrig slits. Mitt förslag till dig är att skaffa en BMW DOHC V8 grundmotor, svarvar ner kolvar, släpper på Megasquirt eller Haltech och två T25:or från en SAAB 900S eller 9000 CS och har roligt. 400 häst utan problem. Eller kanske en Merca V8:a från 80-talet som kan fås billigt? Räkna med att behöva stand-alone sprut så fort du överladdar den. Det kan vara ett roligt projekt... Jagga V12:an skulle jag hålla mig borta från...har hört att dom har lite svaga cylinderväggar (kan inte så mycket om dom egentligen). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
540/740 (840?) inte helt hundra på årsmodellerna men skulle tippa på 96- Skulle nog ha låtit bli jaggan, har hört att reservdelarna ska vara rätt saltade. Men visst en v12 vore inte fel ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
Det är fler än jänkare som kör med roots-kompressor, t.ex. Cooper S och nyare Mercor.
![]() Förresten har jag för mig att skruvkompressorn var förbjuden i dragracing ett tag, så det kan ju också vara en förklaring, om jag inte hört fel? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
ett bra förslag och USA ford har ett par moderna v8 och v10 som är rätt potenta nyare mustanger har både lätta och potenta snurror http://www.mustangworld.com/ourpics/ V10 ![]() _________________ Jörgen Andersson |
||||||
gäller det där även på bana? ![]() ![]() |
||||||
![]() ![]() ok, glömmer jaggatolvan... BMWs åtta verkar vara ett starkt kort... ![]() ![]() |
||||||
![]()
Min är en 74, så då ska det 'ju inte vara några problem'... ![]()
Jag har redan ett electromotivesystem liggandes som jag borde kunna styra motorn med... Bocshspridare ligger här också, 42 lbs/hr är de på (ingen aning vad det är i cc!)... en fråga... kan man tjäna någon effekt på att porta topparna på en sån här motor? Inbillar mig att dagens motorer är så pass effektiva att det knappt lönar sig.. ![]() ![]() Har du någe nummer till Uppsala bildemontering? ![]() |
||||||
bmw har ju V12 också... McLarenmotorn är ju baserad på den... ![]() ![]() |
||||||
Jag har kollat på mina eventuella objekt, det var visst en 3-liters V8:a...finns två stycken t.o.m. ![]() ![]() ![]() Annars är det bara att gå till http://www.bildelsbasen.se/ och leta efter lämpliga objekt. Telefonnummer finns där också. Uppsala Bildemo är inte kända för att vara biliga (för att vara bilskrot). _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Ca. 75000:- _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
hick!!! men annars hade det varit nåt! ![]() |
||||||
beepbeep - är det du som tagit bilderna?
3,0an är till yttermåtten identisk? Hade du möjligtvis kunnat ta någon eller några bilder under motorn så att man ser tråget, samt rakt från sidan... måste kolla om det är fysiskt möjligt att få ner den i bilen också ![]() någon som vet - hur ser BMWs bultmönster ut och hur stort är det? hur stora svänghjul kör bmw med?? |
||||||
Jag hörde talas nån gång om att denna v12:a inte har så mycket att göra med de v12:or som finns i 750/850. maclaren-v12:an var väl i princip två M5-motorer satta i ett V tror jag. M62 finns i alla 540 e39. Den äldre M60 har en viktig svaghet och det är att oljepumpen brukar skramla lös. Men det går tydligen att lösa med nya oljepumpsbultar och lock-tight. Detta felet är fixat på M62:an. _________________ William Ekström |
||||||
Jovisst men som William skrev så är det inte mkt gemensamt om ens något ![]() ![]() Ang portning av topplock så finns det en del att hämta där, vill du ha ett nr till killen som har portat mitt lock så är det bara att skicka ett pm. Han kan även komma med ett komplett motorrecept om du nu önskar det. ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
E39? vilken årsmodell är det? oljepumpsproblemet låter någorlunda enkelt att komma tillrätta med om det bara är skruvarna som lossnar... ![]() |
||||||
![]() ![]() M62 är 3.5litarn som sitter i E38 Men det är V8 med Den som sitter i E39 540i heter M60/2 och är mellan 4.0 - 4.4 liter. Sitter även i 740 och 840. ![]() rätt ska vara rätt! ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||
ok... jag köper inte tolvan bara för att den sitter i mclaren... det var bara en (kass) liknelse... ![]() ärligt talat lutar det just nu åt en dubbelturbo eller kompressormatad M60, men tovlan finns fortfarande i tankarna! att ha en dubbelturbo12a hade ju varit än häftigare... men tyngre ![]() |
||||||
Efter alla trimmade bmw motorer jag sett och hört om verkar det som dom tål hur mycket som helst. Jag hade ju en S62 innan. = M5 V8 400hk. Den varvade över 7000 och det känns som den kunde varvat 9000 utan problem. Man plockar ju även ut 400-500hk hästar med turbo på en 2.5liter 6:a utan att kompsänka. (10,0:1) Med svarvade kolvar och standard bottendel tar man ut 200hk till. Nu är det ju inte det optimalt på bana där man vill ha 110% tillförlitlighet. Men det ger ju en bild av kvaliteten på bmws motorer. Så vad kan man inte göra med en 4liter V8? 500hk känns som du kan lägga dig på utan att du ens ska behöva fundera på ras. Håller själv på lite med BMW och turbo. Den motorn jag bygger på nu hade gått över 30000mil och när jag skruvade isär motorn va den som ny. Har bara positiva erfarenheter av bmw-motorer. Nu kan jag inget om amerikanska motorer. Men det vet i sjuttan om dom tål lika mycket som en bmw-motor. Finns många exempel och bevis för att det håller mer än många tror. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11762 besök totalt |