Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp! motorkunniga (tyskar & britter) se hit!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11762 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
Lotus Samuel skrev:
om du kollar på denna sidan så finns det lite vikter mm på många BMW-motorer. Turbo är ju självklart det bästa om man får plats. I en BMW med V8:a får man inte det. Men i din kanske det går. Undrar du nåt om BMW och turbo kanske jag kan hjälpa dig att svara på endel.

bara så att vi pratar samma motor nu...

M60

Vad får man, i runda slängar, ge för en sån?
hur kopplar man praktiskt in en enkelturbo på en V-motor? ena raden eller?
Varför skulle turbo vara bättre framför kompressor?
med kompressor slipper man väl lagproblem?
146 kilo????????? kan ju lyfta i den utan lyft nästan!
lite plastiga kåpor på den bara
vad är det för yttermått på den motorn?
Hur ser tråget ut?
hur stort är svänghjulet?

ang plats i mitt motorrum, så kan jag stå och mecka i motorrummet...

Hej!

Det sitter en sådan motor på Uppsala Bildemo (4.0L V8 från en 540, 286hk). Ring och fråga vad dom vill ha för den. Jag tänkte köpa den för att sätta i Mattias 911:a men sen kom jag på att PCS:are kommer att bli mer irriterade av en SAAB 4:a

Hur som helst så kan en sådan inte överladdas bara sådär. Den har för hög komp och varken spridare eller sprut är anpassade för övertryck. Dessutom kan du inte montera en sådan i en bil nyare än 1976...vilket din bil kanske inte är?

När det gäller kompressorer vs. turbo så finns det många faktorer att ta i anspråk. För det första så finns det olika sorts kopressorer. Dom vanligaste är:
1. centrifugalkompressor , är som en halv turbo och drivs av uppväxlad vevaxel. Den är mest effektiv av kompressorer men har otrevliga egenhet att ladda mer ju mer man varvar så man får extratoppig vridkurva. Man kan vaxla upp den ännu mer så den laddar på låga varv men då måste den förbikopplas delvis på höga vilket drar ner effektivitet
2. Roots, ser ut som två åttor som åker in i varandra. Används av jänkare i dragracing och är ungefär sämst på allt förutom att den ger jämn tryck på alla varv och ingen lag. Den är sunkig, ineffektiv, ger pulserande flöde och är allmänt dålig sak som användes från början för att ventilera kolgruvor i 1800-tales England. Att dragracingpojkar fortfarande använder den har inget med saken att göra. Dom använder stötstänger och magnetos också.
3. Lysholm/wipplecharger, ser ut som skruvad Roots men är mer effektiv ,ger jämnare luftflöde och jämn tryck. Är troligtvis det bästa kompressor för bilmotorer.

Sen har vi turbo. Den har ingen mekanisk kontakt med veven så den kan upplevas som lite fördröjd. Nackdelar med fördröjning övervägs till större del av fördelar som hög effektivitet, fakum att den delvis drivs av avgasernas värmeenergi samt att den bara har en rörlig del som i stort sätt aldrig slits.

Mitt förslag till dig är att skaffa en BMW DOHC V8 grundmotor, svarvar ner kolvar, släpper på Megasquirt eller Haltech och två T25:or från en SAAB 900S eller 9000 CS och har roligt. 400 häst utan problem. Eller kanske en Merca V8:a från 80-talet som kan fås billigt? Räkna med att behöva stand-alone sprut så fort du överladdar den. Det kan vara ett roligt projekt...

Jagga V12:an skulle jag hålla mig borta från...har hört att dom har lite svaga cylinderväggar (kan inte så mycket om dom egentligen).

Jönköping
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:

M62an - vilka bilar satt den i?

540/740 (840?) inte helt hundra på årsmodellerna men skulle tippa på 96-

Skulle nog ha låtit bli jaggan, har hört att reservdelarna ska vara rätt saltade. Men visst en v12 vore inte fel

Täby
Här sen Feb 2003

Det är fler än jänkare som kör med roots-kompressor, t.ex. Cooper S och nyare Mercor.
Förresten har jag för mig att skruvkompressorn var förbjuden i dragracing ett tag, så det kan ju också vara en förklaring, om jag inte hört fel?

#24, #64, #88
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004

Andreas Persson skrev:
Cadillac Northstar kanske kan va nåt? Har tyvärr ingen info utan bara en tanke...

ett bra förslag och USA ford har ett par moderna v8 och v10 som är rätt potenta nyare mustanger har både lätta och potenta snurror
http://www.mustangworld.com/ourpics/News/ffwshow1.htm

V10

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Wankelsport skrev:
"No gentlemen travels behind less than 12 cylinders!"

gäller det där även på bana?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
SVIKARE.............Jag ryser vid tanken.....

flåt... men för att bygga ball bil måste man ibland göra avkall på stoltheten

ok, glömmer jaggatolvan...

BMWs åtta verkar vara ett starkt kort... Det är ju i alla fall rätt antal cylindrar!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej!

Det sitter en sådan motor på Uppsala Bildemo (4.0L V8 från en 540, 286hk). Ring och fråga vad dom vill ha för den. Jag tänkte köpa den för att sätta i Mattias 911:a men sen kom jag på att PCS:are kommer att bli mer irriterade av en SAAB 4:a

beepbeep skrev:
Hur som helst så kan en sådan inte överladdas bara sådär. Den har för hög komp och varken spridare eller sprut är anpassade för övertryck. Dessutom kan du inte montera en sådan i en bil nyare än 1976...vilket din bil kanske inte är?

Min är en 74, så då ska det 'ju inte vara några problem'... det enda som jag måste ha är väl ett par cattar eftersom motorn är nyare än... vilket år det nu var... ?

beepbeep skrev:
Mitt förslag till dig är att skaffa en BMW DOHC V8 grundmotor, svarvar ner kolvar, släpper på Megasquirt eller Haltech och två T25:or från en SAAB 900S eller 9000 CS och har roligt. 400 häst utan problem. Eller kanske en Merca V8:a från 80-talet som kan fås billigt? Räkna med att behöva stand-alone sprut så fort du överladdar den. Det kan vara ett roligt projekt...

Jag har redan ett electromotivesystem liggandes som jag borde kunna styra motorn med... Bocshspridare ligger här också, 42 lbs/hr är de på (ingen aning vad det är i cc!)...

en fråga... kan man tjäna någon effekt på att porta topparna på en sån här motor? Inbillar mig att dagens motorer är så pass effektiva att det knappt lönar sig..
Har du någe nummer till Uppsala bildemontering?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Anders Jeppsson skrev:

M62an - vilka bilar satt den i?

540/740 (840?) inte helt hundra på årsmodellerna men skulle tippa på 96-

Skulle nog ha låtit bli jaggan, har hört att reservdelarna ska vara rätt saltade. Men visst en v12 vore inte fel

bmw har ju V12 också... McLarenmotorn är ju baserad på den...
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Den Lotus utvecklade 32-ventils V8'an i Corvette (C4) ZR-1 är väl en rätt trevlig pjäs, men den lär väl vara allt annat än billig thumbs down , men du håller ju dig kvar i GM-koncernen.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:

Jag har redan ett electromotivesystem liggandes som jag borde kunna styra motorn med... Bocshspridare ligger här också, 42 lbs/hr är de på (ingen aning vad det är i cc!)...

en fråga... kan man tjäna någon effekt på att porta topparna på en sån här motor? Inbillar mig att dagens motorer är så pass effektiva att det knappt lönar sig..
Har du någe nummer till Uppsala bildemontering?

Jag har kollat på mina eventuella objekt, det var visst en 3-liters V8:a...finns två stycken t.o.m.

Annars är det bara att gå till
http://www.bildelsbasen.se/
och leta efter lämpliga objekt. Telefonnummer finns där också. Uppsala Bildemo är inte kända för att vara biliga (för att vara bilskrot).

Forshaga
Här sen Dec 2002

söderblom skrev:
Den Lotus utvecklade 32-ventils V8'an i Corvette (C4) ZR-1 är väl en rätt trevlig pjäs, men den lär väl vara allt annat än billig thumbs down , men du håller ju dig kvar i GM-koncernen.

Ca. 75000:-

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
söderblom skrev:

Ca. 75000:-

hick!!!

men annars hade det varit nåt!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
beepbeep - är det du som tagit bilderna?
3,0an är till yttermåtten identisk?

Hade du möjligtvis kunnat ta någon eller några bilder under motorn så att man ser tråget, samt rakt från sidan...

måste kolla om det är fysiskt möjligt att få ner den i bilen också

någon som vet - hur ser BMWs bultmönster ut och hur stort är det?
hur stora svänghjul kör bmw med??
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Anders Jeppsson skrev:

Jag hörde talas nån gång om att denna v12:a inte har så mycket att göra med de v12:or som finns i 750/850. maclaren-v12:an var väl i princip två M5-motorer satta i ett V tror jag.

M62 finns i alla 540 e39.
Den äldre M60 har en viktig svaghet och det är att oljepumpen brukar skramla lös. Men det går tydligen att lösa med nya oljepumpsbultar och lock-tight.
Detta felet är fixat på M62:an.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:

Jovisst men som William skrev så är det inte mkt gemensamt om ens något Men de ska vara hyfsat lätttrimmade iaf, insuget ska man tydligen tjäna massor på att byta ut mot ett bättre. Har hört otroliga siffror på effektökningen men de vågar ja inte ens skriva ut

Ang portning av topplock så finns det en del att hämta där, vill du ha ett nr till killen som har portat mitt lock så är det bara att skicka ett pm. Han kan även komma med ett komplett motorrecept om du nu önskar det.

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
William Ekström skrev:
Den äldre M60 har en viktig svaghet och det är att oljepumpen brukar skramla lös. Men det går tydligen att lösa med nya oljepumpsbultar och lock-tight.
Detta felet är fixat på M62:an.

E39? vilken årsmodell är det?
oljepumpsproblemet låter någorlunda enkelt att komma tillrätta med om det bara är skruvarna som lossnar...
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Anders Jeppsson skrev:

E39? vilken årsmodell är det?

5-serien 1996-2003

Jkpg
Här sen Nov 2002

William Ekström skrev:

M62 är 3.5litarn som sitter i E38 Men det är V8 med

Den som sitter i E39 540i heter M60/2 och är mellan 4.0 - 4.4 liter. Sitter även i 740 och 840.

rätt ska vara rätt!

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Anders Jeppsson skrev:

Jovisst men som William skrev så är det inte mkt gemensamt om ens något Men de ska vara hyfsat lätttrimmade iaf, insuget ska man tydligen tjäna massor på att byta ut mot ett bättre. Har hört otroliga siffror på effektökningen men de vågar ja inte ens skriva ut

Ang portning av topplock så finns det en del att hämta där, vill du ha ett nr till killen som har portat mitt lock så är det bara att skicka ett pm. Han kan även komma med ett komplett motorrecept om du nu önskar det.

ok... jag köper inte tolvan bara för att den sitter i mclaren... det var bara en (kass) liknelse...
ärligt talat lutar det just nu åt en dubbelturbo eller kompressormatad M60, men tovlan finns fortfarande i tankarna!
att ha en dubbelturbo12a hade ju varit än häftigare... men tyngre men då uppstår samma fråga där - vad tycker bottendelen om 400 pållar och 7000 rpm?
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:

att ha en dubbelturbo12a hade ju varit än häftigare... men tyngre men då uppstår samma fråga där - vad tycker bottendelen om 400 pållar och 7000 rpm?

Efter alla trimmade bmw motorer jag sett och hört om verkar det som dom tål hur mycket som helst.
Jag hade ju en S62 innan. = M5 V8 400hk. Den varvade över 7000 och det känns som den kunde varvat 9000 utan problem. Man plockar ju även ut 400-500hk hästar med turbo på en 2.5liter 6:a utan att kompsänka. (10,0:1) Med svarvade kolvar och standard bottendel tar man ut 200hk till. Nu är det ju inte det optimalt på bana där man vill ha 110% tillförlitlighet. Men det ger ju en bild av kvaliteten på bmws motorer. Så vad kan man inte göra med en 4liter V8? 500hk känns som du kan lägga dig på utan att du ens ska behöva fundera på ras. Håller själv på lite med BMW och turbo. Den motorn jag bygger på nu hade gått över 30000mil och när jag skruvade isär motorn va den som ny. Har bara positiva erfarenheter av bmw-motorer. Nu kan jag inget om amerikanska motorer. Men det vet i sjuttan om dom tål lika mycket som en bmw-motor.

Finns många exempel och bevis för att det håller mer än många tror.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tog du bort länken till filmsnutten Samuel? Den var niiiiice :-) Stripkörning på 13 sekunder är ju helt meningslöst IMHo men det ser ut att vara lite skojigare under 10 sekunder

Hjälp! motorkunniga (tyskar & britter) se hit!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11762 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande