Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17 >> 79672 besök totalt |
Man blir ju riktigt sotis på ditt garage Martin
![]() En annan får ägna sig akrobatiska övningar när det är det minsta ostädat i garaget ![]() Snygg färg på 44an ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Jodå jag hajar! Men nackdelen med 2 pelare är den att sidorna "Trösklar" mm blir lidande det blir knöligt mm att komma åt. Med 4 pelare är det lättare, dock finns det även nackdelar med denna konstruktion med. _________________ ![]() |
||||||
måste bilen stå på hjul när du hissar den? för det är väl vad sbp har...? |
||||||
ja har en polare som har 4-pelare SBP variant å den andra me 2 pelarenvarianten...
å jag personligen skulle välja 2-pelaren 7 dar i veckan och en gång extra på helgen... du kommer åt hela bilen under och slipper dom förb*nnade ramperna som alltid är i vägen... _________________ MackeMaehlum |
||||||
Nja tror det man kör upp på en ramp varvid nästa steg blir att hissa upp bilen, sedan kan man höja bilen och få frigång på hjulen mm dvs man kan kolla styrleder drivknutar mm _________________ ![]() |
||||||
Jag var också helt inne på en 2-pelarlyft när jag letade efter billyft. Men sen är det som alltid tillfälligheter som styr och jag fick tag på en 4-pelarlyft, här på rejsa givetvis !
![]() Det är lättare att få upp bilen med ramper, bara att köra på och trycka på knappen. Helt perfekt vid inspektion... Du ser lättare var du lyfter ioch med att du kommer under bilen när du ska köra frihjulslyften... Lätta att komma åt sidorna på bilen/Lätt att öppna dörrar. Man får en arbetsbänk på köpet - Ramperna. Dom är sällan ivägen i och med att du får upp lite till med frihjulslyften. Du kan stå på ramperna vid mek med motorn.. inte sällan man måste va två en under bilen och en under huven. Nackdelen är att dom tar mycket plats och det är utrymme som inte kan användas till något annat när man inte har en bil på lyften. Så sammantaget så är ja gmycket nöjd och undrar bara var för det tagit så många år innan tummen åkte ur och jag skaffade mig en lyft... klart bästa investeringen i verkstaden! ![]() |
||||||
Jaha... då har man meckat lite..
Gick ganska bra faktiskt, men det kunde gått bättre... ![]() lite bilder: ![]() Kofångare - bara 23 kg sådan! ![]() ![]() Nu är det 9,5 kg lättare kofångare... denna delen behövs ju knappast! ![]() Lättare version skall tillverkas, men detta får duga tills vidare... Provpassar den ombyggda fronten ![]() Tanken är att all kylluft skall tas under kofångaren. Ute vid kanterna plockar jag luft till bromsarna och i mitten skall luft till kylaren tas in. en liten hake - plastshabraket har på något sätt blivit ca 4 cm bredare nu än förra gången den var monterad... ![]() Nåja... ![]() ![]() |
||||||
Nja... garaget ligger 2 km in på en grusväg... nu på vintern så gror det igen totalt.. bara lera över allt...
måste ju ut och testa modifieringarna direkt efter att de gjorts... Och då blir det lite lerigt ![]() ![]() ![]() |
||||||
oj... sikken fråga... ![]() om du köper en bil i samma skick vet jag faktiskt inte vad det hade kostat... ![]() funderar lite på att sälja ibland, men brukar ångra mig efter 10 minuter ![]() |
||||||
Lite garage bilder från mitt garage och ett annat....
Röd 02:a: Fredrik Kronbergs mkt fina raritet som jag visat tidigare (med M3 E36 bakvagn mm) men med helt nybyggd motor (förra gav ca 452hk "tycks jag minnas") Denna är värre- GT40 turbo fränare kam, men med fullständigt "fel" typ av bakdäck ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Denna 427cui AC Cobra repl. Ägd av Mattias Johansson saknar fortfarande motor efter ett obehagligt haveri på Midlanda motorparka på första varvet (endast inkörd innan dess)- En cylindervägg gav vika ![]() ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Ja.... det finns ju en anledning att ingen som är rätt navlad åker ford........... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Lite rostlagning som växte (som vanligt med rost). Jag valde att inte fuska utan kom överrens med plåtfirman att ersätta de dåliga bitarna med ny ekonomiplåt, reultatet blev ny bakstam och nedre del av vindruteram. Jag mycket nöjd med jobbet och det är skönt att rosten fixad på ett riktigt sätt.
![]() Ser rätt naken ut utan bakstam ![]() Den gamla rutramen, inte vacker. Blev direkt utdömd... ![]() Bakstammen bytt, tillfälligt utkörd i väntan på ekonomiplåten till vindruteramen ![]() Äntligen tillbaka i garaget. För närvarande står bilen på pallbockar för lite andra jobb trevligare jobb. Passar och rostskyddssprutar alla balkar samt plockat ner bakvagnen för lite allmänn översyn i form av bussningbyte. (eventuellt bygger jag om till justerbart när delarna ändå ligger på garagegolvet.) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
[
Provpassar den ombyggda fronten ![]() Tanken är att all kylluft skall tas under kofångaren. Ute vid kanterna plockar jag luft till bromsarna och i mitten skall luft till kylaren tas in. Kikade runt lite, ser ju trevligt ut. har alltid tyckt de första årens Firebirdar med stora karossen sett bäst ut i fronten. Kul ide att bygga seriös runt-runt bil av en Firebird, Trans Am serien 1970 är ju en god förebild! En tanke bara, var på en liten introkurs i fordonsaerodynamik för något år sedan, då fick jag lära mig att de flesta bilar skapar en dragande luftström vid hörnen i fronten. vilket skulle innebära att intag för kylnig av bromsar oftast sker bättre mera centralt i nosen, rent av i samma intag som man brukar ta in luft till kylaren. Visserligen tror jag detta var mest markant på bilar med lätt rundande hörn i fronten. Anders Y kanske kan reda ut begreppen? (så jag inte lurar dig på fel spår...) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
man tackar för kommentarerna!
![]() ang aerodynamiken, så är detta bara en början till 'förbättring'. Tanken är att en stor luftkanal skall styra all luft till kylaren förutom i kanterna (där man ser ett par aluslangar) kommer det att sitta intag för bromsarna... Detta är fortfarande relativt nära mitten av bilen och eftersom intaget sitter inuti luftkanalen så ska det inte finnas möjlighet för luften att 'smita förbi'... var gick du kursen förresten? sånt hade man ju gärna läst lite av ![]() |
||||||
Ursäkta Bosse, men jag tror det ekar här inne... Vill minnas att "ngn" redan haft en sådan utläggning om "Raggarbilen"...
Nu är ju bara frågan vem denna "ngn" kan vara och vem han diskuterar aerodynamik med ibland... ![]() ![]() ![]() ![]() Den är sååå fel egentligen (har aldrig gillat jänkare riktigt, sorry), men ditt arbete gör den så rätt! ![]() Keep it up! Kul att följa uppdateringarna. ![]() |
||||||
Som Bosse säger så skall man passa sig för ställen där det är runt, om man vill ha intag. Finns förstås en massa undantag men generellt brukar det börja strömma lite fortare där och då sänks trycket. Så på ställen där luften kan tänkas ha så låg hastighet som möjligt, t.ex. mitt på bilen vid en stor vertikal platt del av fronten, är trycket som högst. När det accelereras runt ett hörn som t.ex. vid huvens eller skärmarnas framkant är det lägsta möjliga tryck och där kan man alltså placera sina utsug.
Vecket mellan huv och framruta är ett annat ställe som brukar ha högt tryck, om man inte har en extremt lutande framruta. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17 >> 79672 besök totalt |