| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"Bett" i bromsbelägg
|
2124 besök totalt |
|
"Bett" i bromsbelägg
I ungefär alla trådar som behandlar bromsbelägg pratas det om att det är grymt bett i racebeläggen när de är varma och att man får lägga om bromspunkter etc. Det pratas om detta som om att det är något som gör att man får kortare bromssträckor vilket gör mig lite fundersam. Med min bils orginalbromsar kan jag låsa upp framhjulen utan problem när jag börjar bromsa efter långa rakan. Däremot överhettar de ganska snabbt med nuvarande motoreffekt vilket gör det svårare att lägga på rätt bromstryck initialt och tillslut blir det tungbromsat och sen försvinner bromsverkan. Jag kör med org belägg till Porsche Boxster fram och upplever att bromsarna fungerar utmärkt, de fadar endast lätt på Sviestad men fungerar utmärkt på andra banor. Om ett belägg har hög friktionskoefficient så kan det upplevas som att bromsarna tar bättre men detta kommer knappast att ge kortare bromssträcka utan snarare en mer svårdoserad pedal, iaf om man har servobromsar. Kör man utan servo kan högre friktionkoefficient vara ett sätt att sänka pedalkraften något. Jag kör på orginalbelägg då de har konstant friktionskoefficient även vid låga temperaturer, de kostar ingenting och sliter knappt skivor öht. De gnisslar inte heller. Har man bara tillräckligt stora skivor och stor belägg yta så fungerar det utmärkt även vid bankörning. Nackdelen är något ökad vikt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re: "Bett" i bromsbelägg
Du kan ofta sätta på minsta ford fiesta åttiotalsksivorna på en bil och låsa upp hjulen, men tricket för en bra bromsning är att INTE låsa upp hjulen. Du vill ligga på kanske 15% lägre fart på hjulet gentemot ditt fordons fart, med stora skivor så får du en hävstångspunkt långt ute och har lättare att dosera detta. Likadant med belägg. Det finns belägg som greppet avtar under bromsning, då måste du trycka hårdare och hårdare för att bibehålla bromskraften. Trycker du väldigt hårt har du svårt att modulera 15% lägre hjulfart utan att låsa. Det finns bromsbelägg där du i princip måste släppa efter under bromsningen för att de greppar bättre och bättre. Kan du med bättre ok/skivor/slangar/belägg/balans kontrollera varje hjul bättre får du kortare bromsträcka då du klarar att balansera på maxgreppet istället för under eller över maxgrepp. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Håller helt med dig, det viktiga är hur lätt det är att ligga nära den optimala bromskraften. Speciellt när man som jag inte har abs utan man får ligga och balansera själv. Tycker att det fungerar rätt bra med de grejer jag har. Det folk påstår är bättre med racebelägg är bättre "bett" i beläggen. Men vad är det egentligen? Ett idealt belägg skulle har en friktion som är oberoende av temperatur och är helt linjärt med bromstrycket. Om man gjorde ett belägg med väldigt hög friktion skulle man ju låsa hjulen bara man tittar på pedalen vilket skulle innebära bra "bett" i mina ögon men det skulle vara helt kass att åka med. Det viktiga under inbromsningen är ju hur lätt det är att dosera bromskraften, att beläggen inte fadar och att bromsbalansen mellan fram och bak bibehålls. Det viktiga är att kunna utnyttja bakbromsarna så mycket som möjligt utan att få stabilitetsproblem. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Intressanta funderingar! |
||||
|
Allt har ju med balans att göra....och tycke och smak...hur hårdtrampat man vill ha.
"bättre bett" är väl ett uttryck som används...."som bättre chassi". Det är inte ofta man byter chassi på sin bil..
Vi åkte senaste 24-timmarsracet på "sprintbelägg" fram och "långloppsbelägg" bak. Upplevdes ganska tungtrampat i början...men med värme och vana...tycker jag det blev bra. Skilnaden i belägg fram och bak...gjorde att vi har bättre initialt bett fram....sedan kommer bettet bak vart efter. Mycket användbart när man behövde sladda in bilen i en kurva. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Det är alltid helt fantastiskt bra bett i bromsarna på en Citroen DS. Dvs man bara nuddar bromsknappen på golvet så tvärnitar man
Håller med 100% med inläggen ovan - lättdoserade - konsekventa - inte fejdar Många vill att pedalen måste vara stum i sitt beteende, jag har inte riktigt fattat det, jag kanske är dum , jag gillar när det är stumt men tycker inte jag lider av en svampig pedal så länge den är konsekvent och relativt lättdoserad. En pedal som blir svampigare och svampigare är en helt annan sak, det är inte helt optimalt...
(bra grej att ta upp i en tråd! lite som en annan sak, det där att en bil på kortade väldigt hårda fjädrar som därför kränger väldigt lite i en rondell och "ligger som ett strykjärn på vägen" automatiskt skulle vara samma sak som bra väghållning) _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Klart att hur länge belägg och skivor håller, vad grejerna kostar och längst ner på listan, hur elakt de skitar ner och ev. skränar spelar ju roll också
_________________ Magnus Thomé
|
||||
Jag brukar kalla det för Bett om det bromsar mycket i början av inbromsningen, och för Sug om det bromsar mycket i slutet av inbromsningen.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
"Bett" i bromsbelägg
|
2124 besök totalt |