| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Någon som har tips på vassare bromsbelägg?
|
4 besök senaste veckan (5914 totalt) |
|
Hej, söker efter vassare bromsbelägg som ska passa Volvo 240 girling ok. Var inne på EBC Green stuff men läst att dessa inte håller och mattas ner snabbt. Jag kommer framför allt köra i trafik och en del konbanekörning och åka på banträffar. Är det någon som har tips? Mvh Micke |
||||||
|
Jag har åkt på Ferodo 2500 med en Alfa156 som jag tyckte om. Greenstuff är för mer lättrampade gatkörning, har åkt de på bana och de är något bättre en billiga kolossar på Meconomen när det gäller bana.
Annars är std rekomendationen PEAN (företagsnamn), ring så får du något bra förslag som funkar. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Med tanke på dina ursnygga fälgar tror jag du vill ha belägg som dammar så lite som möjligt? Vad jag vet är EBC oöverträffade på det området.
Står du ut med mycket damm och (för vissa) mycket gnissel så rekommenderar jag Carbotech XP8. Bettet är grymt och de tål oerhört mycket stryk. Om de finns för 240-ok vet jag inte, men det är www.peansweden.com (samma PEAN som tidigare skribent nämner) som säljer dem. |
||||||
|
Re:
I beg to differ. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Har provat en massa olika belägg EBC Yellowstuff som är farliga och kassa. Sen har jag fastnat för Ferodo, körde först DS2500 som är ett mellanting mellan rejsbelägg och gatbelägg var helt okej men saknade det riktiga nypet. Så sedan ett år tillbaka kör jag på DS3000 som är ett rent racebelägg, nypet är sinnessjukt och verkar omöjligt att få dom att fada. Varken dammar eller skriker i någon störande utsträckning.
Finns till bra pris på: http://www.demon-tweeks.co.uk/ Gör inte missen att handla i Sverige, som valutan ser ut förlorar du massor på det. |
||||||
|
Re:
Det enda som hjälper mot damm på fälgarna är trumbromsar eller bromsa extremt försiktigt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag har kört en hel del med tung bil på r-däck med EBC Greenstuff och de är inte farliga. De bromsar bra och överhettas inte mer än andra "streetracingbelägg", däremot så äts de upp ganska snabbt. De håller inte så länge. I gengäld skitar de inte ner fälgarna.
om man vill ha riktiga racebelägg så håller jag med Mårten: Ferodo DS 3000. Ferodo har imho bäst bett av iaf de racebägg jag testat. (Jag har testat PFC, Pagid, Carbotech mfl) Däremot kanske de inte räcker längst. Men i förhållande till krona per körd meter så står de sig mer än väl då de är hyfsat "billiga". _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
om det nu är just dammet som är prio 1 så har HAWK Performance även ett belägg just utvecklat för detta. Men prioriterar man bromsprestandan högre så hade jag valt ett belägg ur motorsportssegmentet exvis HT10 som dammar betydligt mindre än XP10 men med i övrigt samma egenskaper. Performance Ceramic - quiet, clean & fast stopping! Increased stopping power Increased rotor life Extended pad life Ultra-low dust Extremely quiet Stable friction output http://www.hawkperformance.com/perfo
_________________ H e n r i k P i h l |
||||||
|
Köpte Hawk DTC60 av Henrik ovan förra sommaren och kan varmt rekommendera dessa långloppsbelägg. Hann bara med två trackdays (ca 250varv på kullen) så slitage kan jag inte säga så mkt om än (de slets knappt nått) men bettar gjorde dem! fick lägga om bromspunkterna från Carbo XP8 som jag körde på innan.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Hej. Har kört en hel del bankörning med mintexracing-belägg, 1155 hårdhet. Bilen är en 240 turbo med
sådana ok du har och väger ca 1400kg. Har fungerat bra med tanke på min vikt och små originalskivor trots ganska hård körning,men allt har ju självklart en gräns. Dammar lite grand,har bett i hela värmeregistret,kan gnissla lite men fullt användbart på gatan. billigast har jag hittat hos ÅBRmotorsport,dyrast hos SAM-bilmode. Har själv bytt till XP10 från nämnda pean. Är helt klart grymma men det är också priset... din bil antar jag väger lite mindre än 1400kg så mintexen skulle nog passa fint.
_________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
ursäkta offtopic men vad är vitsen med dessa fasade kanter? när jag bytte skivor och belägg på bruksbilen råkade jag köpa belägg med såna här fasade kanter (nån typ av standardbelägg).. resultatet blev att nya bromsarna tog märkbart sämre, troligtvis pga. den avsevärt mindre anliggningsytan på dom nya beläggen.. dom gamla beläggen hade raka kanter, ej fasade.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
Jag är inte säker men kan tänka mig att det har med egenskaperna ovan att göra. Mjukare initialt bett, mindre ljud och risk för vibrationer etc. Detta är ett belägg ur gatbilssortimentet och motorsportsbeläggen har inte samma utformning. Inte ens de gatbelägg som är avsedda för bandagar & konbanor (HP Plus) har denna form.
_________________ H e n r i k P i h l |
||||||
|
AFAIK så är det för att motverka gnissel. Inte 100% säker dock.
Med Pagids belägg medföljer en instruktion att man ska fila ner kanten i 45 grader. Inte så djupt och långt som de på bilden men samma grundide. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
).
|
||||||
|
Håller med fullständigt att det borde försvinna så fort man nött förbi det man slipat av snett. Men... de skriver så i instruktionen. De kanske tycker man blir nöjdare som kund om beläggen inte skriker som stuckna grisar precis när man satt på dem, bara senare
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Har kört på Ferodo 3000 på gata och älskat beläggen för det lättdoserade beteendet.
Läste på detta forum om PEAN o carbotech köpte dem och kan bara säga ,, aldrig mer carbotech. Snackade med Sellholm och det är några nyare belägg på gång från Ferodo som blir än vassare med tidigare bett.. _________________ Max Jarno |
||||||
|
MickeM02: Just nu har vi fyra olika friktionsmaterial i lager till Girling-oken i prisspannet 690-1670:-. Ring för mer info!
Maximilian: Tråkigt att läsa att du inte kände dig nöjd med XP8-beläggen. XP8 är inte motsvarande DS3000 så din jämförelse är inte riktigt rättvis. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
|
Kan säga att jag är hel nöjd med våra PFC 97 beläg från Pean. Har nu kört 2st 24 timmars race på Mantorp och dom är inte slut än, kanske inte är optimala på gata då dom kräver lite värme.
Vet inte heller om det finns till dina OK Bilen var en Volvo 850 GLT med orginal bromsar. _________________ Åke Magnusson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (5914 totalt) |