| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rör dimensionering
|
5 besök senaste veckan (10077 totalt) |
|
Rör dimensionering
Hej På Er jag har försökt söka efter formeln för fyrkantsrör vs runda eller ovala rör Styrka respvikt. Har en kompis som häller på och dimensionerar ett chassi. KAn ngn hjälpa? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
EHHH
Kan du kanske ge exempel utifrån ett seven chassi? Så all of the above? om du vill så pm eller med länkar? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re: Rör dimensionering
Du ska se till att få RAKA dragande-tryckande krafter i rören. Då spelar formen ingen roll. Är skärningspunkterna rätt så är det nästan så du kan göra allt i avgasrör. Alltså, det alltöverskuggande för styrkan är RÄTT KONSTRUKTION. Bortsett från krock krafter som kan träffa mitt på ett rör. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Som Göran skriver, med helt koncentriskt riktade krafter genom rören spelar profilen på tvärsnittet ingen roll, det är bara arean som är avgörande.
Däremot är det rätt sällsynt att lyckas med detta, därför måste man när man dimensionerar ta hänsyn till profilbredd i förhållande till rörlängd för att undvika knäckning för det givna lastfallet. Så räkna, drag/tryck för att veta hur mycket area du behöver och knäckning för att bestämma profilbredd och rörtjocklek. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Absolut, jag vill bara fästa uppmärksamhet på att väldigt ofta hamnar fokus på val av stål och typ av rör. Medan böjda, fel hopkapade och fel dragna rör får mindre uppmärksamhet. Det behövs inte mycket missar för att stabiliteten ska tappa. Belastningstester under arbetets gång är inte fel. Eller en trämodell i balsa. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Ännu mer absolut!
_________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
|
Nja, jag har inte kunskaper att ge mig på beräkningar på chassin.
F=kraft [N] A=aria [mm2]e div spänningar=N/mm2 [MPa] Men lite grunder kan jag. Dragbelastning: När det gäller rent drag belasting så är det bara ytan på röret/stången som fixar hållfastheten. Spänning=F/A Tryckbelasting: Här är det också ytan,men nu måste man kolla att det inte blir knäckning också, allså här har vi en längd också pluss att böjning kommer in. Tex ställ en linjal med kortsidan på borded och tryck på andra kortsidan så böjer den sig. Böjning: Här används något man kallar yttröghetsmoment, kallat stora Ib, och böjmotstånd, kallat Wb. Nu gäller det att ha så mycket yta som möligt långt från centrum på tvärsnittet som möligt. Sorten är i tex mm^4 tex för en rundstång Ib=pi*D^4/64 Men för en rektangel så blir det olika i x och y-rikting Ix=b*h^3/12 Iy=h*b^3/12 Som synes så ökar strykan i x-led med upphöjt till 3 Nu tar vi linjalen till hjälp igen, lätt att böja åt ett håll men svår att om man ställer den på högkant. Vridning: Här är det det polära yttröghetsmomnetet (Iv), och vridmotståndet(Wv) som gäller. Detta är Iv=Ix+Iy För att nu krångla till det mer så brukar man ha sammansatta belastings fall, tex vriding böjning eller drag böjning mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Vid böjning så är runda rör starkast i förhållande till vikten, är väl bara hexagonformade profiler som är starkare så länge det inte rör sig om en specifierad riktning på böjkrafterna.
Blir nog att använda FEM om man vill dimensionera så bra som möjligt. |
||||
Ja, det funkade ju med splitcane-spön
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Re:
fyrkantrör är väl inte fel i vilket fall (ett 25x25x2mm fyrkantrör är ju styvare än ett 25x2mm runt rör om jag inte minns formelsamlingen fel), men du ska ju inte utsätta röret för vridning såvida det inte är en drivaxel eller liknande du ska göra? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
det låter lite riktigare. men huruvida röret är runt eller kvadratiskt eller rektangulärt känns som att det kan vara av underordnad betydelse. har t.ex. fått för mig att det är lättare att fästa plåtar på ett snyggt sätt mot kvadratiska rör vilket kan vara tänkvärt beroende på vad man bygger (skulle t.ex. välja kvadratiska rör till vissa delar av en 7:a om jag byggde själv just av den anledningen). Vad är det för bygge du funderar på? Det kanske är lättare att börja i den änden av bygget och vänta ett tag med dimensionering av rör? Alltså, skissa ramen först och fundera sen ut vart du skulle behöva kraftigare rör (t.ex. 25x2) och vart du klarar dig med något klenare (t.ex. 19x1 eller vad som kan finnas tillgängligt). Det finns många här som kan hjälpa till med ramens grund-design och sedan säkert också några stycken som kan hjälpa dig att optimera mot låg vikt. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
PerKr
Tack för alla goda råd. Runda rör ger alltså lägre vikt och högre hållfatshet i fackverk samt finns i fler dimensioner men fyrkantiga rör används för att det är smidigare att fästa in i, ok. Det blir en UsLot dvs en Lotus kopia, en 7a, 11a eller 23a. _________________ Per Lindros Lotus Elan S4 1968 |
||||
|
Re:
skulle det bli en 7a kan jag rekommendera bl.a. locostbuilders.co.uk och locost7.info som bra ställen att hämta information på. Måste nästan vara det hembygge som det finns bäst underlag för på nätet om man är ute efter att scratchbygga. obs: är inte helt säker på att runda rör ger bättre hållf/vikt-förhållande. kolla vad formelsamlingarna säger om saken. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rör dimensionering
|
5 besök senaste veckan (10077 totalt) |