Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Absorberingsmatta i depån ???
4 besök senaste veckan (4805 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare

Jag har fått PM frågor på om det är obligatoriskt med Absorberingsmattor i depån för både racer och gatbilar.

Nej det är det inte rent generellt......

däremot så kan enskilda arrangörer och/eller banägare kräva det...... men något generellt tvång finns det inte.

däremot så är det naturligtvis jätteviktigt att ta hand om och se till att ingen olja spills ut på yta som inte medför att man kan ta hand om det på ett för miljön på bra sätt.....och sen se till att det lämnas på rätt ställe för vidare färd mot miljöstation.

obs, detta gäller SMA arrangemang och inget annat.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är bra med matta eller liknande. Men det vore ännu bättre om det fanns nån på tävlingarna som sålde mattor i hanterbara storlekar och till vettiga priser... ;-)

Nu är det mest dragracing jag hamnar på häruppe men det är inte ovanligt att folk glömt absorbentmatta och så blir det massa andra konstiga lösningar. Jag gissar att det kan vara samma sak på andra tävlingar.

/Gustaf

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Inom flera märkesklubbar har det varit krav på någon form av matta/presenning under bilen nu i flera år, som sagt inget krav på en specifik absorberingsmatta men på någon form av skydd.

För även om en presenning inte hjälper mot allt, så hjälper det mot en väldig massa "småsölande" som det kan bli på en vanlig gatbilsträff om folk behöver småmeka och/eller bilen överhettar och börjar kanske trycka olja och/eller vatten genom kanske någon genomföring eller packning.

Better safe then sorry!

Såg nämligen hur maskindepån/parkeringen på Rudskogen såg ut efter en helg när det varit en större banträff och det inte var några presenningar under och det det såg faktiskt riktigt grisigt ut Inte alla som har bilarna i toppskick och ibland kan man även bara ha otur.

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003

Är det någon som vet vart man kan köpa en matta
i lämplig storlek.

Pelle M

Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

PelleM skrev:
Är det någon som vet vart man kan köpa en matta
i lämplig storlek.

Pelle M

http://www.witre.se/absorberande-matta-traffic-matR_267522001102442563 . . . .

Där är ju nån matta men den får man skära till sj...den räcker ju ett tag med tanke på dess storlek kanske skulle delat en sån rulle på ett par gubbar.

Peter @ norreskog . com
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Jag skulle också vara intresserad av att handla in absorberings mattor till våra KM tävlingar.
Men som sagt det är svårt att få svart på vitt vad det är man ska ha.

SBF har väl det som krav eller har jag helt fel för mig.
Det kanske bara är ett krav på dom klubbarna som är miljö certifierade?

MSCC
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007

I Norge er det påbudt med presenning eller lignende i depoet. Det er det baneeierne som krever. Vi har i flere år brukt de til 30 kr på Biltema, men har nå fått beskjed om at vi må oppgradere til den tyngre varianten som ikke blåser bort så lett

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Jag tror det är en fördel om det finns rekommendation vad man lämpligen använder som absorberingsmattor.

Sedan är det så klart bra att veta vad man absolut inte bör använda. En mjuk och lätt filt klarar i och för sig kanske av att att absorbera bränslespill vid tankning. När den klibbar fast i ett varmt framdäck och sliter av bromsledningen mellan okhalvorna så är det inte lika kul.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En PVC-presenning i 400+ g/m2 klarar sig ett tag, vikten gör att den ligger kvar och allt pyssel runtom depåplatsen (verktygslådor, extrahjul, släckare) håller den kvar.
Jag har kört med 180g ett par år men det går åt minst en per år eftersom strålingsvärmen från katten smälter hål (speciellt om det är gräs som trycker upp pressen).

Adsorberingmattorna låter jättebra till en början, men de håller inte länge, de luddar och plockar upp allt möjligt skräp (löv, glasspapper, tuggummi och skit). Som engångs kanske, men om man ska återanvända den så måste den packas ihop och tas med hem (ok, rulla ihop och stoppa i en lång plastpåse)

En tålig press och absorberingsmedel är fortfarande inte fel. Pressen har dessutom en enorm fördel i grusdepå, småskruv och sånt tappas inte ner i gruset, dvs man hittar sakerna igen.
Sen kan man fortsätta och ta upp "uppsamlingskärl"... (om man nu tillhör SBF)....

Men att ha presenningen bredvid bilen när man gör motorbyte är ju ingen idé.

Men det var ju inte längesen om SBF ändrade det till att det behövdes presenning även på asfalt.

Clas ohlson har en liten 400g PVC som har lämplig färg (för 300kr).

Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

När man ha pressening. Lyfter i ena kanten och tömmer av den. Vad ska man då med pressenning till? Det är ju så jag ha sett flera rallyåkare göra när jag hjälpt lite kompisar.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
PJ122s
Karlskoga
Här sen Nov 2009

Allt detta med miljö bottnar ju i att både arangörer och banägare vill vara extremt miljövänliga för att få fortsätta med våran hobby.
Det bör ju se bra ut i Svenssons ögon och gentemot miljö o hälsa som gärna tittar på helheten och inte bara buller.
Så om vi kan dra vårat strå till stacken så kanske vi får köra något år till med våra ottomotorer.

/Peter

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Superkart skrev:
När man ha pressening. Lyfter i ena kanten och tömmer av den. Vad ska man då med pressenning till? Det är ju så jag ha sett flera rallyåkare göra när jag hjälpt lite kompisar.

ingen pressening är bättre än dess brukare och om man inte har mer än så bakom pannbenet är det ju inte mycket att göra. intelligens nivå pressening

Jag blir oxå förbannad om någon står i min verkstad och sölar ner med olja och skit. Så jag har full förståelse för om banägare / markägare blir pistoff.

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005

Vet inte hur stor som behövs men ska den bara vara under motorn, så borde det duga bra med en "gokartmatta" 200x147cm finns hos de flesta karthandlare.
http://radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?PartNo=4952
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

SBF skrev:
Tät presenning, absorberingsmatta, eller motsvarande skydd, skall alltid användas under
tävlingsbil på alla anläggningar/serviceplatser/depåer. Skyddet skall vara så stort att det
skyddar även vid större spill, alltså betydligt större än själva tävlingsfordonet. Eventuellt
spill på skyddet får inte avlägsnas annat än på av arrangören anvisad plats.

Är det bara jag som läser detta som:
Tät pressenning ELLER absorberingsmatta, eller motsvarande skydd...?
Min tolkning är att det är antingen eller...

I G 2.4 står det om en hel massa grejer man skall ha med i depån, tror det är många som inte har allt med. Framför allt inte de som kör sin seven till banan...

PS Ber om ursäkt för att jag besudlar denna SMA-tråd med SBF-grejer...

Edit: Jag har 2 st uppsamlingskärl till salu (600x400x75, 14 liter, 50 kr), meddela mig inför nästa MSCC KM om jag skall ta med ett.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Nillet skrev:
Är det bara jag som läser detta som:
Tät pressenning ELLER absorberingsmatta, eller motsvarande skydd...?
Min tolkning är att det är antingen eller...

I G 2.4 står det om en hel massa grejer man skall ha med i depån, tror det är många som inte har allt med. Framför allt inte de som kör sin seven till banan...

PS Ber om ursäkt för att jag besudlar denna SMA-tråd med SBF-grejer...

Edit: Jag har 2 st uppsamlingskärl till salu (600x400x75, 14 liter, 50 kr), meddela mig inför nästa MSCC KM om jag skall ta med ett.
Jag tror att du inte blir straffad för om du har både pressening och absorberingsmatta
Men jag har alltid läst det som att den ena inebär att du inte behöver det andra.

Hade jag haft plats för ett uppsamligskärl i packningen (hmm, ovanpå hjulen kanske) så hade jag valt ett större och lägre (tex 800x500x35).

Även om tråden handlar om Svensk HastighestFörmedling, så kan man ta lite inspiration av SBFs arbete, det går ju att plocka russinen ur kakan (surdegen kan man ju undvika). Men visst kan det börja gormas om snyltande, copyright och annat (det är därför jag skrev inspiration, inte kopiera)

Allmänt banåkaforum
4 besök senaste veckan (4805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande