Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dubbelmassesvänghjul
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (19449 totalt)
Berg

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Dubbelmassesvänghjul

Vet att det används för att reducera vibrationer men hur är det konstruerat?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Dubbelmassesvänghjul

Berg skrev:
Vet att det används för att reducera vibrationer men hur är det konstruerat?

En platta som bultas i vevaxeln precis som ett vanligt svänghjul, sedan är ytterringen upphängd i ryckutjämnare. Finns lite olika varianter exakt hur det är gjort men ytterringen kan oftast snurra 5 grader åt båda hållen gentemot centrumet.

Trollhättan
Här sen Jul 2004

Saab 9-3 -07
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Tänk att kunna göra nått så enkelt som ett svänghjul så komplicerat
måste vart en ingetgör till det

Inte nog med det tunga blir dom & sabbar responsen i motorn &så >

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Berg

Här sen Maj 2004

Trådstartare
Tackar för infon med animering också
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Vilka bilar har dessa?

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Krullert skrev:
Vilka bilar har dessa?

Porsche & Bmw iaf

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Michael Bäck skrev:
Krullert skrev:
Vilka bilar har dessa?

Porsche & Bmw iaf

Volvo

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:
Vilka bilar har dessa?

vw, audi, seat, skoda

saab har väl också numer?

Alla bilar som byggs åt Märtha och Sture, 89 respektive 91 år ska komma iväg fint utan att tappa tänderna
Inte att förglömma att det tar bort momentspikar och skyddar därigenom resten av transmission, drev, drivknutar etc så de kan tillverkas lite vekare.

Timmernabben
Här sen Apr 2007

renault

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Dirtrider
Torshälla
Här sen Aug 2004

Nissan har det oxå.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Skulle väl säga alla bilar byggda från mitten av nittiotalet och framåt.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Krullert skrev:
Vilka bilar har dessa?

De flesta nya bilarna som vill vara "Premium"

BMW 330i -05
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

På en gammal BMW-sexa från 80-talet så sitter det inget dubbelmassehjul, däremot sitter det fjädrar och vridbartcentrum i själva lamellen istället. Senare på 90-talet när en nyare generation motor kom, så försvann det fjädrade centrumet och istället monterades dubbalmassesvänghjul.

om man tex sätter dit en sinterlamell som har fjädrat centrum får man det jobbigt och huggigt att köra iväg, men har man stumt lamellcentrum så blir det tydligen inte lika stor huggig effekt som man annars pratar om när det gäller sinterlammeler.

Jag har inte själv prövat, bara läst om det. Men jag kommer köra med enkelmassehjul och sinterlamell med stumt centrum.

Ni som kör racing, har behållit era dubbelmassehjul eller kör ni med lätt enkelmassehjul för kvickare respons på motorn?

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Nisse977 skrev:
om man tex sätter dit en sinterlamell som har fjädrat centrum får man det jobbigt och huggigt att köra iväg, men har man stumt lamellcentrum så blir det tydligen inte lika stor huggig effekt som man annars pratar om när det gäller sinterlammeler.

Vad är det för sorts sinterlameller i så fall? Jag har iaf fått intrycket att fjädrat nav skulle minska tendenserna att hugga.

På V6:an har jag en SPEC stage 3 ("carbon semi-metallic" med fjädrat nav), och den är hur snäll och fin som helst, trots lätt bil. Biter naturligtvis som f-n när man släpper pedalen, men dragläget är som på vilken svensonbil som helst.

Det verkar som om SPECs stage 4 är samma friktionsmaterial fast med ofjädrat nav - men dessa rekommenderas inte för gatbruk. Kan iofs vara en annan sammansättning på materialet i de puckarna.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Nisse977 skrev:

Jag har inte själv prövat, bara läst om det. Men jag kommer köra med enkelmassehjul och sinterlamell med stumt centrum.

???

Det blir lika mycket hugg när du ska köra iväg oavsett om det är fjädrat centrum eller stumt centrum på lamellen. Fjädrarna ska ta hand om 'kolvslagen' från motorn och jämna ut pulserna för att inte dreven i växellådan ska bli illamående.

Här sen Apr 2005

Re:

Nisse977 skrev:
Ni som kör racing, har behållit era dubbelmassehjul eller kör ni med lätt enkelmassehjul för kvickare respons på motorn?

Gummiskiten som håller ihop de båda halvorna håller inte på banan, vulkningen går sönder. Vissa borrar ur vulkningen och "stumsvetsar" till ett svänghjul. Funkar fint i klasser där man inte får byta svänghjulet. Annars är det väl mest original tryckplatta som inte orkar med.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Re:

Patrik Skoog skrev:
Nisse977 skrev:

Gummiskiten som håller ihop de båda halvorna håller inte på banan, vulkningen går sönder. Vissa borrar ur vulkningen och "stumsvetsar" till ett svänghjul. Funkar fint i klasser där man inte får byta svänghjulet. Annars är det väl mest original tryckplatta som inte orkar med.

Patrik: Du håller väl på med BMW?! Är det gummivulkning mellan svänghjulshalvorna?
Jag har nämligen problem med min bruksbil (330d) trots kopplingsbyte slirar det som f*n, får känslan av att det kan vara svänghjulet men på olika sprängskisser och filmer verkar det som att det bara kan glappa men inte slira?!

Här sen Apr 2005

Re:

M3Jonas skrev:
Patrik Skoog skrev:
Nisse977 skrev:

Patrik: Du håller väl på med BMW?! Är det gummivulkning mellan svänghjulshalvorna?
Jag har nämligen problem med min bruksbil (330d) trots kopplingsbyte slirar det som f*n, får känslan av att det kan vara svänghjulet men på olika sprängskisser och filmer verkar det som att det bara kan glappa men inte slira?!

Hej Jonas, jo jag pysslar lite med BMW. På vissa modeller utav dubbelmassesvänghjul är det gummivulkning som håller ihop stålhalvorna. Vill det sig riktigt illa så kan det lossna helt och antagligen ge den känslan som du beskriver ovan. Har dock aldrig haft isär ett 330d svänghjul, men dock en bensinare. Har för övrigt ett svänghjul till en bensinare som ligger och skrotar om det råkar vara samma.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Tack Patrik.

Tyvärr så är det inte samma hjul på dieseln och bensinaren verkar det som.
Då antar jag att det är så att mitt svänghjul har gjort sitt.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Nisse977 skrev:

???

Det blir lika mycket hugg när du ska köra iväg oavsett om det är fjädrat centrum eller stumt centrum på lamellen. Fjädrarna ska ta hand om 'kolvslagen' från motorn och jämna ut pulserna för att inte dreven i växellådan ska bli illamående.

Stumt centrum tycker inte jag heller att man ska ha.
Vi har stummt svänghjul på vår e30/m50...och jag tror vi har stum lamell....och det skramlar i lådan, så man tror att den ska rasa när som helst.
Däremot ska fjädringen mellan lamellerna bort...

EDIT: har man både fjädrat centrum och dubbelmassehjul....skulle jag kunna tänka mej att det blir konstiga studs....och svårstartad från stillastående.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Dubbelmassesvänghjul
1, 2   >>
14 besök senaste veckan (19449 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande