Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nödvändighet av vattenkylning till TIG-svets
1 besök senaste veckan (12880 totalt)
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare

Jag undersöker för närvarande marknaden efter en TIG-svets och funderar på om man skall satsa på vattenkylning. Jag har begränsad erfarenhet av TIG och dom gånger jag kört har det bara varit mindre arbeten. Är det någon större ide att satsa på kylning om man som jag bara hobbysvetsar?

Tippsa gärna om AC/DC maskiner av väletablerade fabrikat som ni tycker är prisvärda i ca 200 A klassen.

Klippan
Här sen Sep 2004

Det beror lite på vilket slangpaket du har och vad du ska svetsa.

Har du ett kraftigt slangpaket klarar det att köras längre utan att man har kylning, men då blir det jobbigt när det är trångt, än om du har ett litet smidigt med tunnare kablar.

Ska du bara svetsa något tryckrör då och då eller likande då klarar du dig utan vattenkylning men ska du ex helsvetsa grenrör och liknande som man sitter och svetsar i ett par timmar i sträck då behövs det vattenkylt.
och ska du köra grövre alu då krävs det vattenkylning.

Vill du ha ett känt märke så skulle jag rekommendera en kemmpi, men dom kostar kring 30 tusen.

Jag skulle häldre rekommendera dig att köpa en Kina svets ex Jasic, Riland eller Parweld, fördelen med att köpa en Parweld är att dom har svenska återförsäljare. Och sen köper du till ett litet smidigt slangpaket och en vattenkylare.

Jag har själv en 315A Jasic tig som jag har haft i 3.5 år nu och den används dagligen och jag skulle aldrig köpa en tig av ett känt märke efter jag haft den utan ska jag byta blir det en jasic till.

Vill du ha en riktigt frän svets så måste du köpa den här, 500A tig med CUMMINS diesel thumbs up

http://en.jasic.com.cn/ProductInfOExhibit/&id=b4d47d64-4136-4160-8 . . . .
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Ajden skrev:

Jag har själv en 315A Jasic tig som jag har haft i 3.5 år nu och den används dagligen och jag skulle aldrig köpa en tig av ett känt märke efter jag haft den utan ska jag byta blir det en jasic till.

Är det denna du har? http://en.jasic.com.cn/ProductInfOExhibit/&id=03cfdff1-8d75-4c76-9306-d2267b98d451&comp_stats=comp-FrontProduct_list-001.html. Onekligen ett billigare alternativ. Runt 8000 kr inkl. frakt på ebay. Problemet är väl att man kan glömma och få den repad någonstans om det skulle skita sig. Jag fick en ganska hygglig offert på en 230 A EWM med kärra och fotpedal, 31000 kr. Ingen vattenkylning dock, men det kanske man fixar med en gammal kylare och spolarpump eller dylikt?

Åraslöv, Hässleholms kommun
Här sen Dec 2008

Varför inte kika lite på begagnat? Du kan få ruskigt fina grejor till bra priser på rätt ställen.
Typ svetsteknik och liknande.

BMWSC #718
www.FartFabriken.se
Husqvarna Rider 13 -2008
BMW E21 Stillastående projekt.
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

AA skrev:
Ajden skrev:

Är det denna du har? http://en.jasic.com.cn/ProductInfOExhibit/&id=03cfdff1-8d75-4c76-9306-d2267b98d451&comp_stats=comp-FrontProduct_list-001.html. Onekligen ett billigare alternativ. Runt 8000 kr inkl. frakt på ebay. Problemet är väl att man kan glömma och få den repad någonstans om det skulle skita sig. Jag fick en ganska hygglig offert på en 230 A EWM med kärra och fotpedal, 31000 kr. Ingen vattenkylning dock, men det kanske man fixar med en gammal kylare och spolarpump eller dylikt?

Ja det är den jag har.
Det där med servicen är väll det enda som kan vara lite jobbigt. Jag bröt av en vridpot på min och den gick att köpa ny här i sverige när jag sa att jag hade en parweld. När jag sa att det var en Jasic var det helt omöjligt

Min vattenkylare byggde jag av en liten ic en biltema soppapump och ett nätagg från clasohlsons.
Citera
lancia
Jönköping
Här sen Jun 2004

Ajden! Har du lust att lägga upp en liten bild på din vattenkylanläggning?

mvh

Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

BMWMpower skrev:
Varför inte kika lite på begagnat? Du kan få ruskigt fina grejor till bra priser på rätt ställen.
Typ svetsteknik och liknande.

Jag letar febrilt Hittar lite av intresse begagnat tyvärr, vill helst att det ska gå att köra på max 3 x 16 A och inte väga 100+ kg. Få smidiga AC/DC maskiner på beg. marknaden, begränsar man sig till DC maskiner finns det massor dock.

Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Ajden skrev:
Min vattenkylare byggde jag av en liten ic en biltema soppapump och ett nätagg från clasohlsons.

Min kylare: värmepaket från gammal bil + akvariepump, funkar bra det med thumbs up

Det funkar nog med en hink vatten och en pump om man inte kör jättemycket. Har läst någonstans att det är bra om man har i glykol.....

Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Hur var brännarna ni fick med? Det som följer med t.ex. denna: http://cgi.ebay.com/WSE315P-AC-DC-TIG-MMA-2in1-TIG315-PULSE-watercool-2T-4T-/170269497128?pt=BI_Welders&hash=item27a4da5728 ser lite B-aktig ut.

Klippan
Här sen Sep 2004

Det är också ganska B-aktigt. Jag köpte ett migatronic paket till min svets.

Så här ser min vattenkylare ut inte vacker men den fungerar

Citera
Dutch
Trollhättan
Här sen Nov 2006

Min rekomengation är att köpa en "billig" WSE 200, sök på ebay.de. OBS viktigt att få med trampa då Kineserna inte har kommit på att det går att standardisera. Släng slangpaketet som kommer med styvt och klumpigt, HW17 / stora linde.
Lägg lite av det du sparade på ett bra slangpaket av känd tillverkare Weldcraft ex.v. finns mycket på US ebay HW 20 Lilla Linde OBS ett slangpaket som är gjort för vatten kylning måste ha kylning. passa även på att beställa gaslins och tillbehör.
Dock så funkar Gaskylda hyffsat så länge man inte svetsar för mycket Aluminium.

Kylarna enligt tidigare inlägg verkar toppen går även att köra på färskvatten. inga stora flöden vi prater om.

om Kina svetsarna min har funkat i 3 år tror inte att det är så mycket som kan gå isönder, även om jag måste köpa en ny imorgon så har de senaste 3 årens svetsning kostat mig mer i gas än svetsen.

-Bo

Gottröra
Här sen Okt 2005

Re:

Ajden skrev:
Bild på kylare + inte vacker men fungerar

thumbs up
he-he, min är same-same but different

Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Ajden skrev:
Jag köpte ett migatronic paket till min svets.

Bara att byta kontakter eller?

Nyköping
Här sen Okt 2007

Finns det något tumregel om när man behöver vattenkylning till TIGen?

Brorsan svetsar TIG, stål, rostfritt och aluminium. Tex en tjock härdad aluminiumplåt som skulle bli hasplåt till en 940 grupp H. Han har kört utan vattenkylning och vad jag förstår så har det aldrig varit några problem.

Är det när man värmer för länge det behövs?

/Karl

Klippan
Här sen Sep 2004

Re:

AA skrev:
Ajden skrev:
Jag köpte ett migatronic paket till min svets.

Bara att byta kontakter eller?

Bara att byta kontakten. Och flytta över nipeln från vattenslangen till gasslangen på migatronic paketet så passar det på gasanslutningen på svetsen.
Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (12880 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande