Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förstärka stötdämparinfästningen ?
2272 besök totalt
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Jag är i farten med att byta till volvobakaxel i min Manta A och funderar på att samtidigt köra med coilovers monterade och infästa där det befintliga stötdämparna satt. Detta kommer ju innebära att den infästningspunkten nu kommer att få ta mer last än tidigare och jag funderar helt enkelt på om det kommer att hålla eller om förstärkningar är nödvändiga?
Jag kan tillägga att jag inte kommer ha bur i bilen, annars vore det ju lämpligt att knyta ihop stötdämpartornen med buren.
Så här ser det ut:

Detta handlar ju egentligen om hur stora krafter som utvecklas i stötdämparen under körning jämfört med fjädern. Jag har ingen riktig känsla för det. Fjädrarna är ju lite lättare att uppskatta

Några tankar eller ideer kring detta ? Sedan är ju även frågan om vad SFRo har för syn på detta

mvh Martin

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Förstärka stötdämparinfästningen ?

MartinN skrev:
Jag är i farten med att byta till volvobakaxel i min Manta A och funderar på att samtidigt köra med coilovers monterade och infästa där det befintliga stötdämparna satt. Detta kommer ju innebära att den infästningspunkten nu kommer att få ta mer last än tidigare och jag funderar helt enkelt på om det kommer att hålla eller om förstärkningar är nödvändiga?
Jag kan tillägga att jag inte kommer ha bur i bilen, annars vore det ju lämpligt att knyta ihop stötdämpartornen med buren.
Så här ser det ut:

Detta handlar ju egentligen om hur stora krafter som utvecklas i stötdämparen under körning jämfört med fjädern. Jag har ingen riktig känsla för det. Fjädrarna är ju lite lättare att uppskatta

Några tankar eller ideer kring detta ? Sedan är ju även frågan om vad SFRo har för syn på detta

mvh Martin

Vid snabb titt är hjulhus och stötdämpartorn väldigt snarlika som tex golf I, II, III, jetta I, II, vento, Corrado och Scirocco I, II

Dessa har original coilovers. I och för sig ingen bakhjulsdrift eller extrem vikt.

Är det dubbelplåt skulle jag tro att allting är frid och fröjd.

Annars lägg på lite plåt.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag håller i grunden med, stötdämparna tar ofta mer last än man tror även original. Men ska man ändå bygga så brukar det vara klokt att förstärka en del.

Hur du gör är upp till dig men jag skulle titta på att snarare förstärka nedåt mot golvet och kanske mot själva hjulhusen. Är det INTE dubbelplåt i tornet idag skulle jag rekommendera att lägga på mer material.

/Gustaf

Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005

Trådstartare
Bra synpunkter.
Jag ska kolla om det är dubbelplåt nästa gång jag är i garaget. Det är ju inget jätteprojekt att fixa ett krysstag mellan golvet och tornen när man ändå är i gång och ändrar.

mvh Martin

Jönköping
Här sen Apr 2003

En fyrkantsprofil på golvet mellan tornen och ett par snedsträvor från toppen av tornen ner mot fyrkantsprofilen så blir det nog starkt så det räcker.

En grej man lätt glömmer är att stötdämpartornen håller emot hela bakaxelns ofjädrade vikt samt lite fjädertryck om bakhjulen lättar från marken.
Då belastas tornen åt "fel" håll också, eftersom de är falsade och punktsvetsade från utsidan av hjulhuset.
På en rallybil som man hoppar mycket med bör man säkert förstärka rejält av den anledningen.

Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

Jag ska föstärka neråt mot "rambalkarna" och en svetsad sträva upptill emellan stötdämparfästena på min kadett c som ser i stort sett likadan ut.

Anders har en bra ide. Ska nog göra så med en nedre sträva emellen med. Bara se till att den får kontakt med rambalkarna på nåt sätt.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
MartinN
Uddevalla
Här sen Apr 2005

Trådstartare

Något sånt här skulle man väl kunna göra? Det tvärgående staget kommer väl först göra nytta om man även har snedstag?
Angående det omvända lastfallet när man hoppar så borde ju även snedstagen hjälpa till.

Det sitter förövrigt en liten extra plåt på undersidan. Så här ser det under undertill:

[/img]

mvh Martin

2272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande