Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälp! motorkunniga (tyskar & britter) se hit!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11762 besök totalt
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Hej! Du verkar redan ha en hyffsad underdel på din motor,
så varför inte köpa dom här topparna

http://www.ronsraceshop.com/companies/araoeng_chevySB.php

om jag förstod allt rätt så har man ett par "bolton" toppar för runt 36k, vilket är rätt billigt om man ser vad ett par vanliga 2ventils ämnen kostar när man har bearbetat dom och stoppat dit allt som behövs

Horda
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Tog du bort länken till filmsnutten Samuel? Den var niiiiice :-) Stripkörning på 13 sekunder är ju helt meningslöst IMHo men det ser ut att vara lite skojigare under 10 sekunder

Ja jag tog bort den sen. Kom på att det va nog ingen som vill se den.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Går mot strömmen , men varför inte fortsätta med Amerikanska V8or , så är Buick 455 ett bra val , om man ser till vikten , effekten och vrid finns i massor

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Andreas Zolnir skrev:

Problemet är väl (som jag fattat) att det inte sitter Chevy i bilen....utan en Pontiac 400

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
Wankelsport skrev:
"No gentlemen travels behind less than 12 cylinders!"

gäller det där även på bana?

Måste väl gälla överallt antar jag. Själv är jag uppenbarligen ingen gentleman för jag har ju inga cylindrar alls i min motor, bara två rotorer...

Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Hur är det med den allsmäktige Ellis Juan då?

Cheva LS1 menar jag alltså

Vet inte vad en sådan skulle gå på här men i övrigt måste jag motvilligt medge att den är helt ok.

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:

AndersY: intressant läsning! Jag var också lite inne på kompressor... Vad får man ge för en lysholmare egentligen? (ruuuunda slängar...) 30, 40, 50, 60, 70?
Annars borde man ju kunna montera en paxton eller likvärdig...

Jag vet inte riktigt, det är ENEM som har agenturen i Europa (säljer även Autorotor-kompressorer + massa annat motortrim) och de verkar inte ha någon prislista på sin hemsida: www.enem.com (varför är det så många företag som inte vill sätta ut priset på sina hemsidor - skäms de för sina priser?)

Så här kostar de hos Whipple i USA, enl. deras hemsida:
1200AX $1,530.00
1600AX $1,640.00
2300AX $1,860.00
3300AX $2,300.00

Sedan tillkommer det då frakt, tull och moms, om de nu säljer till Europa. ENEM borde väl bli billigare eftersom fraktvägen är minimal, ingen tull, etc., men enl. sweanders i en annan tråd, så var det visst dyrare att köpa dem i Sverige. Men det kanske gällde nåt specialpris ifrån Whipple?

#24, #64, #88
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Andreas Zolnir skrev:
Hej! Du verkar redan ha en hyffsad underdel på din motor,

http://www.ronsraceshop.com/companies/araoeng_chevySB.php

om jag förstod allt rätt så har man ett par "bolton" toppar för runt 36k, vilket är rätt billigt om man ser vad ett par vanliga 2ventils ämnen kostar när man har bearbetat dom och stoppat dit allt som behövs

Butterfly har rätt:
två problem - min är en pontiac och de topparna passar inte på den...
Mitt block är ett gjutjärnsblock på modiga 90 kilo, när ett M60 block väger 25
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Här är förresten ett citat ifrån ENEM angående turbo vs. kompressor:
Citat:
Varför då använda en kompressor istället för turbo? Största fördelen är att det finns ingen som helst fördröjning vilket är oundvikligt med turbo. Den ger laddtryck från de allra lägsta varven, omedelbart. Karaktären på en kompressormotor blir som en sugmotor med enormt bottendrag, medan turbomotorn ofta får en topp som kan bli högre än för kompressormotorn. Man kan välja var man vill ha den, en liten turbo kommer mer på låga varv och "tar slut" snabbt, det finns ingen efffekt högre upp i registret. En stor turbo ger det omvända, mer fördröjning men mycket effekt på högre varv. Principen för hur man konverterar en motor för kompressor eller turbo är i grunden densamma, kompressionsförhållandet måste oftast sänkas, bränsle och tändning anpassas för den högre effekten. Ett vanligt missförstånd är att insugningsluften inte blir varm på en kompressormotor. Det är fel, all luft som komprimeras blir varm, en tumregel är ca 10 grader per 0,1 Bar laddtryck, ca 100 grader vid 1,0 Bars tryck med andra ord. Kompressorn blir inte varmare än så, ger inte ifrån sig någon extra strålningsvärme medan en glödande turbo med en avgastemperatur på kanske 900 grader lämnar desto mer och kräver en hel del isolering alternativt gott om plats.

En fördel mot en sugmotor är att det blir lugnare gång på framförallt låga varv då man ha snällare kammar med mycket mindre överlappning, Å andra sidan skall det ju varvas, så det som händer på låga varv är kanske inte intressant...

#24, #64, #88
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Daniel Magnusson skrev:

M62 är 3.5litarn som sitter i E38 Men det är V8 med

Den som sitter i E39 540i heter M60/2 och är mellan 4.0 - 4.4 liter. Sitter även i 740 och 840.

rätt ska vara rätt!

Aha där ser man, trodde 4,4l hette M62.

Stockholm
Här sen Okt 2003

Du har redan fått facit! Porsche går före allt!

Det är klart att du ska ha en 928 GTS-maskin (från 92 - 95)

Displacement: 5397 cc / 329 cubic inches
Engine type: V8 32v M28/49
Kompression: 10.4:1
Hp (sae): 350 HP @ 5700 rpm
Torque: 500Nm @ 4250 rpm

Maskinen varvar 7000 och tål hur mycket stryk som helst. Hur mycket är ljudet värt? En sådan här maskin med lite bättre andningsvägar - ståpäls!

Ps. Den enda anledningen till att engelsmän inte tillverkar datorer är för att dom inte lyckats få dom att läcka olja...

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
640k skrev:
Du har redan fått facit! Porsche går före allt!

Det är klart att du ska ha en 928 GTS-maskin (från 92 - 95)

Displacement: 5397 cc / 329 cubic inches
Engine type: V8 32v M28/49
Kompression: 10.4:1
Hp (sae): 350 HP @ 5700 rpm
Torque: 500Nm @ 4250 rpm

Maskinen varvar 7000 och tål hur mycket stryk som helst. Hur mycket är ljudet värt? En sådan här maskin med lite bättre andningsvägar - ståpäls!

Ps. Den enda anledningen till att engelsmän inte tillverkar datorer är för att dom inte lyckats få dom att läcka olja...

Ja, det där låter ju också trevligt!

vad går en sån maskin på?

Hehe... datorer läcker olja! Good one! thumbs up
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
fast det lär väl vara priset på motorn som är det enda negativa misstänker jag? thumbs down
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
fast det lär väl vara priset på motorn som är det enda negativa misstänker jag? thumbs down

Risiga 928:or går att få tag på ultrabilligt. Det är mest 16-ventilare dock.

Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
kom att tänka på en sak...

nu när man byter motor.... så är det ju lika bra o skaffa genomskinlig huv... Så man inte behöver lyfta på huven för att reta folk
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

om Koenigsegg lyckas få ur sin 4,7l motor 806 hk och 920 Nm med en kompressor så borde du väl kunna sikta på 700 hk och 800 Nm med en BMW 8:a på 4,4 l.

#24, #64, #88
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

AndersY skrev:
om Koenigsegg lyckas få ur sin 4,7l motor 806 hk och 920 Nm med en kompressor så borde du väl kunna sikta på 700 hk och 800 Nm med en BMW 8:a på 4,4 l.

hehe, sant.

ESS plockar ju 407hk vid endast 6PSI ur 4.0/4.4 liter motorn utan att ändra nått alls egentligen.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ILiveTORide skrev:
hehe, sant.

ESS plockar ju 407hk vid endast 6PSI ur 4.0/4.4 liter motorn utan att ändra nått alls egentligen.

hur mycket effekt får ESS ur sin motor då?

EDIT: läste inte din mening så noga... Är nog lite för tidigt på morgonen för mig!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
ILiveTORide skrev:
hehe, sant.

hur mycket effekt får ESS ur sin motor då?

EDIT: läste inte din mening så noga... Är nog lite för tidigt på morgonen för mig!

Får väl ge en liten retning om Jagga-motorn igen. Var några år sedan innan en dag på räjserbanan med tidningen kamratposten hade blivit överstort och superkommersiellt...

Ute på banan åkte en vit/gräddfärgad vobblo 340DL gummisnodd med diverse corvetter och cossies etc hela rakan, varvet efter hade han tröttnat på att ligga bakom. Var ju viss uppståndelse.

Nån stund senare såg jag bilen i depån, och blev lite fundersam då det var fel antal bultar på framhjulen mot bakhjulen!

Snabb titt in i bilen visade att i stort sett halva golvet för fötter fram var bortkapat, där satt en STOR automatlåda. Så föraren satt lite snett i bilen för att nå de flyttade broms och gaspedalen. Då pratade vi lite med ägaren som lyfte på huven för att kolla oljan, 12 cylindrar av engelsk ursprung. Billigt och enkelt bygge.

och många förvånade ögon.

Järfälla
Här sen Feb 2003

En sån här motor skulle säkert väcka uppståndelse thumbs up men kanske LITE dyr....

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sprache=8&bereich=pkw&id=11 . . . .

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Anders Andersson skrev:
En sån här motor skulle säkert väcka uppståndelse thumbs up men kanske LITE dyr....

http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?sprache=8&bereich=pkw&id=11 . . . .

oj oj oj .... fast... lite för dyr
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälp! motorkunniga (tyskar & britter) se hit!!!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11762 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande