Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tipps på notcher mm.
1, 2   >>
6495 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Tipps på notcher mm.

om några veckor ska jag sätta igång och bygga min första men absolut inte sista bur. Buren ska TIG'as så jag vill ha så bra passning som möjligt mellan rören.

Så nu vänder jag mig till er alla med erfarenhet, gällande val av notcher. Vad ska jag ha och varför? Priset spelar inte någon jätte avgörande roll viktigast att det är rejäla prylar med brett användningsområde.

Fråga nr två är vad ni kapar till rören med för att få ett rakt snyggt snitt, vinkelslipen är väl ingen höjdare direkt...

Tacksam för svar

MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Gissar att du känner till programmet Tubemiter? Kan vara ett bra komplement till det du frågar efter...

http://www.ozhpv.org.au/shed/tubemiter.htm

MGB GT 1967
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Re:

Mats Klinglöf skrev:
Gissar att du känner till programmet Tubemiter? Kan vara ett bra komplement till det du frågar efter...

Jo sett det verkar smidigt. Du menar alltså att skriva ut och sedan köra med vinkelslipen?

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

om jag inte misstar mig så var det en dylik diskussion som kan vara läsvärd i han med rörrams gixermicrans tråd.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
AnteS2
Stenungsund
Här sen Sep 2010

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re: Tipps på notcher mm.

http://www.flatoutperformance.se/shop/index.php?act=viewProd&produ . . . .

Funkar skit bra faktiskt.. Bara att köpa lite olika hålsågar till.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

finns det inga billigare i lägre kvalitet? jula verkar ha haft en men inte nu längre..
känns lite sådär att köpa en notchare för lika mycket som buren kostade, när man inte har tänkt att bygga mer än 1 bur..

Dignell skrev:
Fråga nr två är vad ni kapar till rören med för att få ett rakt snyggt snitt, vinkelslipen är väl ingen höjdare direkt...

jag brukar vira ett A4-papper runt röret för att få en exakt linje, kladda med tuschpenna mot kanten av pappret..
sen kapar man försiktigt med vinkelslip med tunn kapskiva eller bågfil..

MellanSverige
Här sen Jun 2003

Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Örebro
Här sen Maj 2008

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
finns det inga billigare i lägre kvalitet? jula verkar ha haft en men inte nu längre..
känns lite sådär att köpa en notchare för lika mycket som buren kostade, när man inte har tänkt att bygga mer än 1 bur..

Dignell skrev:

jag brukar vira ett A4-papper runt röret för att få en exakt linje, kladda med tuschpenna mot kanten av pappret..
sen kapar man försiktigt med vinkelslip med tunn kapskiva eller bågfil..

Jag köpte en från Jula innan den utgick.... bara skräp kan jag säga!

BMWSC #719
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

ursäkta om jag spinner vidare lite på ämnet burbygge men var köper man billigast hålsågar av hög kvalitet?

Ume
Här sen Jul 2003

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
ursäkta om jag spinner vidare lite på ämnet burbygge men var köper man billigast hålsågar av hög kvalitet?

Tänk på att även om kvalliteten är hög så är handhavandet ännu viktigare än pris och kvalla.
Även en bra hålsåg kan gå förlorad snabbt vips med fel hastighet och för mycket värme.
Har köpt både dyrt , billigt och bra märke , det som avgör är hur man använder dem.

Östergötland
Här sen Sep 2005

skadar inte om man kan få tag på lite skärvätska, finns på de flesta verkstäder som man säkert kan få ta en skvätt ifrån.

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

Lillen skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

Tänk på att även om kvalliteten är hög så är handhavandet ännu viktigare än pris och kvalla.
Även en bra hålsåg kan gå förlorad snabbt vips med fel hastighet och för mycket värme.
Har köpt både dyrt , billigt och bra märke , det som avgör är hur man använder dem.

då provar jag med billig hålsåg använd på rätt sätt thumbs up tack..

Avesta
Här sen Nov 2005

biltema har hårdmetalls sågar.. HSS, dom fungerar bra. Köp lite skärvätska också.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
Lillen skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

då provar jag med billig hålsåg använd på rätt sätt thumbs up tack..

Jag borrade lite saker och provade Julas billiga hålsåg och en dyrare Bacho. Bachon var låååångt bättre, helt osannolikt hur bra den höll.
Viktigt dock att ha en riktigt stark borrmaskin, köra på lågt varvtal och låta borren svalna om den går för varm. Jag använde en relativt billig borrhammare som jag körde utan slag. Dom är lågvarviga och starka.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

fredrick skrev:
biltema har hårdmetalls sågar.. HSS, dom fungerar bra. Köp lite skärvätska också.

Hmm... HSS = High Speed Steel = snabbstål, inte hårdmetall.

I dom djupa skogarna i Ljungskile
Här sen Dec 2002

Re:

Sonett7 skrev:

Riktigt bra program enklare kan det inte bli, har länkat programmet till folk på jobbet svetsavdelning och något kan jag tydligen göra bra

Dock kan jag rekomendera en sådan här

Har e sådan själv och den är värd sina pengar i inköp.

jimbenracing
Habo
Här sen Jan 2006

Re:

Peter Eklöf skrev:
http://www.motorsport-tools.com/index.php?main_page=product_info&cPath=17684&products_id=246599

En sådan skulle jag vilja ha verkar smidigt.Finns den att köpa i sverige någen som vet?

Solna
Här sen Nov 2004

Jag använder en JD2 Notchmaster och den funkar riktigt bra. En stabil notcher är A och o för att det ska bli exakta snitt. Julas veka modell håller inte om man ska notcha ett helt chassi. En bra borrmaskin är också viktigt så för att få hålsågarna att hålla. Borrmaskin av typen karmskruvdragare är att föredra dvs lågvarvande och stark så man kan trycka mycket.

https://www.jd2.com/p-63-notchmaster.aspx

Honda SC CC Elise S2
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

UlfG skrev:
fredrick skrev:

Hmm... HSS = High Speed Steel = snabbstål, inte hårdmetall.

http://www.jula.se/diamanthalsag-123137

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Tipps på notcher mm.
1, 2   >>
6495 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande