| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Castrol edge eller tws? - M3 e46
|
3396 besök totalt |
|
Castrol edge eller tws? - m3 e46
Ska bjuda bilen på ett extra oljebyte nu när våren kommer. Har alltid fått berättat för mig att m3 e46 ska ha castrol tws motorsport 10w-60, men nu verkar det även som dom har en olja som heter Castrol EDGE SAE 10w-60 som även den ska vara framtagen för min motor... Tips på vad jag ska använda? Tar även gärna tips på vart man kan köpa dessa oljor till bra priser, hittat edge på ett ställe för 135kr/l. |
||||
|
Re: Castrol edge eller tws? - m3 e46
Tror det är samma olja. TWS heter den om du köper på Bmw, och EDGE i "pirat" handeln. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Re: Castrol edge eller tws? - m3 e46
Enligt castrols hemsida är det inte samma, därimot står det att båda oljor ā är rekommenderade till BMW m.... Ni som kör m3 e46 vad kör ni med för olja? |
||||
|
Hej,
Jag hade samma fråga själv förra året, och är ett citat från svaret jag fick från Castrol's "Senior Technical Manager" för Norden: "Castrol TWS 10W-60 och Castrol Edge 10W-60 är exakt samma formulering, ingen skillnad alls. TWS var ursprungsprodukten för att klara BMWs godkännande för vissa M-motorer (Det finns bara en formulering som är godkänd av BMW). Denna produkt tillhörde ett segment som gick under så kallade auktoriserade verkstäder, i detta fall alla våra BMW verkstäder. När man senare skapade ett sortiment får butikssidan, typ Mekonomen så ville man inte konkurrera med samma produknamn. Därför skapades programmet Edge och Magnatec. I flera fall är det samma formuleringar, bl.a. den BMW godkända 10W-60 oljan. Butikssortimentet saknade länge denna produkt men sedan något år finns den även i butikssortimentet. Priserna kan även skilja då man vänder sig till olika kundkategorier." Mvh Anders Z _________________ Anders Zimdahl |
||||
|
Så här ligger det till...
Castrol TWS Motorsport 10w-60 och Castrol EDGE 10w-60 är samma olja som tidigare påpekats... MEN... så finns Castrol EDGE Sport 10w-60 som inte är samma olja... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
Bra att du la till det. Mvh Anders Z _________________ Anders Zimdahl |
||||
|
www.mapodo.de har bra priser på Castrol'.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Tack, hur lång tid brukar en leverans ta om dom har prylarna i lager? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Castrol edge eller tws? - M3 e46
|
3396 besök totalt |