29 Mar 2011 20:10
Konstruktion av länkarmar
Jag har tänkt bygga egna länkarmar till min Manta med Volvo 1031-axel. Det vanligaste verkar vara att flytta över fjäderskålarna från Opelaxeln så undre länkarmar, fjädrar och dämpare passar direkt men jag har tänkt köra med coilovers och då kan jag lika gärna skippa fjäderskålarna från Opelaxeln och bygga egna länkarmar.
De undre länkarmarna blir då även ca 20 cm längre vilket kanske är bra...
Efter att ha mätt bilens originalinfästningar för undre länkarmar och volvoaxelns infästningar så ser man att det "nästan" passar. Se bild nedan:
om man skulle använda bussningar och ha lite offset på själva röret enligt bilden så skulle vinkeln mellan bussningarnas centrum vara ca 2 grader. Tror ni det skulle innebära ett problem om man använder gummibussningar?
Ett annat alternativ skulle kunna vara att att ha en uniball till bakaxeln enligt skissen nedan:
Då skulle vinkeln mellan bussningens centrum och uniballens centrum vara ca 0.5 grader. Dessutom tänkte jag i så fall kombinera med en vantskruv så det blir ställbart.
Vad tror ni om dessa ideer? Jag vet att detta eventuella problem försvinner om man gör egna fästen på bakaxeln men det känns tilltalande att använda och modifiera de befintliga infästningarna och inte behöva svetsa direkt i axeln.
Är det något problem att kombinera en bussing med en uniball?
Är det förresten lämpligt/tillåtet att bygga länkarmar av stora vantskruvar?
mvh Martin