Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Krockskador på trackdays | << 1, 2, 3, 4 >> 39664 besök totalt |
Ang punkt 4: Jag tycker det känns ganska självklart att om man orsakat skador på en bil man lånat får man fixa det. Såklart inte den bromsskiva som råkade spricka just då man körde, men om man sitter bakom ratten då det bär av in i ett räcke känns det självklart att man fixar polarens bil igen. Men alla tänker inte så, så det är nog bra att komma överens innan man lånar eller lånar ut bilar.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||
om det är en tävlingsbil som orsaker skadan i depån på en åskådares bil, så träder Motorsporttävlingsförsäkringen in, den som är obligatorisk för en arrangör att ha. Har arrangören ingen sådan, så kräv arrangören på pengar. eller kräv Trygg-hansa & Folksam på pengarna (dom är nämligen tvungna att betala ut för sådan skada även utan försäkring av arrangören, då tredje part alltid ska vara skadelös i såna här tillfällen, dock lär dom garanterar återkräva dom pengarna av arrangören i efterhand) |
||||||||
fast är det en INSTRUKTÖR som du bett om att köra din bil för att visa dig spårval eller hur man kör den.... då har jag svårt att tro att han lär vara så hjälpsam..... Och hade själv inte räknat med någon hjälp. |
||||||||
Lånar man någons bil på en banträff är det ju : you break it, you bought it som gäller
_________________ Anders Bronäs www.glasskalas.se www.slushkalas.se hyr mjukglassmaskin eller slushmaskin. |
||||||||
Du missförstod mig. Jag menade att det är bra om de två inblandade tar och åtminstone pratar om vad som hände. Räcker med några minuter bara. En debriefing helt enkelt. Men att arrangören är med när detta samtal sker, delvis för att de som tredje person kan göra att samtalet blir vettigt och inte spårar ur, delvis för att arrangören kan ha nytta av att höra hur de två uppfattade vad som gick snett. Som arrangör är ett det ju ett kontinuerligt arbete på att minimera incidenter genom att lära av saker som hänt. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Ah, du hade redan svarat, jag var lite långsam. Du uppfattade mig 100% rätt _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Inte i närheten så sen som jag var o svara Hursomhelst, tycker det vore något bilklubbar skulle kunna ta och iaf fundera/diskutera på att införa som en "obligatorisk regel". _________________ Magnus Thomé |
||||||||
MEN.... som mångårig arrangör, iofs mest av racingtävlingar och deras incidenter..... det är sällan som även efter opartisk medlyssning man får någon som vägrar erkänna egna felaktiga beteenden att ändra sig och erkänna att dom gjort fel........ så det enda man gör i såna tillfällen är att se till att det inte blir slagsmål för stunden.... vilket iofs är positivt det med.... så hälften av medlyssningarna är det positivt... resten är en waste of time typ, tyvärr...... för en del människor inser inte, eller vill inte inse att dom gjort fel. |
||||||||
Jepp. Men det är ju gråzon om bilen till exempel tappar ett hjul mitt i en sväng. En rent underhållsrelaterad grej alltså. Kanske inte påverkar om man lånar polarns gatbil. Men om man hyr in sig i ett långloppsteam tycker jag såna gråzoner måste vara tydligt utredda innan man kör. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Tror det skiljer en hel del mellan race och gatbilsincidenter. Inte det att man uppfattar förloppet helt olika och känslor svallar, så är det nog på båda. Men i race så läggs en extra dos ovanpå pga hur det påverkar ens resultat i tävlingen. Sen är det helt andra antal incidenter på gatbilsträffar jämfört med långlopp. Minst sagt Så om något händer är det lättare att ge det en stunds prat. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Men vid race så blir det inga diskussioner om vem som ska betala, alla är medvetna om riskerna och att man betalar sin egen bil. Vid banträffar så tror jag att många tror att den som orsakar skada på din bil, genom tex att bromsa för sent, måste betala pga att det är dennes fel. Så är inte fallet men det kommer nog som en chock för många om/när detta inträffar. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Du har en poäng. Därför extra bra med bisittare i ett eftersnack kanske _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Ännu bättre att diskutera/informera om det i förväg. Precis det som sker nu. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Både och FTW. Typ. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Håller med..... ska man prata om det i efterhand , så kan man lika gärna vänta en dag eller två.... så adrenalinet hinner torka upp För det som sägs ibland är så jäkla dumt och viljan att se den andres synpunkt finns inte då... för man är ledsen, förbannad, uppjagad osv...... enda anledningen att prata direkt är att se till att det inte blir fight..... men dom som är på fight-mode är inte dom personer som heller ändrar sig vid ett samtal.. bara att man möjlligen förhindrar en fight förhoppningsvis... det finns ju faktiskt händelser där förare har börjat slåss uppe i domartornet i samtalet med domaren.... (inte på mina egna tävlingar tack o lov men andra svenska tävlingar i elit-sprintracing) |
||||||||
+1 En gemensam genomgång alternativt ett skriftligt dokument som delas ut och måste läsas igenom innan körning borde alltid stå på dagordningen. Jag vet att vi tidigare pratade om att försöka få till en oberoende standardiserad trackdayinstruktion för respektive svensk bana som hjälp för de som arrar och deltar. |
||||||||
Eller som Magnus säger till mig när jag sitter bakom ratten på hans bil... I depå: OK .. Bälte, hjälm, fönster,handskar, lösa grejer. Check check...osv Sedan innan första kurvan: Så Janne hur mycket kostar det nu igen? 400 000!!!.... brooooooms, sväng tänk.. andas, tänk kör tänk... (vi har tagit den långa diskussionen innan så klart) Men jag tror verkligen att om det värsta skulle hända bör 3é part vara med, man kommer inte vara sitt normala jag, och dessutom i chock (vilket man inte vill erkänna då). _________________ Janne Ström |
||||||||
Depån är väl lika mycket banområde som tex banslingan, avåkningszoner etc. Det är inhägnat område och det tillåts köra med oregistrerade fordon (tävlingsfordon) utan att ha körkort för sådant fordon. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Mycket intressant det som skrivs!
Efter vår incident så va "debriefade" vi tillsammans med "min" respektive "hans" klubbs ordförande/ansvariga där vi båda fick berätta vad som hänt ur vår synpunkt. Tillsammans med vad som tidigare setts från hans körning bestämdes att han skulle lämna träffen. vi pratade nog i ca 20 minuter efteråt. sköttes mycket bra av arrangörerna tyckte jag. Någon som hört/sett någon mer incident mellan två gatbilar på ett gatbilsevent? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||||||||
Det jag saknar för det mesta på en trackday är att få en tex. bekräftelse på att man får vara med och sen några grundläggande saker.
Börja med att man åker på egen risk och att bilen inte är försäkrad. Sedan att blir man påkörd eller kör av så står man alltid för alla kostnader som uppstår. Sen lite om flaggor, klädsel, beteende på banan, passindelning och vad som mer behöver vara osv. sedan ska den lappen med till banan påskriven. Oavset om man skickar ut det per mail eller snigelpost. För att få all info på banan innan man ska ut när adrenalinet rinner till funkar oftast inte! Däremot är det bra med litet förarmöte innan och kanske som Alfaklubben gör nu, har lite eftersnack efter varje pass med alla som kört passet så blir man lite mer kompis och kan förklara vad man tyckte vart lite otäck i någon situation. Har tydligen varit omtyckt och alla lär av varandra. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Jag ska åka på min första bankörning om 2 veckor, på Sviestad. Det blir handledare som kommer åka med i bilarna osv. För att jag ska lära mig behärska min nya Corvette och självklart också för att det ska bli väldigt kul!
Jag kommer nog försöka köra på, men ändå ta det lite lugnt, så inget händer med bilen. Det jag däremot är livrädd för är ju som skräckhistorien här, det kommer någon som inte alls är rädd om sin bil och kör vårdslöst in i mig och totalkvaddar min bil. Det har jag inte riktigt råd med. Eller det blir väldigt väldigt jobbigt att sumpa 450 000kr. _________________ Robert Andersson |
||||||||
Sparade trådar/FAQ Krockskador på trackdays | << 1, 2, 3, 4 >> 39664 besök totalt |