Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7758 totalt) |
Så ersattes bmw'n som bruksbil av denna:
![]() Nej denna ska inte köras på bana.. Är en miljödiesel.. Ska ställa Compacten i garaget och känna efter om jag ska behålla den eller sälja den. Blir det att att jag behåller den så blir det som 100% banbil. Det som talar i mot är mest tiden som inte finns.. Har lite blandade delar liggande och väntade för montering oavsett om jag ska behålla den eller ej. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||
Blev en sväng till sviesta i går (2/8-10) mest för att låta Niklas (systerns pojkvän) prova banåkning..
![]() Tog några lek varv själv och jag måste blivit bortskämd av race Opeln för jag upplevde bilen som svampig/mjuk och oprecis.. ![]() Konstigt nog var det lika kul för det men listan på saker att byta om bilen ska behållas som banbil blev just längre! ![]() Ja ja det "viktiga" med dagen gick nog bra.. (lura in en till i banåka-träsket..) Bilen är nu mera "uthyrd" till min syster som bruksracer på tillsvidare kontrakt tills tid/pengar att göra riktig banåka bil av den dyker upp.. ![]() Så bilen stannar kvar i min ägo. Blir nog någon/några banbesök till innan året är slut lät det som.. ![]() _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||
Någon som har en enkel/hyfsat billig lösning på att bränslepumpen drar luft i höger böjar?
Blir så irriterande när motorn dör > ![]() Måste gå att besikta bilen och iom. att bilen rullar mest som bruksbil så är inte att halvera tanken en lösning.. Att montera dubbla pumpar verkar vara vanligt i det stora landet i i väster.. Är det en vettig lösning? Bygga catch tank är vad man gör på en race bil men de kanske funkar på en bruksbil med? ![]() Måste finnas mängder med lösningar är ju inte direkt ensam bmw compact på banorna.. ![]() ![]() _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||
Re:
Här finns lite mer info. en bit ner på sidan. Inte helt glasklart för mig men en bra start på att lösa problemet kanske? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47201&postdays=0&postorder=asc&start=126 Är själv intresserad av att lösa problemet, inte kul att köra fulltankad. Fast å andra sidan är den extra vikten över bakaxeln kanske inte av ondo på en stirrig Compact? |
||
Re:
ah! visste jag läst om det här på rejsa också. Hm.. får bli att samla ihop lite delar och fippla ihop något. vikt är väll alltid av ondo.. ![]() Måste säga att jag inte upplevt compacten som så farligt stirrig men så har jag ju alltid haft mycket bränsle också. Niklas håller kanske med om stirrigheten iom. snurrningen/avåkningen i utgången på Torparn.. ![]() _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||
Re:
![]() |
||
Bilen har inte dött helt..
Stötdämpare/fjädrar har bytts till Spax justerbara dämpare och "2,25" racefjädrar" fram och hårdare sänkfjädrar bak. Topplagringar fram med justerbar camber är på väg med tnt.. Bussningar till bakvagnen ligger på hyllan ihop med shortshift-växelspak och allt som behövs för att testa högre bränsletryck. Dubbla bränslepumpar ska fixas till samtidigt med experimentet med högre bränsletryck. Ska bara ordna lite tid någon gång.. ![]() Till roligare hör att den ska få rastas på Mantorppark 7/4 av mig som avrostning inför Msls premiären. ![]() Är ju iof. ganska stor skillnad mellan "nästan original" bmw och 230+ hk 2 liters sugmotor försedd race Opel där enbart taket och framrutan är orginal.. ![]() Så vi får se hur detta år utvecklar sig men det lutar åt lite mer aktivitet runt banåkar utveckling av bilen.. ![]() _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||
När du tar tag i bränsleförsörjningen så knäpp gärna några bilder och skriv några rader!
![]() ![]() |
||
Re:
Alhin/Rius Har ju plockat med detta vet jag.. I teorin inte så svårt bara att skaffa pumparmaturer med två slanganslutningar (matning och retur bmw före 95 typ) sen lite T-kopplingar på matar och returslangarna.. Finns kanske på skroten annars www.ebay.de (kraftstoffpumpe) Har varit (är) lite oklart hur mycket bankörning bilen ska utstå så där av har det inte blivit att jag tagit tag i detta än. Lovar bilder och utlåtanden när (inte om..) jag tar mig i kragen! Har allt utom armatur liggande. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||
Så efter mycket velande så såldes denna bil till förmån för glassracer. Misstänker dock att även denna kommer få prova bana så småningom.. Konstigare saker har ju hänt!
![]() ![]() Fick inse att det där med banåka kräver mer tid än vad jag har. Att åka och käka glass är det lättare att få tid till iom. att dottern gillar att åka bil... Får försöka diskutera väghållning/varvtider runt glass-kiosken istället. Bmw säljs inte så långt bort (systern som redan haft bilen något år äger den nu även på pappret..) Kommer dyka upp på bana med nya ägaren vid tillfälle (tillfällen..) Fortsätter så klart med tävlandet i MSLS! _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7758 totalt) |