Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323Ti -99 Bruks(racer) (såld)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7758 totalt)
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Så ersattes bmw'n som bruksbil av denna:

Nej denna ska inte köras på bana.. Är en miljödiesel..

Ska ställa Compacten i garaget och känna efter om jag ska behålla den eller sälja den.
Blir det att att jag behåller den så blir det som 100% banbil. Det som talar i mot är mest tiden som inte finns..
Har lite blandade delar liggande och väntade för montering oavsett om jag ska behålla den eller ej.

Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Blev en sväng till sviesta i går (2/8-10) mest för att låta Niklas (systerns pojkvän) prova banåkning..
Tog några lek varv själv och jag måste blivit bortskämd av race Opeln för jag upplevde bilen som svampig/mjuk och oprecis..
Konstigt nog var det lika kul för det men listan på saker att byta om bilen ska behållas som banbil blev just längre!
Ja ja det "viktiga" med dagen gick nog bra.. (lura in en till i banåka-träsket..)

Bilen är nu mera "uthyrd" till min syster som bruksracer på tillsvidare kontrakt tills tid/pengar att göra riktig banåka bil av den dyker upp..
Så bilen stannar kvar i min ägo.
Blir nog någon/några banbesök till innan året är slut lät det som..

Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Någon som har en enkel/hyfsat billig lösning på att bränslepumpen drar luft i höger böjar?
Blir så irriterande när motorn dör > Lite spännande när det händer vid fel tillfälle..
Måste gå att besikta bilen och iom. att bilen rullar mest som bruksbil så är inte att halvera tanken en lösning..
Att montera dubbla pumpar verkar vara vanligt i det stora landet i i väster..
Är det en vettig lösning?
Bygga catch tank är vad man gör på en race bil men de kanske funkar på en bruksbil med?

Måste finnas mängder med lösningar är ju inte direkt ensam bmw compact på banorna..

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Dubbla pumpar funkar klockrent tydligen. Går att mekka ihop själv av lite blandade e36 pumpar. Ett projekt jag gärna skulle vilja få gjort då det är ytterst irriterande.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

kriller78 skrev:
Någon som har en enkel/hyfsat billig lösning på att bränslepumpen drar luft i höger böjar?
Blir så irriterande när motorn dör > Lite spännande när det händer vid fel tillfälle..
Måste gå att besikta bilen och iom. att bilen rullar mest som bruksbil så är inte att halvera tanken en lösning..
Att montera dubbla pumpar verkar vara vanligt i det stora landet i i väster..
Är det en vettig lösning?
Bygga catch tank är vad man gör på en race bil men de kanske funkar på en bruksbil med?

Måste finnas mängder med lösningar är ju inte direkt ensam bmw compact på banorna..

Här finns lite mer info. en bit ner på sidan. Inte helt glasklart för mig men en bra start på att lösa problemet kanske? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47201&postdays=0&postorder=asc&start=126 Är själv intresserad av att lösa problemet, inte kul att köra fulltankad. Fast å andra sidan är den extra vikten över bakaxeln kanske inte av ondo på en stirrig Compact?

Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Re:

Citat:

Här finns lite mer info. en bit ner på sidan. Inte helt glasklart för mig men en bra start på att lösa problemet kanske? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=47201&postdays=0&postorder=asc&start=126 Är själv intresserad av att lösa problemet, inte kul att köra fulltankad. Fast å andra sidan är den extra vikten över bakaxeln kanske inte av ondo på en stirrig Compact?

ah! visste jag läst om det här på rejsa också. Hm.. får bli att samla ihop lite delar och fippla ihop något.
vikt är väll alltid av ondo.. om inte annat kan det ju vara skönt att inte behöva tanka mellan körpassen.
Måste säga att jag inte upplevt compacten som så farligt stirrig men så har jag ju alltid haft mycket bränsle också.
Niklas håller kanske med om stirrigheten iom. snurrningen/avåkningen i utgången på Torparn..

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

kriller78 skrev:

Måste säga att jag inte upplevt compacten som så farligt stirrig men så har jag ju alltid haft mycket bränsle också.
Niklas håller kanske med om stirrigheten iom. snurrningen/avåkningen i utgången på Torparn..
Verkar hänga mycket på däck, med fel däck är den väldigt lös i baken och när det gått alltför brett kan jag aldrig hämta den utan piruetten är ett faktum. Med mina gat-Dunlop (245 breda bak) är min riktig lätt att sladda med i väta, i vinterväglag med vinterhjul likaså. Däremot sög den sig fast riktigt bra med R-däck på Anderstorp som är enda bankörningen med denna bil hittills.

Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Bilen har inte dött helt..

Stötdämpare/fjädrar har bytts till Spax justerbara dämpare och "2,25" racefjädrar" fram och hårdare sänkfjädrar bak. Topplagringar fram med justerbar camber är på väg med tnt.. Bussningar till bakvagnen ligger på hyllan ihop med shortshift-växelspak och allt som behövs för att testa högre bränsletryck. Dubbla bränslepumpar ska fixas till samtidigt med experimentet med högre bränsletryck. Ska bara ordna lite tid någon gång..

Till roligare hör att den ska få rastas på Mantorppark 7/4 av mig som avrostning inför Msls premiären.
Är ju iof. ganska stor skillnad mellan "nästan original" bmw och 230+ hk 2 liters sugmotor försedd race Opel där enbart taket och framrutan är orginal.. Men övning ger träning sägs det ju så..

Så vi får se hur detta år utvecklar sig men det lutar åt lite mer aktivitet runt banåkar utveckling av bilen..

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

När du tar tag i bränsleförsörjningen så knäpp gärna några bilder och skriv några rader! Detta är något som även jag bör ta tag i. Ca halv tank/14 mil på Anderstorp (TPC kvällskörning open-pit) kom jag innan den började suga luft, och då var det en halvtimmes körning kvar, för tight för att hinna iväg och fylla upp tanken och köra mer.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

tror jag har ett mektips på detta från en i compactmaffian som ni kan ta del av isåfall. Kostar bara att ni gör en kopia till mig av mekket

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
tror jag har ett mektips på detta från en i compactmaffian som ni kan ta del av isåfall. Kostar bara att ni gör en kopia till mig av mekket

Alhin/Rius Har ju plockat med detta vet jag.. I teorin inte så svårt bara att skaffa pumparmaturer med två slanganslutningar (matning och retur bmw före 95 typ) sen lite T-kopplingar på matar och returslangarna.. Finns kanske på skroten annars www.ebay.de (kraftstoffpumpe) Har varit (är) lite oklart hur mycket bankörning bilen ska utstå så där av har det inte blivit att jag tagit tag i detta än. Lovar bilder och utlåtanden när (inte om..) jag tar mig i kragen! Har allt utom armatur liggande.

Citera
kriller78
Mantorp
Här sen Jan 2007

Trådstartare
Så efter mycket velande så såldes denna bil till förmån för glassracer. Misstänker dock att även denna kommer få prova bana så småningom.. Konstigare saker har ju hänt!

Fick inse att det där med banåka kräver mer tid än vad jag har. Att åka och käka glass är det lättare att få tid till iom. att dottern gillar att åka bil... Får försöka diskutera väghållning/varvtider runt glass-kiosken istället.
Bmw säljs inte så långt bort (systern som redan haft bilen något år äger den nu även på pappret..) Kommer dyka upp på bana med nya ägaren vid tillfälle (tillfällen..)
Fortsätter så klart med tävlandet i MSLS!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323Ti -99 Bruks(racer) (såld)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7758 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande