Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Längre Krägninsstag än original.
928 besök totalt
NiraI3
Borås
Här sen Mar 2011

Trådstartare

Har införskaffat nya kraftigare krängningsstag som går från krängaren till dämparen.

När jag började montera såg jag att de nya stagen jag fått är cirka 2,5-3cm längre än de gamla. Vad får detta för konsekvenser?

Detta ändå jag kan komma på är att original är det cirka 6cm mellan länkarm och krängningshämmaren där fäst punkten för krägningstaget sitter. Med detta längre stag blir det cirka 3cm luft emellan. Men eftersom avståndet mellan länkarm och krängningshämmaren bör vara samma hela tiden oavsett hur man kör så kan inte detta spela någon roll?

det andra är att krängaren får en annorlunda lutning. Normalt pekar den 90grader rakt ut, nu blir den att peka snett neråt då detta stag är lite längre. Vilket borde göra krängningshämmaren något hårdare.

Är det något annat att tänka på eller bara köra?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hur stor skillnad i vinkel är det? Vinkeln "i viloläget" blir ju olika även om man tex sänker bilen.

Här sen Sep 2008

Från början stod krängaren vågrätt, nu blir den att stå ungefär mitt emellan vågrätt och lodrätt. Cirka 45grader då. Jag tänker mest så krängaren inte tar i länkarmarna. Men är inte avståndet samma hela tiden i förhållandet? Så man inte tex kör över curbsen så slår länkarmarna i krängaren?
Citera
Robban_850

Här sen Sep 2008

Kan tillägg att dessa förhållanden mellan krängare och länkarm är när bilen är upphissad framtill. Har inte kollat hur det ser ut när den står på backen. Men den största frågan är fortfarande om avståndet mellan krängare och länkarmar är konstant under körning. Samt om keängaren blir hårdare med den nya vinkeln och isåfall, om det är märkbart hårdare eller inte.

Mvh
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Re:

Robban_850 skrev:
Kan tillägg att dessa förhållanden mellan krängare och länkarm är när bilen är upphissad framtill. Har inte kollat hur det ser ut när den står på backen. Men den största frågan är fortfarande om avståndet mellan krängare och länkarmar är konstant under körning. Samt om keängaren blir hårdare med den nya vinkeln och isåfall, om det är märkbart hårdare eller inte.

Mvh

Jag är också mycket intresserad av samma sak Har precis som du Robban lite för långa stag.
På min bil verkar dock faktiskt avståndet mellan staget och länkarmen öka ju mer bilen fjädrar ihop. Men jag säger "verkar". När jag lyfter bilen i fronten så tar krängarna i länkarmarna, men när man ställer ner den så går dom fria. Dock vet jag ju inte vad som händer vid en kraftig infjädring på ena sidan

Toyota Supra -84
Citera
Skruva banåkabil
928 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande