Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15322 totalt) |
har börjat gräva i hur jag ska bygga upp bromsarna på mitt bygge!
funderar på porsche boxter s oken fram! som verkar vara ganska billiga och bra!? sen så har jag inte en aning vad jag ska sattsa på! har läst lite och kommit fram till att det skulle sitta fint med en broms våg och dubbla broms cylindara osv! men nu till frågan går det bygga ett bra broms system med bara en broms cylinder och en reducerventil (till bak bromsarna) och vällavägda ok fram och bak och få det att lira bra! tror ju inte att kommer att sitta och ändra broms verkan(fram/bak) hella tiden om man skulle sattsa på broms våg! ser det mer som att jag kommer justera in det typ en gång och sedan kanse ändra lite bara om det är nödvändigt (känns som att man bara skulle skruva bort sig om man justerar i bil under körnning) känns lite overkill med bromsvåg men jag vet inte har ju inte nån erfarenhet av broms våg! kom med tips tack bilen (läs rensad kaross under uppbyggnad) en porsche 911 med mitt monterad audi motor,rost lagning just nu ![]() behöver inte ett komplet svar mer en finger visning vad man ska sattsa på! _________________ jonny strand |
||
|
||
igen som har bromsvåg i bilen?
ni som har det hur ofta (andvänder)justerar ni dom?(ärligt) såg att man kunde köpa en reducerventil för ca 900kr låter inte så dyrt gämfört med totalpriset med bygge av bromsvåg som jag ser det eller? _________________ jonny strand |
||
alltså jag vet hur en broms våg ser utt och jag vet hur den funkar jag är mer intreserad av höra era komentarer ni som har bromsvåg instalerat i era bilar!
behöver ju inte bli så dyrt om man bygger det mesta själv men jag undrar om jag behöver det!? ![]() eller ångrar man sig om man inte bygger broms våg? ![]() (bilen kommer regas som ombygt fordon förhoppningsvis) _________________ jonny strand |
||
Hej.
Jag har inte bromsvåg, men däremot en reducerventil till bakhjulen (169 kr kostade den) som är ställbar från förarplats. Justerar bara om fästet ändrar sig, typ från torrt till blött. Tänk på att du förlorar pedelkraft med reducerventil, vilket du inte gör med bromsvåg. I ditt fall är det inte alls säkert att du ska ha reducering till bakhjulen, eftersom du monterar ok med stor kolvarea fram men behåller ok med liten kolvarea bak. Kanske behöver reducering fram isf..... Att du flyttar fram tyngdpunkten är dock bra i sammanhanget, ger viss kompensation. _________________ Pär Hylander |
||
Vi justerar ganska ofta...men det beror ju mest på att vi är flera olika förare men det rattas lite för olika väder och banor oxå... _________________ Karl Brag |
||
PCR: ok! men det är det stora justeringar det handlar om?
frågan mer konkret går det med hjälp av en reducerventil göra samma sak? jag kommer inte att dela bilen med nån! kommer köra på bana hoppas jag men inte i några tävlingsammanhang tror jag! tänker mig mer kanse köra på sånt som porsche klubben anordnar tex kon körning och bankörning plus andra köra för att ha roligt tillfällen! Pär Hylander: ursäkta att jag skrev lite slarvigt. jag menade att jag kommer kanse andvända boxter s oken fram och sen köpa några andra bakok som funkar till dessa fram ok! undrar om man i så fall behöver en bromsvåg för att kunna finsjustera eller om det funkar med en reducerventil? 169kr var köpte du den? och hur funkar det med reducerventil tycker du! (låter ju väldigt billigt ![]() kan man gå upp i storlek på bromscylinder för att kompensera ev förlorad pedelkraft ? _________________ jonny strand |
||
Inte några vansinnigt stora, men ibland så är inte skillnaden mellan himmel och helvete så stor... ![]() Visst går det att lösa med reduceringsventil men vad är felet med en bromsvåg? Fungerar helt garanterat... ![]() Men om du vill ha mer pedalkraft så ska du definitivt ha en mindre bromscylinder alternativt större kolvar i oken... _________________ Karl Brag |
||
Rent spontant tycker jag: varför chansa?, bromsvåg går ju att justera åt båda hållen fram och bak medan med reducerventil så är det bara en krets som påverkas och man förlorar pedalkraft.
Du har ju nackdelarna klara här och nu. _________________ Kör cheva numer. |
||
ok så man kan säga att det är lika bra att bygga bromsvåg direkt så man inte ångrar sig!
![]() har ju inte delar ligande till broms bygget så jag måste hur som hällst köpa in allt! var hittar man delar till bromsvåg bygge till bra pris(kan gör en del själv har tillgång till bla laser skärare ![]() tänkte framför allt på själv sjusterings delen som sitter framför broms cylindrarna tänkte bygga så att pedal hålaren sitter fast ovanför/framför fötterna nån som har bra bilder på en sån setup eller nån som tycker det är en dålig ide?(behäver ben utrymme då motorn kommer ganska långt fram) edit: mittmotor! _________________ jonny strand |
||
tackar!
ok ni har övertygat mig! då blev det bromsvåg! ![]() kållade på wilwood dom har ju det jag tänkte på! men det kåstar! http://www.wilwood.com/products/peda vet att man ska försöka hålla vikten så låg ner som möjligt men hur stor inverkan har det? _________________ jonny strand |
||
Visst det kostar en del, men det fungerar lysande! ![]() Vi råkar ha precis ett sådant pedalställ fast med bakåtvända cylindrar och särskilt tungt är det inte...grovt gissat sisådär 2.5-3.5 kg kanske... _________________ Karl Brag |
||
En fördel med bromsvåg är att man kan byta storlek på EN cylinder utan att störa den andra delen.
Själva vågen har inte så stort justeringregister att man kan välja fritt mellan ok å sedan justera i vågen. Man ska göra balansen med huvudcylindrarna, och när den är bra så ska bromsvågen ligga i mitten så man kan justera åt bägge hållen. Med en huvudcylinder har man vissa besvär med olika kolvdiametrar fram o bak. Då kommer reduceringsventilen in i bilden. Men då förlorar man pedaltryck med lika mycket som man justerar ned trycket. Vidare är det inte frågan om en riktigt bra justering med regulator. Den har ingen återcirkulation för övertrycket och tenderar att verka som ett strömningsmotstånd. Det är inte bra i en seriös racebil. Bromsarna är lika viktiga som motorn fast åt andra körriktningen. Men det känns lättare att kosta på motorn. Man tjänar på att göra bromssystemet rätt från början. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Göran Malmberg skrev
det är sant köpte en motor för x antal tusen och blinkade inte när jag betalade! men nu när jag börjat rota i broms systemet så är allt dyrt! men jag har börjat för stå efter lite läsande på deta forum att det är ju lika viktigt! tack för alla svar! bara varit här några dagar men måste säga att det är grymt kul att få seriösa svar. ![]() gämfört med en del forum på internet > ![]() _________________ jonny strand |
||
När jag byggde min bromsvåg....så gick jag enklaste vägen.
Köpte en lös våg....som svetsades på orginalpedalen........sedan bytta jag lite plåt i torpeden...för att få två hål för cylindrarna. Inte mycket jobb alls. Visserligen förstärkte jag själva pedalstället samtidigt..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Lite inaktuellt nu eftersom du bestämt dig för bromsvåg, men här kan man se lite på min lånade McGyver-lösning... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag tycker det funkar bra, den var överbromsad bak innan och nu kan man relativt enkelt justera in bättre balans. Märker inte av att jag får trycka hårdare på bromsen (har bromsservo). Tror inte du har det på din 911 (orginal ivf, tror det kom typ 1980) _________________ Pär Hylander |
||
ButterflyRacing
du har inte nå bilder på det? som man kan få se? _________________ jonny strand |
||
Vart finner man sådana? _________________ Be that machine that works in your hand ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15322 totalt) |