| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svängningsdämpare/remskiva
|
3280 besök totalt |
|
Hur stort är behovet av svängningsdämparen som sitter i/bakom dom flesta motorers remskiva? Skulle det funka att tillverka ny remskiva helt utan dämp prylen? Kan det påverka hållbarheten el e det bara en komfort detalj för mjuk motorgång? I mitt fall gäller det mina två banleksaker,S1:an och en A8.. Båda har v8 4,2 och i nuläget har den ena turbo. Men jag kan gissa att frågan resp ev kommande svar gäller alla motorer oavsett märke? _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
Jag har fått för mig att detta finns endast är för att remmen ska hålla längre, typ 20.000 mil istället för 2000 mil...
|
||
|
Torsionsvibrationerna är det som dämpas, och det är väl oljepumpen som vanligtvist tar mest stryk utan dämpning (förutsatt att den drivs där i fronten). På en del motorer så kan ettans ramlager slitas snabbare än resten utan dämpare.
Det finns nog en del att läsa på www.superdamper.com , men det är ju naturligtvis säljsnack också (så filtrera "fakta"). Men det beror ju naturligtvis hur mycket moment du plockar ut (det borde ju påverka amplituden på svängningarna) och hur ofta du river motorn och bygger om. |
||
|
Snabba svar! Tackar!
Med överladdning och banåkande lär varken remmar el lager bli långmilare! Så då kanske avsaknaden av dämparen inte är det stora problemet... Men man blir lite orolig då o-pump sitter fram och det e alublock osv... Kollade just på remskivan och där står 400hz.. Så det verkar inte bara va en klump utan en avancerad pryl! _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
Jag slängde väck DMDn (gummiupphängd bana för remmen + en extra, lättare ring med eget gummi) på V6:an (Fårrrd Duratec 2.5L) och satte dit ett gammalt nersvarvat nav som distans + tätning, men motorn kändes och lät märkbart mer ansträngd och verkade tappa kraft på höga varv. Aningen snärtigare respons naturligtvis; det motsvarar ju ändå något kg på svänghjulet, där jag redan har aluminium. Men, DMDn åkte tillbaka igen...
Nu är detta iofs en 60° V6:a, så vevaxeln är mer benägen att flexa än på de flesta andra motortyper. Det påstås att flexet är tillräckligt för att kamtiderna ska störas nämnvärt. (Drivningen sitter ju längst ute i änden där, tillsammans med oljepumpen.) Jag är lite skeptisk - men motorn kändes alltså inte riktigt frisk utan DMDn, så vad ska man säga...? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Ett problem är att dom är tunga och om man tex kör med dog-låda istället för synkringar så vill man ha så lite vikt som möjligt för att minska slitaget på doggarna (få motorn att byta varv så fort som möjligt).
|
||
|
Knepigt hur man nu ska göra...
En el rättare sagt två anledn till att jag vill ta bort den e att den har släppt från navet/gummit..dvs trasig..Samt att jag skall montera triggerskiva där och då funkar det inte att ha en trigger på gumminav.. _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
|
||
|
Re:
...å gamla audi åttor e billiga på skroten... ...så jag tar väl risken å testar då! ...återkommer med ev resultat/ras Tacksam för alla svar! _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
Re:
Det beror lite på hur vevaxeln och motorn är balanserad! Fram för allt sunkiga stötstångsveåttor är ibland balanserade för att ha en svängningsdämpare, om man då tar bort den blir det ofta haveri nästan direkt efter. Men balanserar man om dessa motorer för ej svängningsdämpare så kan man få det att fungera helt ok. Med undantag för att du behöver ett fräsch hjul i vilket fall som helst, det borde ju inte vara något jätteproblem att montera triggerskivan på navdelen och låta ytterhjulet kunna röra sig... _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3280 besök totalt |