Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 13686 besök totalt |
Hej
Cup+ är ett mellanting mellan PS2 och vanliga Cup, ska vara lite bättre våtegenskaper än Cup och tåla mer värme än PS2. Standardmonterat på bla 997GT2 vissa E92 M3:or. 997 GT3 RS är inga + däck. Finns i ganska få 18,19'och 20 tums dim Mvh henrik _________________ Euromaster Malmö Lundavägen 64 040/290766 malmo60(@)se.euromaster.com ta bort () runt @ ![]() Henrik Hellman |
||||||
Re:
Ska 18" och 19" Cup däck vara lika i regn/väta eller är det oxå två olika variater? _________________ ![]() |
||||||
19 tums cup däcket togs fram för 997 GT3 och är precis som Henrik skriver ett mellanting mellan cup och PS2 däcket. Våtegenskaperna är klart mycket bättre än på Cup däcket, detta på bekostnad av torrgreppet. Ett 18 tums däck är normalt sett ett rent cup däck men kan tydligen av vad Henrik säger även fås som cup+, vilket jag iofs inte sett men Henrik brukar ha klart för sig.
Förresten, fin bil! Hälsningar Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Re:
Tjenis Anders ! Nu är vi inne på mycket djup däck fakta ![]() Det CUP däcket som sitter på 997 GT3RS är enligt mig ett äkta CUP (TW80) men enligt vissa ett mer comfort CUP .Ser man till mönstret på 997 CUP så skilljer det sig från tex. de CUP som siiter på min M3 CSL orginal. Har satt Michelin Nordic på att utreda detta då de inte kunde svara på rak arm (finns 2 bud hos dem oxå . CUP+:et (är märkt Cup+ på däcksidan) har annat TW än vanliga CUP annat mönster osv. Är standard monterat på bla 997 GT2 samt vissa M3 E92 . Efter 01/2008 så skall tydligen även 997 GT3RS ha fått + däcket pga ägare som inte uppskattade vanliga Cup:ens våtegenskaper ![]() Återkommer med besked från Michelin Henrik _________________ Euromaster Malmö Lundavägen 64 040/290766 malmo60(@)se.euromaster.com ta bort () runt @ ![]() Henrik Hellman |
||||||
Spännande att få höra vad Michelin säger!
Jag har gjort lite praktiska tester (helt ovetenskapligt) på Ringen. En bekant till mig har en 996 GT3 RS och en 997 GT RS. Han påstår att han märker stor skillnad i regn mellan bilarna (han har Cup däck på båda bilarna; 18" respektive 19"). Har även kört med min 996 mot hans 997 på Ringen och i tort är vi mycket jämna. Men så fort det börjar regna så har jag inte en chans. Trodde fört att han "vågade" mer eller att hans TC gjorde skillnad men hur jag än försökte öka farten så slutade det alltid med att jag snurrade. Det måste vara bättre grepp i 19" Cup i regn ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
"vissa M3 E92", nu blev jag väldigt nyfiken!!! Har du mer info vilka M3 som har/inte har CUP+ originalmonterat? M3 E46 har väl bara CSL haft CUP, gat-M3 "vanliga" gatdäck AFAIK? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Är det inte så enkelt att M3 E92 går att beställa med CUP+ däck som en option från fabrik. Exempelvis hade ju den M3:a Horst körde i Supertestet R-däck ![]() ![]() |
||||||
Re:
Fast det är väl fortfarande bara en option på Coupén? |
||||||
Re:
Verkar inte som det. Det är ju i princip high end gatdäck båda två. Inte all out r-däck som vanliga MPS CUP. Någon får rätta mig om jag har fel ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Aha, man lär sig alltid nåt nytt varje dag ![]() ![]() |
||||||
original Equipment Pilot Sport Cup + (Plus) tires for BMW and N-Spec tires for Porsche applications feature a slightly different tread design with a thin circumferential groove around the outboard shoulder.
Ska även va olika gummiblanding i dessa + och No däck _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Lyfter denna tråd.
Cup+ har annat mönster, annan stomme och annan gummiblandning än vanliga Cup. Är det ett r-däck eller ett ultra high perfomance gatdäck? Dvs frågan är om jag ska lägga upp Cup+ på Rdäckslistesidan? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Eller för att förenkla frågan (jag följer min egen definition av r-däck) Kan man sänka däckstrycket när man ska ut o köra bana eller måste man höja trycket? _________________ ![]() |
||||||
Jag har sett dessa tre varianter:
- Nya mönstret med klart bredare längsgående spår - Märkt Cup+ - Nya mönstret med klart bredare längsgående spår - INTE märkt Cup+ (!!) - Gamla mönstret med smala längsgående spår och självklart inte märkt med ett plus Jag blir inte klok på detta. Ska läsa igenom alla inlägg ovan en extra gång men... näää, förvirrad är jag ![]() Vill gärna vara säker på att rdäckslistan https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Ang bredare mönster inte märkt + (997 GT3/RS i 235/35 & 305/30-19) är exakt samma som + däcket fast med annan N märkning. Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||||
Blir inte klok på detta däck Cup+!
Söker ett bra r-däck för banåka till BMW 1M men vill inte acceptera de vanliga Cupdäckens våtegenskaper. Ringde Michelin och fick beskedet att Cup+ var ett r-däck med samma torregenskaper på bana som Cup men med bättre våtegenskaper. Gummiblandning och mönster skiljer sig från Cup. Det lät ju bra men det fanns en tveksamhet i rösten och man hänvisade till Däckproffsen i Växjö för närmare besked. Ringde till Växjö som bekräftade vad som sagts. De rekommenderade att använda bilens rekommenderade lufttryck som ett varmtryck, dvs 2,3 fram/2,2 bak. Med detta tryck körde jag klart sämre tider på Gotland Ring under samma väderförhållanden jämfört med Michelin PS2 med 2,8/2,7 i tryck! Misstänkte att det kunde bero på tryckrekommendationen från Däckproffsen men hade ingen möjlighet på plats att höja trycket för att testa. Frågan till forumet är: Är Cup+ ett r-däck med samma torrgrepp som Cup? Ska man ha samma tryck som till Cup eller något annat? Skulle jag ha valt Pilot Supersport istället? Självklart har jag ställt dessa frågor till Michelins svenska huvudkontor. Man har bekräftat mottagandet men fortfarande efter 2 veckor inte svarat. _________________ Per Jesslén |
||||||
Re:
Har bara kört lite gata och lite Gelleråsen med Cup+ men massor med vanliga Cup. Jag tycker nog Cup+ har lite sämre torrgrepp. Men det är som sagt efter ganska få banmil på Cup+. Så hoppas flera som kört båda varianterna skriver i tråden. _________________ ![]() |
||||||
Cup+ har sämre torrgrepp än Cup samt att Cup+ har kortare livslängd vid bankörning. Körde min bil med Cup samtidigt som polaren körde med Cup+. Efter en dag på Gelleråsen var hans däck helt slut. När det börjar regna så är det bättre grepp i Cup+.
När det gäller däcktryck och BMW har jag dålig koll. På en Prosche GT3 tror jag att man kör mer eller mindre samma. Typ 1,9-2,1 fram och 2,3-2,5 bak. _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 13686 besök totalt |