| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
|
1, 2, 3 >> 6057 besök totalt |
|
Hjälmbestämmelser SBF
Såg att dom ändrat lite på reglerna för personlig säkerhet i SBF. vilket inte är fel.... men nånting jag reagerade på att nu SKALL alla använda öppna hjälmar i täckta bilar om INTE man har internationell licens och medical card.... så nu finns inte undantaget om man använder HANS längre för täckta hjälmar utan det handlar bara om hur mycket man betalar i licensavgift. hur många vet om det? och vad är det som gör att den som betalar den dyrare internationella licensen har en starkare nacke och tillåts högre vikt än den med bara nationell/debutant-licens ? såg även att det kommer krav på HNRS för alla 2013 med, även dom som kör med öppna hjälmar. |
||||
|
Står det inte att om man har HANS gäller FIAs regler rakt av? De va ett tag sen jag läste men minns något sådant.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
och borttaget...... Och det är det jag inte förstår varför man inte tar FIAs regler rakt av utan istället än en gång hittar på någon egen halvvariant...... (kan ju tillägga att varför jag tycker till om det här är att jag kör lite själv och hatar öppna hjälmar personligen, eftersom jag kört med integral sen 30 år tillbaka..... Och tycker det bara är fånigt att jag ska tvingas skaffa en internationell licens istället för nationell när jag ändå inte har behov för internationell licens utan den nationella duger fint åt mig som kommer köra i sverige och nationella tävlingar i europa) HANS hade jag kunnat köpa som krav men det måste jag inte ha förräns 2013.. utan det är bara licensgraden som gäller. |
||||
|
Re: Hjälmbestämmelser SBF
Tunnar man ut plånboken så sitter man lägre och det kanske är gynnsamt för täckt hjälm
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Är du lika läskunnig som diverse "debattörer" på Rallysidan (där en del hävdar att det är datummärkning på kläder)?
Läs de tre sista styckena i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Just nu så står det såhär (obs, det är det du hittar på SBF.se som är officiellt och aktuellt, med tillägg från officiella meddelanden): "Vid nationella tävlingar är det tillåtet att använda HNRS system. Delar ingående i HNRS ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29. I denna förteckning som upptar alla delar som ingår, ska man följa respektive homologering beroende på fabrikat på utrustningen. Montering och användande av HANS-utrustning ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide. OBS. Vid användande av HNRS-system gäller FIA:s regler. Detta medför att vikt, standard och hjälmtyp (integral/jet) kan avvika från det som krävs i detta nationella regelverk." |
||||
|
Läs igenom FIA:s regler, alltså de som SBF hänvisar till så ser ni att det ni skriver inte stämmer...
Nu är det läkaren med två Rescue-personal som avgör om du får använda din Integralhjälm, varken licens eller plånbok bestämmer. FIA har flyttat prioriteten från att hjälmen ska ta en förare levande igenom en crash till att räddningspersonalen så enkelt som möjligt ska kunna konstatera vilka skador föraren fick när han slog ansiktet i ratten. :-/ |
||||
|
Är det det här stycket du menar JP Simpsson?
Conditions of use Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of which the chin bar is an integral part of the helmet structure and is tested to an FIA-approved standard. This measure is recommended for historic open cockpit cars and Autocross SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy. Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face helmets must be able to pass the following test (1), in order to ensure that appropriate access to the airway of an injured driver is possible: - the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved head restraint in place and attached and safety harness buckled. - with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be able to remove the helmet with the driver's head maintained permanently in a neutral position. If this is impossible, the driver will be required to wear an openface helmet. (1) for historic _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
Vad innebär closed cockpit car?
Vad är en Elise med tygtaket på? Vad är en Elise med tygtaket av? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Re:
1. Att SBFs hänvisning till FIAS regler ger att det är SBFs nationella som gäller? 2. Att Internationell licens skulle ge dig större möjligheter att få använda integralhjälm? 3. ...? Att FIA har flyttat fokus till sekundärskador (när rescuetemet tvingas bända på nacken för att få ut dig) kan ju grunda sig i att de utgår från att alla andra FIAkrav är fyllda (vi utgår ju från att HNRS används). Det kan ju vara en avvägning mellan initiala och sekundära skador. Att skäggstubben är orörd jämfört med att nacken gick. Det finns ju system som gör att hjälmar går lättare att plocka av, men det är upp till föraren att klura ut vad som ska användas för att lyckas nå kravet, FIA verkar inte vilja speca ett system/leverantör denna gången (som de gjorde för HANS), du får tom använda saker det står SFI (eller vad som helst) på
|
||||
|
Re:
Eftersom vi inte har nåt annat ASN i Sverige än SBF så skulle jag gissa att du för samma bedömning över hela landet (Teknikerna verkar vara överens iaf). Åk till Danmark eller Norge (Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike) så kanske bedömningen blir annorlunda. I det läget som hjälmen ska av när du sitter på plats så är det ju enklelt att plocka bort taket (allt detta förutsätter ju att det är gott om tid, det står 50 pers runt om och håller upp presseningar så världspressen inte kan fota händelserna osv). Ligger du uppockned i en mindre sjö, så är det inte riktigt samma läge. Det går ju att klippa bur och tak om mna skulle vilja (och har den möjligheten, dvs dubbla räddningstjänstens förmåga, eller vad som nu behövs för att klippa taket), men då kanske kostnaden börjar synas lite väl mycket på beredskapsidan. En luftblåsa i hjälmen är billigare. |
||||
|
Re:
Undra om den där 1an har betydelse...? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Kan ju inte säga att jag vart något klokare av svaren nu....
Nu får jag, kanske eventuellt använda min integralhjälm om läkaren/rescue-personalen godkänner det ? undrar om det hjälper om man kommer med 2 egna rescue-killar med riktig NIKE klippaggregat som kan klippa upp allt? ... för jag har ju såna grejjer
Eller varför ska det vara så jäkla krångligt??? och hur ofta, om ens någonsin har en integralhjälm varit ett problem i en täckt bil i sverige? Jag har då iaf aldrig hört talas om ett enda fall där en integralhjälm varit ett problem för säkerheten i sverige. |
||||
|
Re:
My bad Jag klippte lite slarvigt...
"If this is impossible, the driver will be required to wear an openface helmet. (1) for historic cars, compliance is recommended." _________________ //Mattias Gripenland |
||||
|
Re:
:-) att vid användande av HNRS eller FHR så är det FIA:s regler som gäller...
|
||||
|
Re:
Ja.
|
||||
|
Re:
Vi har gjort tester, det går inte att ta av en hjälm i en bil utan att förarens nacke rör sig... Det är ännu en helt galen regel där FIA dikterar vilken säkerhet du får ha...till förmån för räddningspersonalens arbete som är sekundärt i överlevnadsfasen...
|
||||
|
Re:
Hur fungerar det inom SMA? |
||||
|
Re:
Integral- eller jethjälm? Jag gissar att det inte spelar någon roll? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Re:
Niklas, tyvärr är det FIA som är roten till det onda i dagsläget. Vårt passiva förbund litar helt på FIA, FIA bryr sig "nada" om de lägre bilsportklasserna... Vi behöver ett förbund som har kompetens och vilja att utveckla regelverk kring säkerhet...men att som idag lasta det ansvaret på ideellt arbetande människor är inte rätt lösning.
|
||||
|
Re:
Spelar ingen roll, men då kan i alla fall rescue konstaterat att du krossat ansiktet mot ratten utan att ta av din öppna hjälm...
|
||||
|
Re:
Är det inte luftvägarna som är syftet med regeln? Det är i alla fall det står skrivet? _________________ //Mattias Gripenland |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
|
1, 2, 3 >> 6057 besök totalt |