Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
1, 2, 3   >>
6057 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Hjälmbestämmelser SBF

Såg att dom ändrat lite på reglerna för personlig säkerhet i SBF.

vilket inte är fel.... men nånting jag reagerade på att nu SKALL alla använda öppna hjälmar i täckta bilar om INTE man har internationell licens och medical card.... så nu finns inte undantaget om man använder HANS längre för täckta hjälmar utan det handlar bara om hur mycket man betalar i licensavgift.

hur många vet om det? och vad är det som gör att den som betalar den dyrare internationella licensen har en starkare nacke och tillåts högre vikt än den med bara nationell/debutant-licens ?

såg även att det kommer krav på HNRS för alla 2013 med, även dom som kör med öppna hjälmar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Står det inte att om man har HANS gäller FIAs regler rakt av? De va ett tag sen jag läste men minns något sådant.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Står det inte att om man har HANS gäller FIAs regler rakt av? De va ett tag sen jag läste men minns något sådant.

och
borttaget...... Och det är det jag inte förstår varför man inte tar FIAs regler rakt av utan istället än en gång hittar på någon egen halvvariant......

(kan ju tillägga att varför jag tycker till om det här är att jag kör lite själv och hatar öppna hjälmar personligen, eftersom jag kört med integral sen 30 år tillbaka..... Och tycker det bara är fånigt att jag ska tvingas skaffa en internationell licens istället för nationell när jag ändå inte har behov för internationell licens utan den nationella duger fint åt mig som kommer köra i sverige och nationella tävlingar i europa)

HANS hade jag kunnat köpa som krav men det måste jag inte ha förräns 2013.. utan det är bara licensgraden som gäller.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



Re: Hjälmbestämmelser SBF

Fredrik - SLC skrev:
... handlar bara om hur mycket man betalar i licensavgift...

Tunnar man ut plånboken så sitter man lägre och det kanske är gynnsamt för täckt hjälm

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Fredrik - SLC skrev:
Cédric skrev:
Står det inte att om man har HANS gäller FIAs regler rakt av? De va ett tag sen jag läste men minns något sådant.

och
borttaget...... Och det är det jag inte förstår varför man inte tar FIAs regler rakt av utan istället än en gång hittar på någon egen halvvariant......
Fredrik...

Är du lika läskunnig som diverse "debattörer" på Rallysidan (där en del hävdar att det är datummärkning på kläder)?

Läs de tre sista styckena i http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska-Regler_2011_1.pdf som inte ändrats sen den 16e februari i år (så det är ingen revolutionerande nyhet).
Just nu så står det såhär (obs, det är det du hittar på SBF.se som är officiellt och aktuellt, med tillägg från officiella meddelanden):

"Vid nationella tävlingar är det tillåtet att använda HNRS system.
Delar ingående i HNRS ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29.
I denna förteckning som upptar alla delar som ingår, ska man följa respektive homologering beroende på fabrikat på utrustningen.

Montering och användande av HANS-utrustning ska överensstämma med anvisningar i FIA HANS Guide.

OBS. Vid användande av HNRS-system gäller FIA:s regler.
Detta medför att vikt, standard och hjälmtyp (integral/jet) kan avvika från det som krävs i detta nationella regelverk.
"

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Läs igenom FIA:s regler, alltså de som SBF hänvisar till så ser ni att det ni skriver inte stämmer...

Nu är det läkaren med två Rescue-personal som avgör om du får använda din Integralhjälm, varken licens eller plånbok bestämmer. FIA har flyttat prioriteten från att hjälmen ska ta en förare levande igenom en crash till att räddningspersonalen så enkelt som möjligt ska kunna konstatera vilka skador föraren fick när han slog ansiktet i ratten. :-/

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Är det det här stycket du menar JP Simpsson?

Conditions of use
Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of
which the chin bar is an integral part of the helmet structure
and is tested to an FIA-approved standard. This measure is
recommended for historic open cockpit cars and Autocross
SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy.
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face
helmets must be able to pass the following test (1),
in order to
ensure that appropriate access to the airway of an injured driver
is possible:
- the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved
head restraint in place and attached and safety
harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical officer of
the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be
able to remove the helmet with the driver's head maintained
permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an openface
helmet.

(1) for historic

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191



Vad innebär closed cockpit car?
Vad är en Elise med tygtaket på?
Vad är en Elise med tygtaket av?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

JP Simpson skrev:
Läs igenom FIA:s regler, alltså de som SBF hänvisar till så ser ni att det ni skriver inte stämmer...
Vilket "det"?
1. Att SBFs hänvisning till FIAS regler ger att det är SBFs nationella som gäller?
2. Att Internationell licens skulle ge dig större möjligheter att få använda integralhjälm?
3. ...?

Att FIA har flyttat fokus till sekundärskador (när rescuetemet tvingas bända på nacken för att få ut dig) kan ju grunda sig i att de utgår från att alla andra FIAkrav är fyllda (vi utgår ju från att HNRS används). Det kan ju vara en avvägning mellan initiala och sekundära skador. Att skäggstubben är orörd jämfört med att nacken gick.

Det finns ju system som gör att hjälmar går lättare att plocka av, men det är upp till föraren att klura ut vad som ska användas för att lyckas nå kravet, FIA verkar inte vilja speca ett system/leverantör denna gången (som de gjorde för HANS), du får tom använda saker det står SFI (eller vad som helst) på

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Nillet skrev:
Vad innebär closed cockpit car?
Vad är en Elise med tygtaket på?
Vad är en Elise med tygtaket av?
I samtliga de Nationella tävlingar jag kört så har bilar med lösa tak klassas Öppna (dvs inte "closed cockpit").
Eftersom vi inte har nåt annat ASN i Sverige än SBF så skulle jag gissa att du för samma bedömning över hela landet (Teknikerna verkar vara överens iaf).
Åk till Danmark eller Norge (Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike) så kanske bedömningen blir annorlunda.

I det läget som hjälmen ska av när du sitter på plats så är det ju enklelt att plocka bort taket (allt detta förutsätter ju att det är gott om tid, det står 50 pers runt om och håller upp presseningar så världspressen inte kan fota händelserna osv). Ligger du uppockned i en mindre sjö, så är det inte riktigt samma läge.

Det går ju att klippa bur och tak om mna skulle vilja (och har den möjligheten, dvs dubbla räddningstjänstens förmåga, eller vad som nu behövs för att klippa taket), men då kanske kostnaden börjar synas lite väl mycket på beredskapsidan. En luftblåsa i hjälmen är billigare.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Re:

Gripenland skrev:
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face
helmets must be able to pass the following test (1),
in order to
ensure that appropriate access to the airway of an injured driver
is possible:
(1) for historic


Undra om den där 1an har betydelse...?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Kan ju inte säga att jag vart något klokare av svaren nu....

Nu får jag, kanske eventuellt använda min integralhjälm om läkaren/rescue-personalen godkänner det ?

undrar om det hjälper om man kommer med 2 egna rescue-killar med riktig NIKE klippaggregat som kan klippa upp allt? ... för jag har ju såna grejjer



Eller varför ska det vara så jäkla krångligt??? och hur ofta, om ens någonsin har en integralhjälm varit ett problem i en täckt bil i sverige? Jag har då iaf aldrig hört talas om ett enda fall där en integralhjälm varit ett problem för säkerheten i sverige.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Re:

TPR skrev:

Undra om den där 1an har betydelse...?


My bad Jag klippte lite slarvigt...


"If this is impossible, the driver will be required to wear an openface
helmet.
(1) for historic cars, compliance is recommended."

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

:-) att vid användande av HNRS eller FHR så är det FIA:s regler som gäller...

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Läs igenom FIA:s regler, alltså de som SBF hänvisar till så ser ni att det ni skriver inte stämmer...
Vilket "det"?
1. Att SBFs hänvisning till FIAS regler ger att det är SBFs nationella som gäller?
2. Att Internationell licens skulle ge dig större möjligheter att få använda integralhjälm?
3. ...?

Att FIA har flyttat fokus till sekundärskador (när rescuetemet tvingas bända på nacken för att få ut dig) kan ju grunda sig i att de utgår från att alla andra FIAkrav är fyllda (vi utgår ju från att HNRS används). Det kan ju vara en avvägning mellan initiala och sekundära skador. Att skäggstubben är orörd jämfört med att nacken gick.

Det finns ju system som gör att hjälmar går lättare att plocka av, men det är upp till föraren att klura ut vad som ska användas för att lyckas nå kravet, FIA verkar inte vilja speca ett system/leverantör denna gången (som de gjorde för HANS), du får tom använda saker det står SFI (eller vad som helst) på

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Ja.

Gripenland skrev:
Är det det här stycket du menar JP Simpsson?

Conditions of use
Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of
which the chin bar is an integral part of the helmet structure
and is tested to an FIA-approved standard. This measure is
recommended for historic open cockpit cars and Autocross
SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy.
Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face
helmets must be able to pass the following test (1),
in order to
ensure that appropriate access to the airway of an injured driver
is possible:
- the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved
head restraint in place and attached and safety
harness buckled.
- with the help of two rescuers, the chief medical officer of
the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be
able to remove the helmet with the driver's head maintained
permanently in a neutral position.
If this is impossible, the driver will be required to wear an openface
helmet.

(1) for historic

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Vi har gjort tester, det går inte att ta av en hjälm i en bil utan att förarens nacke rör sig...
Det är ännu en helt galen regel där FIA dikterar vilken säkerhet du får ha...till förmån för räddningspersonalens arbete som är sekundärt i överlevnadsfasen...


Fredrik - SLC skrev:
Kan ju inte säga att jag vart något klokare av svaren nu....

Nu får jag, kanske eventuellt använda min integralhjälm om läkaren/rescue-personalen godkänner det ?

undrar om det hjälper om man kommer med 2 egna rescue-killar med riktig NIKE klippaggregat som kan klippa upp allt? ... för jag har ju såna grejjer



Eller varför ska det vara så jäkla krångligt??? och hur ofta, om ens någonsin har en integralhjälm varit ett problem i en täckt bil i sverige? Jag har då iaf aldrig hört talas om ett enda fall där en integralhjälm varit ett problem för säkerheten i sverige.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

JP Simpson skrev:
:-) att vid användande av HNRS eller FHR så är det FIA:s regler som gäller...
Från SBFs synvinkel så är det ju det. Sen kan ju de relementen som FIA skriver luta sig på diverse annat, men det är inga texter författade av SBF som styr när du kör med HNRS/FHR med FIAs märkningar. Du får mao gå till källan inom FIAs paraply och läsa dig ner i de texterna, en klar mycket bättre lösning än att SBF hittar på nåt eget (som sen blir knas när det inte passar ihop med FIAs ändringar osv).

Hur fungerar det inom SMA?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

JP Simpson skrev:
Vi har gjort tester, det går inte att ta av en hjälm i en bil utan att förarens nacke rör sig...

Integral- eller jethjälm? Jag gissar att det inte spelar någon roll?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Niklas, tyvärr är det FIA som är roten till det onda i dagsläget. Vårt passiva förbund litar helt på FIA, FIA bryr sig "nada" om de lägre bilsportklasserna... Vi behöver ett förbund som har kompetens och vilja att utveckla regelverk kring säkerhet...men att som idag lasta det ansvaret på ideellt arbetande människor är inte rätt lösning.

Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
:-) att vid användande av HNRS eller FHR så är det FIA:s regler som gäller...
Från SBFs synvinkel så är det ju det. Sen kan ju de relementen som FIA skriver luta sig på diverse annat, men det är inga texter författade av SBF som styr när du kör med HNRS/FHR med FIAs märkningar. Du får mao gå till källan inom FIAs paraply och läsa dig ner i de texterna, en klar mycket bättre lösning än att SBF hittar på nåt eget (som sen blir knas när det inte passar ihop med FIAs ändringar osv).

Hur fungerar det inom SMA?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Spelar ingen roll, men då kan i alla fall rescue konstaterat att du krossat ansiktet mot ratten utan att ta av din öppna hjälm...

BOFH skrev:
JP Simpson skrev:
Vi har gjort tester, det går inte att ta av en hjälm i en bil utan att förarens nacke rör sig...

Integral- eller jethjälm? Jag gissar att det inte spelar någon roll?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Re:

JP Simpson skrev:
Vi har gjort tester, det går inte att ta av en hjälm i en bil utan att förarens nacke rör sig...
Det är ännu en helt galen regel där FIA dikterar vilken säkerhet du får ha...till förmån för räddningspersonalens arbete som är sekundärt i överlevnadsfasen...


Är det inte luftvägarna som är syftet med regeln? Det är i alla fall det står skrivet?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
1, 2, 3   >>
6057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande