Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 951 med kolfiber kaross | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (30614 totalt) |
Jag har ett projekt som jag bygger på med Håkan när jag har tid.
Iden är en bil som ska väga under 1000kg och ha bra och användbara hk. Jag köpte bilen en fredag och skulle vara med pà banan (Gran Canaria) pá söndagen. I stället för att fixa till den pà lördagen sà hade jag grillfäst hemma och efter ett antal cubalibre sà rollade vi bilen vit med vägfärg. Så vi började med en skabbig 951 som va full med loppor................ Jag blev helt uppäten av dom trevliga smà djuren när jag hoppade in i bilen. Andra gàngen pà lokal banan sà va det klart att bilen va inte mycket att hänga i julgran (fast utan invånare) Efter det så va det bara att plocka bort allt inne i den. _________________ Jan K |
||||
I och med att jag har haft en massa Porschar men ingen med motor fram sà blev jag väldigt Överraskad av hur snäll o neutral en 944 är.
Sà jag snacka med Hàkan om att bygga något lite mera seriöst av de här bilen och detta är vad vi skissade pá. Sen va det att börja bygga bur och formen pà karossen! Den skulle vara 20mm bredare fram och 40mm bak för att kunna ta 18" slicks. _________________ Jan K |
||||
Som ni kan se sà har vi höjt upp växel lådan för att inte fà negativ vinkel på axlarna när vi säker bilen. Förutom det sà är det nya fästet 2kg lättare och stuvar upp chassit.
Växel staven som gick inne i kardan tunneln fick àka upp för att ge plats till transaxeln i och med att den ligger högre upp. Fronten va det bara att skulptera ut med yxan och motorsågen....... Allt byggdes av en CNC fräs som fick låna av "Weissach werken" i andra ord huvudverk för att fá saker att se bra ut. Efter alla Spaniens svordomar och envishet sà började det att se ut som vàr lilla skiss. _________________ Jan K |
||||
Det va dà lite mera dags för vàra framskÄrmar att ta form.
Vi vill ha in mycket luft fram i till en vatten kylare pà varje sida, en STOR intercooler i mitten och kylluft till bromsar. Sen ska ju all denna luft ut plus a alla "onda" strömmar som finns runt hjulen. Sà vi tar ut broms luft och ut sug fràn hjul husen i framskÄrmarna En annan sak är att vi vill kunna byta karossdelar snabbt sà vi har byggt nosen som en enda bit och skärmarna har blivit kortare (hjulhusen e utsågade för sänkning) Allt ni se är bara pluggar för att bygga formar av. Det e ganska sà jobbigt att inte ha àÄÖ i datorn.................... _________________ Jan K |
||||
Jag har aldrig fatta varför vi rollade bilen (6700mil och original lack) men kul va det Innan någon kallar det helgon rån sà måste jag förklara att bilen va avregistrerad och kunde inte reggas in igen Vi kletade ihop bakskÄrmar och dörrar _________________ Jan K |
||||
Jag har kolfiberdörrarna till Johan Nimmersjös VLN-BMW i färskt minne, satan vad de var lätta. Till skillnad mot de som sitter original.... Men rimliga kolfiberdörrar är för rena räserbilar väl så det får stanna vid en tanke.... Jag kör ju allround gatbil
_________________ Magnus Thomé |
||||
Dà vad det dags för lite KF delar
OEM dörrhand tagen väger 180g i KF 22g För er som bygger en 944 sà kan ni hitta ett vikt schema som jag har gjort. https://docs.google.com/leaf?id=0B8f _________________ Jan K |
||||
Ni får ju snart förtöja bilen så den inte blåser bort...!
Ser riktigt trevligt ut iaf! Fastnade speciellt för luftutsläppen i framskärmarna. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 951 med kolfiber kaross | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (30614 totalt) |