| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
|
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 60, 61, 62 >> 29 besök senaste veckan (306123 totalt) |
|
Pillar med förberedelse för Mini Cup med tidtagning, dvs transponderfix. Vete tusan var man ska montera transpondern fast så för stunden så blir det till att temporärmontera, dvs silvertejpa fast den i sidorutan bak som förra året och använda ciggtändaruttaget för el:
Köpte ciggtändarkontakten på Meca och den har en lattjo pinne man kan fälla ut. Jag fattar noll vad den ska vara bra för....
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Så här har vi monterat transpondern(fast montering) på Skodan:
sitter längst in i hjulhuset |
||||
|
På min bil kan det tänkas sitta genomföring för kabeln till bromsbeläggskontrollsgrejset som man kanske kan använda för transponderns sladd också. Fast ni verkar ha fått igenom sladden i hålet för bromsröret? Jag får kika hur det ser ut på min _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Nu kommer den här bilen bara gå sommartid men en hel del gatmil blir det, många avverkas fram o tillbaka till banträffarna. Och blir det tur till Ringen så blir det ju lite autobahn osså.... _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Jo men just därför tänkte jag just så...... Innanför plast eller annat borde väl fungera eller måste den sitta helt öppet. Tänkte du hade ju din innanför bakrutan? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Jag är lite velig, du har ju helt rätt att den skulle ta stryk i hjulhuset. Samtidigt så verkar den tåligt gjord, den ser ut att var helingjuten i kraftigt hölje. Optimalt är kanske att sätta den i skydd av plastinnerskärm. Eller kanske inne i motorrummet. För stunden blir det silvertejp i bakre sidoruta. Enligt SLC-Fredrik som har bra koll på transponders så bör den ha "fri sikt" till backen men troligtvis så gör lite plast ivägen ingenting.
|
||||
|
Re:
Den röda pinnen är till för att dra ut den röda hatten som sitter på kontakten ifall den fastnar i ciggtändar hålet. _________________ // Jani Hast |
||||
|
Re:
Ahhh!! Tackar _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Varför inte en lite skylt på vindrutetorkararmen?
Extra påminnande vid regnkörning
|
||||
|
Dags att rapportera från årets premiärtur
Bilen hade blivit extra ompysslad av Bil & Motorteknik i Huddinge över vinteruppehållet och jag var och hämtade bilen i torsdags morse. Både Frasse och Perre kavlade upp ärmarna med en extra rush de sista dagarna för att få det sista på plats. Ja ni vet hur det kan bli på vårkanten med de sista grejerna. Stort tack för engagemang utöver det vanliga! Jag var och hämtade bilen kl 9 på morronen och körde raka spåret ner till Sviestad direkt från verkstan Här skulle det vårtestas, köravrostas, allt på en gång omedelbums! Bilen har nu gått 9200 mil så den hade under vintern fått minst sagt storservice. Hade det funnits något som hette inspektion III på BMW-E46-språk så var det det bilen fick Jag kom ner till Sviestad för att som gäst vara på studiebesök på Åke Nybergs årliga s.k. avancerad förarkurs. Tanken är att jag efter sommaren även ska vara i skolbänken i Åkes kurs, i år håller han det hela alltså två gånger. Och det är fullbokat med väntelista! En riktigt poppis kurs har det blivit med åren, med all rätta! Det hela går till så att fyra eller fem elever får som grupp en helt egen instruktör anpassad efter gruppens erfarenhet och kunskap. Det är mycket väl organiserat med obligatoriska feedbacksstopp med specifika frågeställningar o mycket annat. Kul var att Lasse Falk här på forumet var en av instruktörerna, han hade blivit betrodd en nybörjargrupp. Kul o träffa massa glada både välkända och nya ansikten och snacka lite skit Sent på eftermiddagen fick jag vara med på några specifika körövningar för gruppen mer erfarna. Guldkorn till övningar som till exempel "nu ska ni köra fel spår in i den här kurvan såhär och köra såhär in i den kurvan och se till att ni hamnar rätt ändå". Lysande övning faktiskt!
Dagen rullade på. De snart antika Direzzadäcken (som jag köpte begagnade förrförra året av en kille som i sin tur köpt de begagnade) funkade utmärkt, konsekventa och lättkörda trots åldern. Helt okej grepp konstigt nog och väldigt slittåliga. Det sista inte så överaskande eftersom de nog hårdnat till en hel del tills nu. Bilen gick som en raket och var helt underbart lätthanterlig. Rostigheter hos föraren verkade vara på helt okej låga nivåer. Jag kunde dyka in i kurvor trailbrakeandes på ett underbart sätt, hämta hem missar när jag blev för yvig, för det bjussar jag mig själv på regelbundet, lite yviga skojsigheter i rondellpartiet till exempel. Där har jag eldat upp några bakdäck i ren entusiasm under åren. En för mig fascinerande nyhet var att ha konsekventa bromsar. Jag har i tio år kört med bromsar som varit väldigt varma och därmed inte helt konsekventa. Började man bromsa vid X så var man nere i rätt hastighet inför kurvan vid Y, plus minus en billängd eller så. Men nu kunde jag spika bromspunkt, hamna klarbromsad på exakt samma ställe varv efter varv och flyttade jag bromspunkten en bit så flyttades punkten jag var klarbromsad på ett konsekvent och repeterbart sätt. Wow Det blev väldigt långa körpass, jag körde 12 mil på banan på ett fåtal långa pass och förbrukade 55 liter soppa. Och till slut gav Elf-bromsvätskan upp och pedalen började svampa. Trots kylslangar! Men Sviestad är den värsta bromsdödarbanan i snabbare bilar efter Midlandas tokiga utförslöperaksträcka med påföljande nittigradare. Så med ett byta till en lite tåligare bromsvätksa så är jag nog helt hemma. Slitaget på belägg som var tokhögt förra året var helt borta, det gick åt lite grann av beläggen under dagen men inte mycket. Det är rena pengar på banken det. Eller.... ja... errhmm... mindre utgifter iaf
Mot slutet av dagen så började bilen plötsligt hacka till och tveka ut på start och målrakan. Jag tänkte att nu hade det blivit något motorknas, någon sensor som trilskades, något som blivit lite varmt eller så. Bäst att lägga av för dagen och se till att jag kommer hem med bilen. Men när jag startade hemresan lite senare så kom jag på jag ju bara hade fått soppatorsk i den långa högern ut på rakan!!! Precis som jag alltid fick med den blåa M3'an. Fast nu hände det inte förrän reservlampan tändes så här fanns inget att klaga på Så jag rullade hemåt mycket nöjd med dagen. Med obalans i däcken som det ju ofta blir så satt och småskakade till och från på resan hem. Som sagt mycket glad och belåten! PS: Det var kanonväder hela dan. Sol nästan hela tiden och varmt o fint. Som en parantes alltså bara
PPS: Bilder och eftersnack från träffen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
och nu något helt o-rejsa-igt.
Sitter en original BMW ipod-adapter i bilen. Kanon med lite musik när man lufsar fram på till exempel väg 222 och inte får njuta av lite mer entusiastiska motorinsugsljud. Men BMWs supersnåla möjligheter att styra ipoden från stereon gav mig lite (ilandsproblematiks-) huvudvärk. Man kan bara välja att spela en av fem playlists som ska vara döpta BMW1 till BMW5. Man kan inte på något sätt bläddra fram en artist, skiva eller låt man vill lyssna på. Och ipodens eget interface är låst... så man kan inte bläddra fram det man vill där heller. Så jag köpte "aux ingångskabeln" från BMW och pillade dit den idag. Supernajs att sitta ute i det kanonfina vädret och småpilla med bilen. Så nu kan jag koppla in antingen via ipodinerfacet eller koppla in valbar spelare (min Creative, telefonen(!) eller ipoden) via bara ljudsladden! Jag får till och med en bra handsfree med telefonen inkopplad till stereon med den här. Sen låter inte originalstereon så speciellt fantastiskt men det är inte på långa vägar olyssningsbart
|
||||
|
Re:
Tur att man har en modern BMW (123d) där sånt här funkar å andra sidan har min flintapinne och saknar lite drygt 150 pållar....
|
||||
|
Hej Magnus.
Ville bara säga att det var jag som vinkade på dig i vårsolen i lördags vid strandvägen när ni stod vid rödljuset utanför dramaten .
Först såg jag bilen , sen tyckte jag känna igen ansiktet sen när du hade dekalen på bilen var det givet! Riktigt skoj jag var ute 2 timmar innan och brummade runt då hade det varit ännu roligare att mötas hoho. Mycket fina bilar ute nu ! _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
|
Re:
Jessica o jag satt och diskuterade efteråt, "kände du honom?" "eeeh... näää... tror inte det, kände du honom?" "ehhh... vet inte..." "vinkade han till någon bakom oss?". Jessica kom fram till att du vinkat till henne för du tyckte hon var så tjusig och jag bestämde mig för att hålla med
|
||||
|
haha =) roligt ni verkar haft det! fundera på att gå fram coh hälsa men jag hade min stiliga cykel (skrot ) med mig så skulle säkert tappa den på bilen
Kör på! _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
|
<< 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 60, 61, 62 >> 29 besök senaste veckan (306123 totalt) |