| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
servo eller inte på banåka bil???
|
2 besök senaste veckan (3747 totalt) |
|
jag håller på att bygga en golf 1 som banåkabil och undrar om jag skall använda en styrväxel med servo eller om det inte är värt besväret med om byggnaden ,, så vad tycker den samlade expertisen ,, vad har ni själva på era bilar ,, tack på förhand jocke
_________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Berror lite på hur länge du kör åt gången, hur stor scrub du kör med osv.
Visst är det lättare (viktmässigt) utan servo och du kan få bättre känsla men på en bil som fungerar bäst med massor av scrub och caster så klarar du dig inte utan servo. Så en klassiskt "det beror på" är en lämplig helgardring
|
||||
|
Re:
ja massa skrubb kommer jag inte köra med ,, kommer inte bredda bilen så det blir nära orginal,, kommer dock att ha ganska mycket effekt vilket oroar mig mest vilket kanske kan ge en lite slingrig gång vid fullt pådrag,, _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re: servo eller inte på banåka bil???
Någon samling i denna fråga finns inte. Men....jag anser att du ska ha servo....utan undantag. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Behöver väl inte byggas om någonting för att ha servo? Skruva dit styrsnäckan från en golf cab upp till -92 med servo, ta sedan pump, remhjul etc från antingen samma donatorbil eller en passat 88-95. Klart och färdigt. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Tycker det fungerar alldeles utmärkt utan servo på en lätt framhjulsdriven bil. Enda gången det är lite jobbigt är när man ska parkera i depån med varma r-däck.
Servo väger och kan strula
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Beror på hur stark i armarna du är
Golfen är ju så lätt så den borde klara sig utan servo. Det är ju bara att testa blir det för tungt skruva dit ett i efterhand. Själv kör jag en bmw på 1080 kg utan servo +ET på framhjulen & få rattvarv gör den rätt tungstyrd men det funkar. Sen kanske det funkar bättre med servo så jag ska ev testa i sommar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Jag anser egentligen att man bör klara sig utan på en så pass lätt bil, min GTV har inget servo och få rattvarv mellan stoppen och det fungerar bra, kommunicerar fint. Men Håkan har en poäng, vid snabba kast är det JÄKLIGT tungt att parera snabbt nog. om du behåller originalfälgar och kör med nära nog standard däcksbredd men byter till R-däck så ser jag inget större skäl att byta dock, fungerar det dåligt kan du ju byta till nästa säsong? _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
den kommer docka att väga lite till i fram då det åker i en potent saab 2,0T motor i den,,
det finns 2 stora problem i bygget ,, om jag behåller bilen utan servo måste jag bygga ett remhjul där org pump sitter för att remmen skall gå rätt , om jag bygger om till servo så måste jag byta styrväxel (vilket i sig inte är så svårt)och fungerar då servo pump från saab tillsamans med en tex: golf styrväxel ,, och inte att förglömma . styrväxel med servo tar plats vilket kan vara ett problem,, jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Elektrisk servopump verkar vara den smidigaste lösningen om du ska ha servo.
Tips, sätt dit en styrväxel från en med servo och om du har klena biceps så sätter du dit en elpump senare. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Jag är liten och klen och kör med 100 mm scrub, utan servo.
Fast jag har iofs bara ca 350 kg på framaxeln, ganska små KPI och caster, samt ca 3° camber som "avlastar" lite. Man får ju hålla hyfsat i ratten när man ligger på max i kurvorna, men något problem är det inte. Häva sladdar går också bra, men det är ju inte direkt två fingrar på ratten. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Kolla också i rekomendationstabellerna så att de delar du blandar använder sig av samma typ av styrservoolja. ATF (röd) är inte blandbar med den gröna LHM varianten som används i Audi, Saab, Citroen, mfl. Antingen pajjar pumpen eller packningarna i styrväxeln.
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Min enkla åsikt är väl att det beror på om man ska köra för att det ska gå fort eller för maximal känsla. För maximal njutning av en bil så ska det vara så rent som möjligt från servo, breda däck och vikt, men med framhjulsdrift och turbo så försvinner ändå en del av den analoga kommunikationen med bilen så då hade jag velat ha servo.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
|
När jag körde långlopp med en Civic så pajade servon efter ett tag, det var ingen som märke vare sig på banan eller i depån förrän vi såg själva haveriet under huven...
Men på en tung bil så lär man nog vilja ha servo
|
||||
|
Klart du ska köra utan servo
bra anledning till att börja träna. Skämt och sido. Jag kör utan eftersom jag känner mej mer nära marken med det. Det jag funderade på dock var att byta styrväxel till en med servo fast utan att koppla in pumpen. Enligt Haynes så har en Golf (Mk2 visserligen) med styrväxel färre varv från maximalt rattutslag höger till vänster än en utan servo, men den har samma vändradie. Innebär detta då, om det går att köra utan pump, att bilen blir mer "go-kart", snabbare i styrningen, om ni förstår vad jag menar? Sorry för lite OT, men det kanske är en relevant fråga. /Pontus _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
|
Min servo på min gamle peugeot fungerade utmärkt....
Så länge som servovätskan lät bli att koka, då fick jag växlande servo-ickeservo som kunde variera flera gånger per kurva.. Man fick vara med lite extra med ratten då. Känslan var väl ungefär som om en passagerare hade suttit brevid och ryckt lite "lagom" i ratten samtidigt som man försöker pricka apex.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Re:
det kanske inte gäller mk2 styrväxeln men är det inte så att styrväxeln glappar om man inte har tryck från pumpen i den,, ?? _________________ Joakim Carlsson |
||||
|
Re:
Nej. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
bra svar .. allt i ett ord
kul att jag fick igång en bra debatt om detta i allafall .. jocke _________________ Joakim Carlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (3747 totalt) |